۱۳۹۷ مهر ۳, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۹۰)


 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 
ماتریالیسم تاریخی
ادامه

پ

۱
·    ثالثا سمتگیری ماتریالیسم تاریخی این است که هر کار سوسیولوژیکی را به معنی هیئت بخشی تاریخی و جامعه ای در راستای مبارزه طبقاتی طبقه کارگر و در راستای تحول سوسیالیستی و کمونیستی جامعه، یعنی بر بنیان علمی بررسی می کند که در خدمت این اهداف است.

۲
·    ماتریالیسم تاریخی به تنویر (روشنگری) مسئله واقعیت جامعه ای مبادرت می ورزد که باید آغازگاه (نقطه آغازین حرکت) همه انواع جامعه شناسی باشد.

۳
·    چون ماتریالیسم تاریخی تعریف نسبتا دقیق واقعیت عینی را (تعریف عرصه معینی از واقعیت عینی را) پیش شرط قرار می دهد که مستقل از تصورات، نظرات و غیره سوبژکتیو وجود دارد.

۴
·    جامعه شناسی اما ـ بر خلاف علوم طبیعی (علم الاشیاء) ـ همواره با پدیده ها و پیوندهایی سر و کار دارد که در عمل انسانی واقعیت می یابند.
·    یعنی مستقل از انسان ها و شعور (روح) انسان ها وجود ندارند.

۵
·    اجرای پیگیر ماتریالیسم تاریخی برای نخستین بار در تاریخ تفکر اجتماعی ـ فلسفی و سوسیولوژیکی و همچنین در این عرصه سوسیولوژیکی از واقعیت عینی پرده برداشت که ساختار و دینامیکش مستقل از تصورات، آرزوها و میل و هوس سوبژکتیو انسان ها ست.

۶
·    آغازگاه (نقطه آغازین) هر مسئله گزاری سوسیولوژیکی  (هر طرح سوسیولوژیکی مسئله) از دید ماتریالیستی ـ  تاریخی باید انسان های عمل کننده باشند.
·    افراد واقعی باشند.
·    افراد مؤثر در تاریخ و جامعه باشند.
·    این مؤثریت اما همواره تحت مناسبات جامعه ای معینی صورت می گیرد.
·    مناسبات معینی که در درون آنها، انسان ها به لحاظ اجتماعی به صورت گروه ها، اقشار و طبقات اجتماعی   عضوبندی می شوند.

·    مراجعه کنید به اقشار اجتماعی، طبقات اجتماعی در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی  

۷
·    این مؤثریت انسان ها هم به نوبه خود شرایط و مناسبات فوق الذکر را تحت تأثیر قرار می دهد.

·    (دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت، دیالک تیک وجود جامعه ای و شعور جامعه ای. مترجم)

۸
·    به مدد ماتریالیسم تاریخی هر عرصه واقعیت عینی مورد بررسی قرار می گیرد.

الف
·    هر عرصه واقعیت عینی که اولا مبتنی بر حیات بیولوژیکی، فیزیولوژیکی و غیره انسانی است.
·    مبتنی بر داده های طبیعی انسان است.
·    مبتنی بر محیط زیست انسان است.
·    اما اصولا از آن پا فراتر می نهد.

ب
·    ثانیا هر عرصه واقعیت عینی که کردوکار انسانی، یعنی ماهیتا شعور (روح) و اراده انسانی در آن نفوذ می کند.
·    هر عرصه واقعیت عینی که در اثر کردوکار انسانی، یعنی تحت تأثیر شعور (روح) و اراده انسانی پدید می آید و توسعه می یابد.

پ
·    ثالثا هر عرصه واقعیت عینی، یعنی هر عرصه مادی واقعیت به معنی بنیان فلسفه.

۹
·    یکی از خدمات به لحاظ سوسیولوژیکی بنیادی و تعیین کننده ی ماتریالیسم تاریخی عبارت از این است که ماتریالیسم تاریخی این عرصه واقعیت عینی را مطرح می سازد، تعریف دقیقی از آن ارائه می دهد و تئوری پیوندهای ساختاری عام آن را و دینامیک آن عرصه را عرضه می دارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر