پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۱۶
· در دوره قرون وسطی
مجادله بر سر رابطه ماهیت و پدیده تحت عنوان «مشاجره
مفاهیم عام» قرن ها ادامه یافت.
۱۷
· دو جریان مخالف تحت عناوین رئالیسم و نومینالیسم کوشیدند، هرکدام به سلیقه خود، این مسأله را بطور یکجانبه حل
کنند:
الف
· رئالیسم، ماهیت چیزها
را در عامیت فکری آنها یعنی در مفاهیم عام می دید، که گویا قبل از چیزهای منفرد وجود داشته اند.
ب
· نومینالیسم، برای ماهیت
چیزها خصلت اسپه کولاتیو (مبتنی بر گمانورزی) صرف قائل بود و بر آن
بود، که در واقعیت عینی چیزی منطبق با
آنها وجود ندارد.
۱۸
· پیشرفت شتابان علوم طبیعی که در رابطه با پیدایش شیوه تولید سرمایه داری در اروپا صورت می گرفت، روش
در خور برای پی بردن به ماهیت و قوانین
پدیده های طبیعی مطرح کرد:
الف
· فرانسیس بیکن که شیفته پژوهش علمی بود، ماهیت را قانون درونی
پدیده می دانست.
ب
· او ماهیت را فرم می نامید.
پ
· او بر آن بود که ماهیت
قابل شناسائی است و برای پی بردن بدان، باید به تحلیل مشخصات پدیده خارجی پرداخت.
· پدیده خارجی ئی که برای حواس بطور بیواسطه قابل دسترسی اند.
۱۹
· نظریه فرانسیس بیکن
حاکی از نیاز معرفتی ـ نظری علوم تجربی بود که در اروپا آغاز به رشد کرده بود.
۲۰
· اما
علومی که روش های ریاضی را مورد
استفاده قرار می دادند، برعکس، موجب تقویت
گرایشات راسیونالیستی در فلسفه شدند.
۲۱
· فرانسیس بیکن استنتاج
را و دکارت استقراء
را به عنوان روش اصلی تحقیق
علمی پیشنهاد کردند.
۲۲
· به نظر دکارت
ماهیت راستین پدیده ها را جنبه عام پدیده ها تشکیل می دهد.
۲۳
· او مشخصه عام
همه اوبژکت های مادی را انبساط و مشخصه عام
همه پدیده های فکری را تفکر می نامید.
۲۴
· به نظر دکارت
مفاهیم عام، ماهیت
چیزها را منعکس می کنند.
۲۵
· به نظر دکارت
از مفاهیم عام می توان با استفاده از روش استقراء، کلیه معارف راجع به پدیده های مشخص را
استخراج کرد.
۲۶
· به نظر دکارت
مفاهیم عام حاکی از ایده های مادرزاد اند که قبل از هرتجربه ای در
انسان شناسنده وجود دارند و تنها از طریق الهام
(یعنی بدون کمک حواس) می توان به آنها دست یافت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر