شین میم شین
نه اندیشه
مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن
مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار
فراگرفت.
۱
لطیف کرم گستر
کارساز
که دارای خلق
است و دانای راز
معنی
تحت اللفظی:
خدا
مهربان
و بخشنده و چاره ساز و مشکلگشا ست.
ضمنا
اخلاقمند
است و عالم الغیب.
سعدی
در این بیت شعر، به
توصیف خدا می پردازد.
مفاهیمی که او برای وصف خدا
به کار می برد،
همه رنگ و بوی فئودالی
دارند:
کرمگستر،
کارساز،
دارای خلق
و
دانای راز
سؤال
در مفهوم «کرمگستر»، دیالک تیک احسان جاسازی شده است.
سعدی با این مفهوم
از
سوئی
دیالک تیک انسان
و خدا
را
به شکل دیالک تیک گ و ت بسط و تعمیم می دهد و
از
انسان
تفاله ای انگل و لومپن و بی
شخصیت می سازد
و
از
سوی دیگر،
دیالک تیک ت و مصرف
را
با
دیالک تیک م و مصرف
جایگزین می کند.
جواب
در مفهوم «کرمگستر»، دیالک تیک احسان جاسازی شده است.
سعدی با این مفهوم
از
سوئی
دیالک تیک انسان
و خدا
را
به شکل دیالک تیک گدا و توانگر بسط و تعمیم می دهد و
از
انسان
تفاله ای انگل و لومپن و بی
شخصیت می سازد
و
از
سوی دیگر،
دیالک تیک تولید
و مصرف
را
با
دیالک تیک مائده
و مصرف
جایگزین می کند.
۲
لطیف کرم گستر
کارساز
که دارای خلق
است و دانای راز
سؤال
سعدی
در این بیت شعر
ضمنا
دیالک تیک انسان و خدا
را
به شکل دوئالیسم درمانده و
د
و
یا
به شکل دوئالیسم بیچاره و چ
بسط و تعمیم می دهد
جواب
سعدی
در این بیت شعر
ضمنا
دیالک تیک انسان و خدا
را
به شکل دوئالیسم درمانده و
دستگیرنده
و
یا
به شکل دوئالیسم بیچاره و
چاره گر بسط و تعمیم می دهد
۳
لطیف کرم گستر
کارساز
که دارای خلق
است و دانای راز
انسانتصویر برده داری و
فئودالی
جز این نیست:
انسان
کمترین فرقی با زباله
ندارد.
نعمات مادی و فکری
به اراده خدا
نازل می شوند
و
انسان
در نهایت منتکشی
بسان ذلیل و علیلی
آنها را از ان خود می کند
و
انگل آسا
«زندگی» می کند.
سعدی
از
انسان
موجودی بی لیاقت و بی شعور
می سازد
که
خود
قادر به سر و سامان دادن به زندگی خود نیست.
۴
لطیف کرم گستر
کارساز
که دارای خلق
است و دانای راز
سعدی
با
مفهوم «دارای خلق»،
یعنی خوش اخلاق
تجرید یکی از خصوصیات خوانین
و سلاطین برده داری و فئودالی در لحظات سیری و سرمستی و سرخوشی
را
در
آیینه آسمان منعکس می کند
و
نشان خواننده می دهد
و
در ابیات بعدی
چهره دیگر آنان
را
هم
منعکس خواهد کرد.
سؤال
خدا
چیزی جز انعکاس الف ـ آ
اشرافیت برده دار و فئودال
و روحانی نیست.
جواب
چیزی جز انعکاس انتزاعی ـ آسمانی
اشرافیت برده دار و فئودال
و روحانی نیست.
۵
لطیف کرم گستر
کارساز
که دارای خلق
است و دانای راز
در مفهوم «دانای راز»،
خرگاه خوانین و دربار
سلاطین فئودالی
به وضوح تمام خودنمائی می
کند.
راز
یکی از مهم ترین مقولات
در
ایده ئولوژی فئودالی
است.
سؤال
هر خان و سلطانی در قلمرو
حکومت خویش
دانای راز
است.
به همین دلیل
خدا
نیز
به مثابه الف انتزاعی ـ آسمانی
خوانین و سلاطین
دانای
راز و عالم الغیب
است.
جواب
هر خان و سلطانی در قلمرو
حکومت خویش
دانای راز
است.
به همین دلیل
خدا
نیز
به مثابه انعکاس انتزاعی ـ آسمانی
خوانین و سلاطین
دانای
راز و عالم الغیب
است.
۶
لطیف کرم گستر
کارساز
که دارای خلق
است و دانای راز
طرز و
طریق وقفو خوانین و سلاطین فئودالی
به
اسرار
وجود جواسیس (چشم و گوش شاه)
بیشمار است
که
کسب و کاری جز کشف اسرار و
رساندن اسرار به گوش خوانین و سلاطین ندارند.
خدا
هم
به مثابه انعکاس انتزاعی ـ آسمانی
خوانین و سلاطین
میلیاردها
جاسوس دارد
که
از
بندگان خدا
مرتب
گزارش می دهند.
بر
شانه هر کس ملائکه خبرچین نامرئی نشسته اند
و
مرتب
یاد داشت برمی دارند و به گوش خدا می رسانند.
پرونده
سازی
برای
بندگان خدا
برو ـ
بیایی حیرت انگیز
دارد
سؤال
میان خود خوانین و سلاطین برده داری و فئودالی
در
مقیاس جهانی
ت های لاینحل
شعله ورند.
حضرات بسان گله ای از ددان
درنده
سودائی جز ت علیه یکدیگر ندارند
و
از
ترس یکدیگر
نه شب آرام دارند و نه روز.
به همین دلیل
ر
به درجه مقوله ای در جامعه
ـ تئوری برده داری و فئودالی
ارتقا می یابد.
جواب
میان خود خوانین و سلاطین
برده داری و فئودالی
در
مقیاس جهانی
تضادهای لاینحل شعله ورند.
حضرات بسان گله ای از ددان
درنده
سودائی جز توطئه علیه یکدیگر ندارند
و
از
ترس یکدیگر
نه شب آرام دارند و نه روز.
به همین دلیل
راز
به درجه مقوله ای در جامعه
ـ تئوری برده داری و فئودالی
ارتقا می یابد.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر