۱۳۹۷ مرداد ۲۰, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۷)


شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
 
۱  
لطیف کرم گستر کارساز
که دارای خلق است و دانای راز

معنی تحت اللفظی:
خدا
مهربان و بخشنده و چاره ساز و مشکلگشا ست.
ضمنا
اخلاقمند است و عالم الغیب.

سعدی
 در این بیت شعر، به توصیف خدا می پردازد.

مفاهیمی که او برای وصف خدا به کار می برد،
همه رنگ و بوی فئودالی دارند:
کرمگستر،
کارساز،
دارای خلق
و
دانای راز

سؤال

در مفهوم «کرمگستر»، دیالک تیک احسان جاسازی شده است.

سعدی با این مفهوم
از
سوئی
دیالک تیک انسان و خدا
را
به شکل دیالک تیک گ  و ت  بسط و تعمیم می دهد و
از
 انسان
تفاله ای انگل و لومپن و بی شخصیت می سازد
و
از
سوی دیگر،
دیالک تیک ت  و مصرف
 را
با
دیالک تیک م  و مصرف
جایگزین می کند.

جواب

در مفهوم «کرمگستر»، دیالک تیک احسان جاسازی شده است.

سعدی با این مفهوم
از
سوئی
دیالک تیک انسان و خدا
را
به شکل دیالک تیک گدا و توانگر بسط و تعمیم می دهد و
از
 انسان
تفاله ای انگل و لومپن و بی شخصیت می سازد
و
از
سوی دیگر،
دیالک تیک تولید و مصرف
 را
با
دیالک تیک مائده و مصرف
جایگزین می کند.

۲
لطیف کرم گستر کارساز
که دارای خلق است و دانای راز

سؤال

سعدی
در این بیت شعر
ضمنا
دیالک تیک انسان و خدا
را
به شکل دوئالیسم درمانده و د
و
یا
به شکل دوئالیسم بیچاره و چ بسط و تعمیم می دهد

جواب

سعدی
در این بیت شعر
ضمنا
دیالک تیک انسان و خدا
را
به شکل دوئالیسم درمانده و دستگیرنده
و
یا
به شکل دوئالیسم بیچاره و چاره گر بسط و تعمیم می دهد

 ۳
لطیف کرم گستر کارساز
که دارای خلق است و دانای راز

انسانتصویر برده داری و فئودالی
جز این نیست:
انسان
کمترین فرقی با زباله ندارد.

نعمات مادی و فکری
به اراده خدا
نازل می شوند
و
انسان
در نهایت منتکشی
بسان ذلیل و علیلی
آنها را از ان خود می کند
و
انگل آسا
«زندگی» می کند.

سعدی
از
انسان
موجودی بی لیاقت و بی شعور می سازد
که
خود
 قادر به سر و سامان دادن به زندگی خود نیست.

۴
لطیف کرم گستر کارساز
که دارای خلق است و دانای راز

سعدی
با
مفهوم «دارای خلق»،
یعنی خوش اخلاق
تجرید یکی از خصوصیات خوانین و سلاطین برده داری و فئودالی در لحظات سیری و سرمستی و سرخوشی
را
در
آیینه آسمان منعکس می کند
و
نشان خواننده می دهد
و
   در ابیات بعدی
چهره دیگر آنان
را
هم
منعکس خواهد کرد.

سؤال

خدا
چیزی جز  انعکاس الف ـ آ 
اشرافیت برده دار و فئودال و روحانی نیست.

جواب

چیزی جز  انعکاس انتزاعی ـ آسمانی
اشرافیت برده دار و فئودال و روحانی نیست.

۵
لطیف کرم گستر کارساز
که دارای خلق است و دانای راز

در مفهوم «دانای راز»،
خرگاه خوانین و دربار سلاطین فئودالی
به وضوح تمام خودنمائی می کند.

راز
یکی از مهم ترین مقولات
در
ایده ئولوژی فئودالی
است.

سؤال

هر خان و سلطانی در قلمرو حکومت خویش
دانای راز
است.

به همین دلیل
 خدا
نیز
به مثابه الف انتزاعی ـ آسمانی خوانین و سلاطین 
دانای راز و عالم الغیب
است.

جواب

هر خان و سلطانی در قلمرو حکومت خویش
دانای راز
است.

به همین دلیل
 خدا
نیز
به مثابه انعکاس انتزاعی ـ آسمانی خوانین و سلاطین 
دانای راز و عالم الغیب
است.

۶
لطیف کرم گستر کارساز
که دارای خلق است و دانای راز

طرز و طریق وقفو خوانین و سلاطین فئودالی
به
اسرار
وجود جواسیس (چشم و گوش شاه) بیشمار است
که
کسب و کاری جز کشف اسرار و رساندن اسرار به گوش خوانین و سلاطین ندارند.

خدا
هم
به مثابه انعکاس انتزاعی ـ آسمانی خوانین و سلاطین 
میلیاردها جاسوس دارد
که
از 
بندگان خدا
مرتب گزارش می دهند.

بر شانه هر کس ملائکه خبرچین نامرئی نشسته اند
و
مرتب یاد داشت برمی دارند و به گوش خدا می رسانند.

پرونده سازی
برای بندگان خدا
برو ـ بیایی حیرت انگیز
دارد

سؤال

 میان خود خوانین و سلاطین برده داری و فئودالی
در
مقیاس جهانی
ت های لاینحل
شعله ورند.

حضرات بسان گله ای از ددان درنده
 سودائی جز ت علیه یکدیگر ندارند
و  
از
ترس یکدیگر
نه شب آرام دارند و نه روز.

به همین دلیل
ر
به درجه مقوله ای در جامعه ـ تئوری برده داری و فئودالی
ارتقا می یابد.

جواب

میان خود خوانین و سلاطین برده داری و فئودالی
در
مقیاس جهانی
تضادهای لاینحل شعله ورند.

حضرات بسان گله ای از ددان درنده
 سودائی جز توطئه علیه یکدیگر ندارند
و  
از
ترس یکدیگر
نه شب آرام دارند و نه روز.

به همین دلیل
راز
به درجه مقوله ای در جامعه ـ تئوری برده داری و فئودالی
ارتقا می یابد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر