۱۳۹۷ شهریور ۹, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۲۴)

 

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
 
۱
به قومی که نیکی پسندد خدای
دهد خسروی عادل و نیکرای.

معنی تحت اللفظی:
اگر خدا خیرخواه قومی باشد،
به آن قوم پادشاه عادل و نیکنظر می دهد.

سؤال

سعدی در این بیت شعر،
اولا
رابطه خلق و خدا
را
دیالک تیکی از ن و بدخواهی
قلمداد می کند.


جواب

سعدی در این بیت شعر،
اولا
رابطه خلق و خدا
را
دیالک تیکی از نیکخواهی و بدخواهی
قلمداد می کند.

۲
به قومی که نیکی پسندد خدای
دهد خسروی عادل و نیکرای.

خدا
بدین طریق
نسبت به مخلوقات خود
بی طرف تلقی نمی شود.

خدا
نسبت به مخلوقات خود
موضعگیری مثبت و منفی دارد.

خدا
نسبت به قومی
نیکخواه
است
و
نسبت به قوم دیگر
بدخواه.
دلیل این دوستی و دشمنی خدا
نسبت به اقوام مختلف چیست؟

۳
به قومی که نیکی پسندد خدای
دهد خسروی عادل و نیکرای.

سؤال

سعدی در این بیت
ثانیا
مسئولیت ع  و ن خسروان
را
به گردن خدا می اندازد.


جواب

سعدی در این بیت
ثانیا
مسئولیت عزل و نصب خسروان
را
به گردن خدا می اندازد.

۴
به قومی که نیکی پسندد خدای
دهد خسروی عادل و نیکرای.

بدین طریق
خدا
فونکسیون طبقه حاکمه
را
به عهده می گیرد.

چون
تعیین کننده هیئت حاکمه
(مثلا خوانین و سلاطین و رؤسای جمهور و ولایات فقیه و غیره)
نه،
طبقه حاکمه،
بلکه خدا قلمداد می شود.

سؤال

می توان گفت که سعدی
پدیده ها و روندهای جامعه بشری
را
نه
به طرز ر  و ر
(واقع بینانه و خردگرایانه)
بلکه
به طرز الف و الف
(غیرواقع بینانه و خردستیزانه)
«توضیح» می دهد.

جواب

می توان گفت که سعدی
پدیده ها و روندهای جامعه بشری
را
نه
به طرز رئالیستی و راسیونالیستی
(واقع بینانه و خردگرایانه)
بلکه
به طرز ایرئالیستی و ایراسیونالیستی
(غیرواقع بینانه و خردستیزانه)
«توضیح» می دهد.

۵
به قومی که نیکی پسندد خدای
دهد خسروی عادل و نیکرای.

سؤال

سعدی
صفات مثبت و منفی هیئت حاکمه
(خوانین و سلاطین و خلفا و فقها)
را
نه،
امری ط
بلکه
امری الف
جا می زند
و
عملا
توده
را
به تبعیت از اراده الهی
و
در نتیجه
 به تبعیت از هر هیئت حاکمه فرامی خواند.

جواب

سعدی
صفات مثبت و منفی هیئت حاکمه
(خوانین و سلاطین و خلفا و فقها)
را
نه،
امری طبقاتی
بلکه
امری الهی
جا می زند
و
عملا
توده
را
به تبعیت از اراده الهی
 و
در نتیجه
به تبعیت از هر هیئت حاکمه فرامی خواند.

۶
به قومی که نیکی پسندد خدای
دهد خسروی عادل و نیکرای.

سؤال

می توان گفت
که
سعدی
مبلغ ک (محافظه کاری، ضدانقلابیگری)
و
در بهترین حالت
مبلغ الف (پاسیویته)
و
مخالف الف (فعالیت مبتنی بر آگاهی) اعضای جامعه
است.

یعنی
جامعه
را
گورستان
و
اعضای جامعه
را
م
می خواهد
و
نه
زنده.

جواب

می توان گفت
که
سعدی
مبلغ کنسرواتیسم (محافظه کاری، ضدانقلابیگری)
و
در بهترین حالت
مبلغ انفعال (پاسیویته)
و
مخالف اکتیویته (فعالیت مبتنی بر آگاهی) اعضای جامعه
است.

یعنی
جامعه
را
گورستان
و
اعضای جامعه
را
مرده
می خواهد
و
نه
زنده.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر