پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۱
· ماهیت بیانگر وحدت عام و
ضرورت است.
۲
· ماهیت بیانگر مجموعه تعین های عام و ثابت هر چیز و روند و غیره است که بالضروره
(جبرا، ضرورتا) به آن چیز و یا روند تعلق
دارند.
· (مراجعه کنید به جبر (ضرورت) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۳
· ماهیت با پدیده (نمود) (یعنی بروز ظاهری چیزها، روندها وغیره) وحدت
تضادمندی را تشکیل می دهد.
· (دیالک تیک ماهیت و پدیده)
۴
· ماهیت برخلاف پدیده برای
شناخت حسی بیواسطه دسترس ناپذیر است.
۵
· مسائل مربوط به ماهیت چیزها، رابطه ماهیت و پدیده
و شناخت ماهیت از دیر زمانی مسئله مرکزی بحث و مجادله میان ایدئالیسم و ماتریالیسم بوده اند.
۶
· طبیعتفلسفه در یونان باستان (با نمایندگانی به اسامی تالس، آناکسی منس، آناکسی مندر) ماهیت
کلیه پدیده ها را در جوهر ازلی مادی (آب،
هوا، اپایرون) می دانست و آن را شالوده و
اساس تنوع بی پایان پدیده های موجود قلمداد می کرد.
۷
· هراکلیت آتش را به عنوان جوهر
ازلی می دانست.
· ولی ضمنا تأکید می کرد که مبارزه اضداد درونی
چیزها نیز جزو ماهیت آنها به شمار می رود.
۸
· به نظر هراکلیت، مبارزه اضداد (اقطاب متضاد، ضد
ها) مانع آن می شود که چیزها ثابت و لایتغیر بمانند.
· مبارزه اضداد باعث «شوندگی» و «خود بالندگی» چیزها
می شود.
۹
· پوتاگوریست ها عدد را ماهیت
همه چیزها می دانستند.
۱۰
· بنظر آنها ماهیت چیزی است که در خارج از دسترس ادراک حسی قرار دارد.
۱۱
· ماهیت به قول کلاسیک های مارکسیسم، «یک تعین فکری است، هرچند هم که تعینی بسیار
محدود و یکجانبه باشد.»
· (مارکس ـ انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰ ، ص ۴۵۹)
۱۲
· برخلاف هراکلیت
که ماهیت را به عنوان روندی، به عنوان
چیزی در حال حرکت می دانست، الئات ها
تأکید داشتند که ماهیت چیزها تنها در وجود
واحد و لایتغیر آنها می تواند دوام بیاورد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر