۱۳۹۷ مرداد ۲۸, یکشنبه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۱۱)


مهندس صادق انصاری 
 (ا. برزگر) 
 
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
 
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)
 
ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین
 
۱
بیگانه ستیزی سنتگرایان
در عین حال
با
مبارزات طبقاتی توده های زحمتکش شهری بر ضد ستم و استثمار سرمایه داری (به مثابه نمادی از سیطره بیگانه)
از
یک سوی
و
با
نبرد دهقانان برای به دست آوردن زمین، آزادی و زندگی بهتر
از
سوی دیگر
به طور کلی
هماهنگی و انطباق داشت.
 
مفهوم سنتگرایی
با توجه به محتوای طبقاتی ارتجاعی روحانیت 
(مخالفت با مدرنیته و پیشرفت جامعه)
درست است.
 
مفهوم سنتگرایی
اما
با
توجه به فرم عرض اندام روحانیت در جامعه دقیق نیست.
 
همانطور که ذکرش گذشت،
فوندامنتالیسم شیعی
به لحاظ فرم
مدرن است.
 
هوشنگ ابتهاج
(سایه)
هم
در جایی به این تفاوت صوری و فرمال  
اشاره کرده است:

خمینی نزد بروجردی رفته بود.

بروجردی
هر وقت چای و منقل و غیره می خواست،
زنگوله ای
را
که
همیشه دم دست داشت،
به صدا در می آورد
و
کلفت با شنیدن صدای زنگوله حاضر می شد.
 
خمینی بروجردی را مورد انتقاد عنقلابی قرار می دهد و پیشنهاد می کند که چیزی از جنس تلفن بخرد.
 
برخی از آخوندهای عنقلابی
در
 منابر
از 
خرافه نجس بودن مشروبات الکلی
فاصله می گرفتند
و
بر پاک بودن آنها تأکید می ورزیدند.
 
روحانیت
به لحاظ ظاهر
دوگانه شده بود:
 
الف
روحانیت فئودالی ـ سنتی
(بروجردیستی)
 
ب
روحانیت فئودالی ـ فوندامنتالیستی
(خمینیستی)
 
 ۲
بیگانه ستیزی سنتگرایان
در عین حال
با
مبارزات طبقاتی توده های زحمتکش شهری بر ضد ستم و استثمار سرمایه داری (به مثابه نمادی از سیطره بیگانه)
از
یک سوی
و
با
نبرد دهقانان برای به دست آوردن زمین، آزادی و زندگی بهتر
از
سوی دیگر
به طور کلی
هماهنگی و انطباق داشت.
 
این ادعای الف برزگر یاوه ای بیش نیست.
 
هم طبقه کارگر و هم توده های دهقانی و هم توده های پیشه وری
  پس از پیروزی انقلاب سفید 
طرفدار بی چون و چرای انقلاب سفید و شاه بوده اند
و
تا آخرین لحظه به رژیم انقلاب سفید وفادار مانده اند.
 
می توان گفت که شم سیاسی توده
به زبان مارکس 
غریزه طبقاتی پرولتاریا 
تیزتر از شعور سیاسی حزب توده بوده است.

به همین دلیل هم بوده که حزب توده پس از عنگلاب اسلامی
پایگاه توده ای نداشته است.

توده
پس از شکست انقلاب سفید
فاقد سازمان سیاسی بوده است.

به همین دلیل هم تقویت و تحکیم فوندامنتالیسم شیعی
تسهیل شده
و
هم
سرکوب خونین حزب توده.

۳
بیگانه ستیزی سنتگرایان
در عین حال
با
مبارزات طبقاتی توده های زحمتکش شهری بر ضد ستم و استثمار سرمایه داری (به مثابه نمادی از سیطره بیگانه)
از
یک سوی
و
با
نبرد دهقانان برای به دست آوردن زمین، آزادی و زندگی بهتر
از
سوی دیگر
به طور کلی
هماهنگی و انطباق داشت.
 
توده های مولد و زحمتکش
در اثر انقلاب سفید
هم زمین دریافت کرده بودند و هم آزادی از قید و بند فئودالی و هم امکانات فرهنگی ـ آموزشی ـ پرورشی و هم حمایت های مادی و فکری متنوع.
 
البته
پرولتریزه گشتن جامعه
پس از هر انقلاب بورژوایی
و
تشکیل توده بی خانمان در حواشی شهرها
امری طبیعی و قانونمند است.
 
فوندامنتالیسم شیعی
همین توده های حواشی شهرها را مورد سوء استفاده بی رحمانه قرار داده است
و
سوار بر امواج شط خروشان خون بی بهای آنان
به قدرت رسیده است.

اگر
اکنون
سطل ننه ات طلب ها
محبوبیت دارند،
به دلیل انقلاب بورژوایی سفید است.
 
محبوبیت استالین در روسیه نیز به دلیل مدرنیزه و صنعتی شدن جامعه 
در زمان استالین است.

توده
حافظه خارائین زوال ناپذیری دارد
و
خادمین خلق را هرگز فراموش نمی کند.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر