پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
۱
· ماتریالیسم ستیزی به چالشی اطلاق می شود که در اجلاس طبیعت پژوهان
در شهر گوتینگن آلمان در سال (۱۸۵۴) و
بعد، میان طبیعت پژوهان ایدئالیست و ماتریالیست
بر سر منشاء انسان در می گیرد.
۲
· نمایندگان اصلی این دو جناح،
عبارت بودند از فیزیولوگی به نام واگنر و جانورشناسی به نام فوگت.
· (فیزیولوژی
به علم روندها و فونکسیون های حیاتی در اندام موجودات زنده اطلاق می شود. مترجم)
۳
·
واگنر از آموزش مذهبی معروف مربوط به خلق آدم و حوا به مثابه منشاء انسان دفاع می کرد و
بر امکان و ضرورت انطباق طبیعت پژوهی با انجیل تأکید می ورزید.
۴
·
فوگت بر ضد این طرز تفکر وارد صحنه شده بود.
۵
·
او ردیه خود را تحت عنوان «ایمان
کورکورانه و علم» (۱۸۵۴) منتشر کرد.
۶
·
ماتریالیسم ستیزی بلافاصله نشان می دهد که دیگر نمی
توان با استدلال های تئولوژیکی (فقهی) به جنگ ماتریالیسم
فلسفی رفت.
۷
·
رونق علوم طبیعی (شوان، لیبیگ، اشلایدن، مایر، هلم هولتس) و تکنیک (فن)
چنان غول آسا بود و میزان دلایل مبتنی بر صحت جهان
نگری ماتریالیستی چنان عظیم بود که مخالفین مجبور شده بودند، دنبال وسایل فلسفی مبارزه بر ضد ماتریالیسم بگردند.
۸
·
وظیفه مبارزه بر ضد ماتریالیسم با توسل به استدلال فلسفی ـ به جای استدلال تئولوژیکی ـ از طریق تفسیر و توجیه فاکت
های جدید مکشوفه از سوی علوم طبیعی را در سال های شصت و هفتاد قرن نوزدهم تا پایان
قرن ـ قبل از همه ـ نئوکانتیانیسم به
عهده گرفت.
۹
· نئوکانتیانیسم وظیفه اصلی خود را جلوگیری از
ترویج سریع ماتریالیسم در اواسط قرن
نوزدهم و مبارزه بر ضد آن می دانست.
· مراجعه کنید به ماتریالیسم، نئوکانتیانیسم
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر