۱۳۹۷ تیر ۲۸, پنجشنبه

تأملی در مقاله ی «مارکسیسم در قرن بیست‌ و یکم» (۷)


مارکسیسم در قرن بیست‌ و یکم
منبع: 
صدای سوسیالیستی
نویسنده و مترجم: 
جنی فارل
(ماه ژوئیه ۲۰۱۸)
سرچشمه:
تارنگاشت عدالت
بر
 اساس مصاحبه ای
با 
پروفسور توماس مچر
تحت عنوان 
«در دوره پس از شکست
به 
شهامت
 نیاز مبرم است.»

ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور

۱
مارکسیسم 
حاوی هسته ای از دانش تئوریکی به شرح زیر است:
 
این جفنگ توماس مچر به چه معنی است؟

این قبل از همه بدان معنی است
که
مارکسیسم
پوسته ای 
است
که
حاوی هسته ای است.
 
فرمی است که حاوی محتوایی است.
 
ظرفی است که حاوی مظروفی است.
 
سیستمی است که حاوی عناصری سات.
 
کلی است که متشکل از اجزایی سات.
 
استاد دانشگاه در شهر برمن بوده است.
 
توماس مچر
استاد دانشگاه است.
 
از اعضای عالی رتبه حزب کمونیست آلمان غربی است.
 
مربی جامعه است.
 
سرمشق دانشجویان است.
 
ولی آدمی را به یاد مرحوم احسان طبری می اندازد.
 
۲
مارکسیسم 
حاوی هسته ای از دانش تئوریکی به شرح زیر است:
 
طبری 
کتابچه ای تحت عنوان  
«بنیاد آموزش انقلابی. شامل توضیح مختصری در باره مهمترین مقولات و احکام فلسفه مارکسیستی برای نوآموزان» 
نوشته است.
 
طبری
در تعریف مقوله نوشته است:
همه دانش ها از دو جزء و یا عنصر مهم تشکیل می شوند:
 
الف
مقولات
 
مقولات در واقع مفاهیم و مصطلحات اساسی آن دانش را تشکیل می دهند.
 
هر مقوله علمی
دارای تعریف معینی است که کلیه مختصات آن مقوله 
را 
بطور جامع و مانع بیان می دارد. 

ب
احکام
 
احکام مهم ترین و فشرده ترین نتیجه گیری های آن دانش را بیان می دارند.
 
پایان نقل قول
 
طبری
عملا
نه، تعریف مقوله را و طرز تشکیل آن را به نوآموزان بدبخت تعلیم می دهد 
و
 نه، تعریف و طرز تشکیل احکام را.
 
خیلی از بدبخت ها
این ترهات طبری را طوطی وش ازبر می کنند و حسابی پوز می دهند.
 
انگار
 شق القمر کرده اند.
 
اگر کسی دنبال مثال مشخص برای مرده اندیشی باشد، 
بهتر است که به سراغ طبری برود.
 
کسب و کار مادام العمر طبری
خرخوانی
و
ازبر کردن چیزهای مرده
 بوده است.
 
در مکتب طبری نمی توان تفکر مفهومی را آموخت.
 
برای اینکه طبری اصلا نمی داند که مفهوم چیست.
 
۳
مارکسیسم 
حاوی هسته ای از دانش تئوریکی به شرح زیر است:
 
توماس مچر
در پاسخ به پرسش از سر تا پا غلط و غیر علمی حریف،
می خواهد شق القمر کند و تعریفی از «ابزار کذایی شناخت جامعه» عرضه دارد.
 
اما
قبل از تعریف مارکسیسم،
محتوای آن را تشریح می کند.
 
این
به چه معنی است؟
 
از دو حالت قصه خالی نیست:
 
الف
حالت اول می تواند این باشد
که
توماس مچر
تحریف مصاحبه کننده از مارکسیسم  را می پذیرد.
 
در آن صورت سخن گفتن از محتوای ابزار سؤال انگیز است.
 
عملا و علما
باید از ساختار و فونکسیون وسایل سخن گفت:
 
مثال
ساختار چرخ خیاطی چنان است که با فونکسیون دوخت و دوز جور در می آید.
 
توماس مچر
راجع به محتوای چرخ خیاطی (مارکسیسم ) موعظه می کند.
 
از پیچ ها و مهره ها و اینجا و آنجای آن.
 
ب
حالت دوم می تواند این باشد
که
توماس مچر
تحریف مصاحبه کننده از مارکسیسم  را نمی پذیرد.
 
در این صورت باید تعریف دیگری از مارکسیسم عرضه دارد.

پس از تعریف مارکسیسم به مثابه یک کل
می تواند اجزای متشکله آن را پشت سر هم ردیف کند
تا
خلایق ایرلندی ترجمه کنند و ازبر کنند و اجر عظیم برند.

۴
مارکسیسم 
حاوی هسته ای از دانش تئوریکی به شرح زیر است:
 
فرض کنیم
کسی 
راجع
به
چلو کباب اعلی  
سخنرانی می کند.

 حریفی از ایتالیا و یا ایرلند 
پا می شود
و
 راجع به ظرف چلو کباب اعلی  و نحوه استفاده از آن ظرف در قرن نکبتبار ۲۱ 
می پرسد.
 
توماس مچر
هم
باید راجع به ظرف 
حریف را ارشاد کند 
و 
نه راجع به محتوای ظرف
مثلا
چند و چون عناصر چلو کباب اعلی.
 
۵
مارکسیسم 
حاوی هسته ای از دانش تئوریکی به شرح زیر است:
 
راستی
مارکسیسم  
چیست؟
  
فرق مارکسیسم  با علوم معمولی
مثلا فیزیک و ریاضی و شیمی و بیوشیمی و بیولوژی و غیره
چیست؟
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر