شین میم شین
نه اندیشه
مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن
مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار
فراگرفت.
۱
خداوند بخشنده
دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر
معنی
تحت اللفظی:
خدا
(الله)
از
سویی
خداوند
بخشنده و دست گیرنده ای
است
و
از
سوی دیگر
کریم
(سخی) دست و دلباز عذر پذیری است
در این بیت شعر
جامعه ـ تئوری سعدی
تبلیغ می شود:
سؤال
جامعه بشری
در جامعه ـ تئوری سعدی
(و بعدها حافظ)
از دو «طبقه» اصلی تشکیل می
یابد:
الف
طبقه ت
ب
«طبقه» گ
جواب
جامعه بشری
در جامعه ـ تئوری سعدی
(و بعدها حافظ)
از دو «طبقه» اصلی تشکیل می
یابد:
الف
طبقه توانگر
ب
«طبقه» گدا
۲
خداوند بخشنده
دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر
سعدی
هم در بوستان و هم در
گلستان
فصلی
را
به
ایندو طبقه اختصاص داده
است.
توانگر
در جامعه ـ تئوری سعدی
نور چشم خدا ست.
خود خدا
ضمنا
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی
توانگران زمین است.
مراجعه کنید
به
سلسله ـ تحلیل های ما از
آیات قرآن کریم.
قرآن کریم از دیدی دیگر
۳
خداوند بخشنده
دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر
خدا
(الله)
که
مالک و صاحب (خداوند) همه
نعمات مادی
است،
بخش معینی از نعمات مادی
را
به
طبقه توانگر جامعه
(اشرافیت بنده دار و فئودال
و روحانی و بعدها بورژوازی)
ارزانی می دارد.
طبقه توانگر جامعه
باید بخورد و بنوشد و بپوشد
و کیف خر کند.
ولی
هرگز
نباید
فونکسیون اجتماعی خود
را
فراموش کند.
سؤال
فونکسیون اجتماعی طبقه
توانگر جامعه
بذل و بخشش به اکثریت فقیر
جامعه است.
شعار برنامه ای سعدی
عبارت است
از
بخور ـ بنوش، بپوش ـ ب
جواب
فونکسیون اجتماعی طبقه
توانگر جامعه
بذل و بخشش به اکثریت فقیر
جامعه است.
شعار برنامه ای سعدی
عبارت است
از
بخور ـ بنوش، بپوش ـ بپاش
۴
خداوند بخشنده
دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر
سعدی
در مصراع اول این بیت
فونکسیون اجتماعی طبقه
توانگر جامعه
را
به خدا نسبت می دهد:
بذل و بخشش
را
مسئله
اما
مفهوم پوزش پذیر
در مصراع دوم است.
الله
در قرآن کریم
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی طبقه
بنده دار جامعه
است.
بشریت
از شاه تا گدا
بندگان الله اند.
الله
ارباب بنده دار انتزاعی ـ
آسمانی
است.
مفهوم پوزش پذیری
نتیجه تجرید عذر آوردن و
پوزش طلبیدن بنده های فراری مجددا بازگشته
و توبه کرده
است.
بنده به تنگ آمده فراری از
قید و بند و زجر و آزار بندگی
وقتی
از سر ناچاری به نزد ارباب
بنده دار برمی گردد و یا دستگیر می شود،
از
ارباب عذرخواهی می کند،
ارباب بنده دار
باید
بسان الله
پوزش پذیر باشد.
یعنی عذر او را بپذیرد و
مجددا یوغ بردگی بر گرده اش نهد و مورد استثمار همه جانبه قرار دهد.
سعدی
در گلستان این حقیقت امر
را
صریح تر از اینجا
مطرح می سازد:
بنده
همان، به
که
ز تقصیر خویش
عذر به درگاه خدای آورد
ور نه ،
سزاورا خداوندی اش،
کس نتواند که به جای آورد.
۶
خداوند بخشنده
دستگیر
کریم عطابخش پوزش پذیر
سؤال
اکنون معلوم می شود
که
الله
ضمنا
انعکاس الف ـ آ اعضای طبقه بنده دار
است.
جواب
سؤال
اکنون معلوم می شود
که
الله
ضمنا
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی
اعضای طبقه بنده دار
است.
ما
در
تئولوژی
(فقه، شریعت)
با
دوئالیسم عبد و معبود
سروکار پیدا می کنیم.
عبد
(بنده، برده، رهی، کنیز،
غلام)
فرد بی همه چیز علیل و ذلیلی است.
زباله واره است.
اصلا
آدم محسوب نمی شود.
به قول ارسطو
عبد
(بنده)
ابزار سخنگو ست.
مثل گاو و گاوآهن است.
با این تفاوت که توان تکلم
دارد.
معبود
اما
فردی با همه چیز است.
تعریف اغراق آمیز کریم
از
وسعت املاک و میزان مستغلات
و تعداد پرستندگان و ثورتو دارائی اش
در قرآن کریم
شنیدنی است:
الله
مالک زمین و سماوات (آسمان
ها)
است.
مالک شرقین و غربین است.
ارباب میلیون ها ملک و جن و
انس و غیره است.
دم و دستگاه الله
شباهت غریبی به دم و دستگاه
خوانین و سلاطین فرماسیون های برده داری و فئودالی دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر