پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۲
ماتریالیسم تاریخی
ادامه
ماتریالیسم تاریخی
و
جامعه ـ تئوری بورژوایی
و فلسفه بورژوائی
۱
·
جامعه ـ تئوری
بورژوایی و فلسفه بورژوائی نخست طرحی را نمایندگی می کرد که به انکار کامل شناخت
قوانین توسط علوم اجتماعی (بویژه در نئوکانتیانیسم)
مبتنی بود.
۲
·
البته اگر طرح های مبتنی بر گمانورزی و عرفان را
مورد صرفنظر قرار دهیم که برای معنامندی و آماجگرائی حوادث اجتماعی دنبال عامل
خارجی می گشتند.
۳
·
طرح یاد
شده بی ثمر از کار در آمد.
۴
·
آنگاه طرح
های جدیدی سرهمبندی شد که بنا بر آنها، قوانین جامعه را فقط می توان به عنوان
بازسازی های تیپولوژیکی ـ ایدئال و یا به عنوان فرضیه های نومولوژیکی (فکری) تلقی
کرد.
۵
·
و یا به
طرح هائی توسل جست که روندها و پیوندهای قانونمند را فقط در عرصه نیروهای مولده و
به اصطلاح میکروساختارها به رسمیت می شناسند.
۶
·
شاخص
فلسفه و جامعه ـ تئوری بورژوائی در عصر حاضر عبارت است از تلاش در جهت انکار
قانونمندی های عینی در عرصه توسعه فرماسیون های اجتماعی و تعویض آنها و بویژه در
عرصه گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم در مقیاس جهانی و یا دور زدن آنها.
۷
·
اینجا،
چارچوب های معرفتی تنگی عیان می شوند که ایدئولوژی سرمایه داری برای علوم اجتماعی
تعیین کرده است.
۸
·
مسائل
فلسفی اصلی مربوط به قوانین جامعه تنها بر پایه ماتریالیسم تاریخی و به واسطه طبقه
کارگر انقلابی می توانند حل شوند.
·
به واسطه
طبقه ای که محدودیت های طبقاتی در زمینه شناخت ندارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر