۱۳۹۷ خرداد ۲۹, سه‌شنبه

تأملی در تصورات احسان طبری (۴)


احسان طبری

«جستارهایی از تاریخ»
(صفحه ۱۱۰ ـ  ۱۱۱)
ویرایش و تحلیل
از
مسعود بهبودی
 
با سپاس 
از 
فرهاد 
 
بدون شک
 در 
سپاه میلیونی مولدان معنوی
(مهندسان، کارکنان علمی، نویسندگان، شاعران، هنرپیشه ها، کارگردان ها و... ) 
 زمرۀ ممتازی وجود دارد
 که
 با سرمایه داران هم ردیف، هم سهم و هم مایه اند، 
ولی اکثریت مطلق از جهت مزدبگیر بودن و شرکت بلاواسطه در تولید و خدمات، «پرولتاریزه » شده اند.
چه بسا که زندگی بعضی از اینها نه تنها از کارگر و کشاورز عادی بهتر نیست، 
بلکه در مواردی بدتر هم است.
و این نشان می دهد که نه تنها جامعه پرولتارزدایی نشده،
بلکه پرولتاریزه تر هم شده است.
به این خیل انبوه که بیش از۹۵ درصد تحصیلکردگان جامعه اند 
باید دانشجویان، دانش آموزان و کارآ موزان را هم افزود.
 
پایان
 
۱
بدون شک
 در 
سپاه میلیونی مولدان معنوی
(مهندسان، کارکنان علمی، نویسندگان، شاعران، هنرپیشه ها، کارگردان ها و... ) 
 زمرۀ ممتازی وجود دارد
 که
 با سرمایه داران هم ردیف، هم سهم و هم مایه اند، 
ولی اکثریت مطلق از جهت مزدبگیر بودن و شرکت بلاواسطه در تولید و خدمات، «پرولتاریزه » شده اند.
 
طبری در این اولین جمله این فراز از مقاله اش،
مولدین معنوی
را
به لحاظ طبقاتی
به دو دسته طبقه بندی می کند:
 
الف
مولدین معنوی بورژوا
(اقلیت)
 
ب
مولدین معنوی پرولتر
(اکثریت)  
 
۲
بدون شک
 در 
سپاه میلیونی مولدان معنوی
(مهندسان، کارکنان علمی، نویسندگان، شاعران، هنرپیشه ها، کارگردان ها و... ) 
 زمرۀ ممتازی وجود دارد
 که
 با سرمایه داران هم ردیف، هم سهم و هم مایه اند، 
ولی اکثریت مطلق از جهت مزدبگیر بودن و شرکت بلاواسطه در تولید و خدمات، «پرولتاریزه » شده اند.
 
این بدان معنی است
که
خود احسان طبری
به ناهمگونی طبقاتی مولدین معنوی کذایی
و
در واقع
روشنفکریت هر جامعه
مجبور به تمکین می شود.
 
سؤال 
اما
این است 
که
معیار عینی و علمی طبری 
برای این طبقه بندی چیست؟
 
۳
بر اساس کدامین معیار عینی 
«زمرۀ ممتازی» 
از 
مولدین معنوی  
«با سرمایه داران هم ردیف، هم سهم و هم مایه» می شوند؟
 
احسان طبری
برای تجریه تره ـ حتی ـ خرد نمی کند.
 
یعنی 
در عرصه تئوری شناخت
حتی و حداقل
جزو طرفداران تجربه گرایی (امپیریسم) نیست.

چه رسد به اینکه
جزو طرفداران رئالیسم (تئوری شناخت ماتریالیستی ـ دیالک تیکی و یا مارکسیستی ـ لنیینستی) باشد.
 
طبری
از خود نمی پرسد
 که 
چگونه اقلیتی از مولدین معنوی کذایی و در واقع روشنفکریت
 به
 ثروتی باد آورده 
می رسد؟
 
این
«زمرۀ ممتازی» 
از 
مولدین معنوی 
 در دامن کدامین طبقه اجتماعی پرورده می شوند؟

۴
مثال ملی بارز در این زمینه سعدی است.

سعدی 
جزو «زمرۀ ممتازی» 
از 
مولدین معنوی
بوده
که
تحت حمایت مالی دربار فئودالی 
هم
برای تحصیل فقه و علم و هنر و فکر و فرهنگ
به مراکز علمی و فقهی خارج از کشور ارسال شده،
هم
 آثارش توسط طبقه حاکمه (اشرافیت فئودال و روحانی) تحریر و تکثیر و توزیع و تبلیغ شده 
و 
هم
 کیسه های سیم و زر از اقصاء نقاط کشور
 به آدرس او ارسال شده است.

بعید است که احسان طبری
از این معراج فکری و مادی و مالی بزرگ ترین مولد معنوی (و در واقع روشنفکر فئودالی ایران) بی خبر باشد.

۵
این فقر بینشی طبری
در هر صورت
 دال بر میدان دید تنگ او ست.

چون
حتی طبقه کارگر ایران
روشنفکران ارگانیک خود 
را
توسط همین حزب توده تحت رهبری همین احسان طبری
برای کسب علم و فن و فکر و فرهنگ
به کشورهای سوسیالیستی فرستاده است.

مولدین معنوی
و
در واقع روشنفکران هر جامعه
توسط طبقات همان جامعه پرورده می شوند.

وجود تعداد کثیری از روشنفکران انقلابی در ایران
یکی از خدمات فخر انگیز طبقه کارگر ایران است.

۶


یورگن هابرمس 
(متولد ۱۹۲۹دوسلدورف آلمان)
جامعه شناس و فیلسوف آلمانی
از نمایندگان تئوری انتقادی (مابعد مکتب فرانکفورت)
پیوند دهنده ماتریالیسم تاریخی با پراگماتیسم آمریکائی، با تئوری توسعه پیاگت و با روانکاوی فروید
از پیروان تئوری دیسکورس اخلاق و حقوق کارل اوتو اپل
نماینده تئوری عمل مبتنی بر بحث
از فلاسفه بورژوائی معاصر
 
مثال بین المللی، خارجی و فرنگی در این زمینه
یورگن هابرمس 
 است.

یورگن هابرمس
 (و امثال بیشمار او)
 توسط طبقه حاکمه امپریالیستی بین المللی تربیت و تقویت و تبلیغ شده است.

ما
برای نشان دادن این روند و روال طبقاتی روشنفکر پروری
فقط به جزئی از جوایزی اشاره می کنیم
که 
طبقه حاکمه امپریالیستی
 ارزانی یورگن هابرمس کرده است:
 
جوایز دریافتی هابرمس
سال ـ نام جایزه ها
 
۱
سال ۱۹۸۰ 
جایزه تئودور آدورنو
 
۲
سال ۱۹۸۵
  جایزه خواهران شول
 
۳
سال ۱۹۸۶
  جایزه گوتفرید ویلهلم لایب نیتس
 
۴
سال ۱۹۸۷ 
  جایزه زورنینگ دانشگاه کوپنهاک 

۵
سال ۱۹۹۵
  جایزه کارل یاسپرس
 
۶
سال ۱۹۹۹ 
جایزه تئودور هویس
 
۷
سال ۲۰۰۱
  جایزه صلح تجارت کتاب
 
۸
سال ۲۰۰۳ 
  جایزه پرینس فون آستورین
 
۹
سال ۲۰۰۴ 
  جایزه کیوتو 
(۵۰ میلیون ین)
 
۱۰
سال ۲۰۰۴ 
  جایزه افتخاری هولبرگ 
(۵۷۰۰۰۰۰ یورو)
 
۱۱
سال ۲۰۰۵ 
  جایزه هولبرگ 
(۵۲۰ هزار یورو)
 
۱۲
سال ۲۰۰۶ 
  جایزه برونو کرایسکی
 
۱۳
سال ۲۰۰۶ 
  جایزه دولت نورد راین وستفالین
 
۱۴
سال ۲۰۰۸ 
  جایزه اروپا 
(۵۰ هزار یورو)
.....

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر