ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «انتقاد از عقل محض»
نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر
دورنمای فراگیر نوینی
به روی فلسفه گشوده است:
اتیک
(نقد عقل عملی)
استه تیک
(نقد قوه قضاوت)
مذهبفلسفه
حقوقفلسفه
تاریخفلسفه
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
قسمت هفتم
ادامه
۱۳
· در این نوشتجات کانت، نقد متافیزیک راسیونالیستی
او به نقطه اوج خود می رسد:
· «اگر هر آنچه را که کودکان مدارس بر زبان می
رانند و توده مردم نقل می کنند و فلاسفه تبیین می دارند، روی هم تلنبار کنیم، حتی
جزء ناچیزی از دانش ما تشکیل نخواهد شد.
۱۴
· می توانم ادعا کنم که وقتی کسی با مسائل زیر سر
و کله بزند، علیرغم ادعای همه چیز دانی، شرمنده خواهد شد:
الف
· قبل از هر چیزی، چه چیزی واقعا وجود دارد؟
ب
· به چه دلیل بعضی ها خیال می کنند که از آنچه که
روح نامیده می شود، کلی خبر دارند؟
۱۵
· جفنگیات متدیکی مکاتب ممتاز متعالی اغلب چیزی جز
توافقات برای طفره رفتن از حل مسائل ثقیل الحل به ترفند استفاده از معانی تغییر
پذیر کلمات نیستند.
· برای این طفره رفتن، ادعای زیر راحت ترین و چه
بسا عاقلانه ترین راه به نظر نمی رسد:
· «من نمی دانم.
· به آسانی نمی توان گفت که به دانشگاه ها تعلق
دارد.»
۱۶
· «عقل های جهانی معینی اگر بتوان چنین نام داد،
به آسانی از این مسائل طفره می روند.
۱۷
· روح به موجودی اطلاق می شود که دارای عقل باشد.
۱۸
· در این صورت دیدن ارواح را نمی توان کار خارق
العاده ای (اعجازی) قلمداد کرد.
۱۹
· برای اینکه هر کس که قادر به دیدن آدم ها باشد،
قادر به دیدن موجودات خردمند هم خواهد بود.»
· (همانجا، ص ۲۸۵)
۲۰
ایمانوئل شوه دنبورگ
(۱۶۸۸ ـ ۱۷۷۲)
تئوسوف (فقیه ـ فیلسوف) سوئدی
· دلیل خارجی کانت برای تحریر اثرش تحت عنوان
«رؤیاها»، تئوسوف (فقیه ـ فیلسوف) سوئدی به نام شو ه دنبورگ بود که کارهای خارق
العاده (اعجاز) به او نسبت داده می شد.
۲۱
· شوه دنبورگ طبیعت پژوه مشهوری بود.
· در ایام پیری گفته می شد که غیبگو ست و با عالم
ارواح در رابطه قرار دارد.
۲۲
· کانت از کارهای اسپیریتیستی (روحگرایی)تئوسوف
سوئدی شنیده بود و می خواست سر و ته قضیه را در آورد.
· به همین دلیل تلاش داشت تا با او مکاتبه کند.
· شوه دنبورگ اما به سؤالات کانت جواب نمی داد.
· در عوض، توسط واسطه ای به اطلاع کانت می رساند
که به سؤالت فلاسفه در اثر بعدی اش مفصلا جواب خواهد داد.
۲۳
· کانت به اندازه ای به این مسئله کنجکاو شده بود
که با تحمل هزینه کلان اثر شوه دنبورگ تحت عنوان «اسرار آسمان» را از لندن سفارش
داد.
· کانت پس از خواندن اثر تئوسوف سوئدی، دلخور شده
بود.
· کانت با شهامتی چشمگیر می نویسد:
· «۸ کتاب دو جلدی مملو از جفنگ»
۲۴
· کانت بعدا تصمیم می گیرد که در اثری، جفنگیات
تئوسوف سوئدی را به چالش کشد:
· «او (منظور کانت خودش است) با فروتنی معینی می
فهمد که از فرط ساده لوحی در صدد کشف حقیقت حکایاتی برآمده است.
· بعد چیزهایی را در جاهای یافته است که نباید
باشند.
· یعنی عملا چیزی نیافته است.
· این فی نفسه دلیل کافی برای نگارش کتابی است.
· علاوه بر این، مؤلف فروتن (منظور کانت خودش
است) بارها و بارها از دوستان آشنا و نا
آشنا کتبی به زور دریافت کرده است.
· ضمنا کتاب بزرگی هم خریده و بدتر از خریدن،
خوانده است.
· این زحمت خواندن حداقل نمی بایستی هدر رود.
· اثر حاضر نتیجه این مصائب است.
· این اثر باید خواننده را در رابطه با ساخت و
بافت مسئله روشن سازد که او ممتازترین و
متعالی ترین دعاوی را نمی فهمد، در حالیکه دیگران بدان باور نمی کنند و بقیه آن را
مورد تمسخر قرار می دهند.»
· (همانجا،ص۲۸۴)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر