۱۳۹۷ تیر ۳, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۵۳)

 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

قانون
 
۱
·    قانون به پیوند عینی، نسبتا ثابت، «ساکن» و ماهوی ئی اطلاق می شود که در روابط  میان پدیده های مختلف تکرار می شود و سمت و سوی سیر و توسعه بنیادی آنها را تعیین می کند.
·    (که تأثیر قانون به مثابه گرایش نامیده می شود.) 

۲
·    این خصلت ساکن و ثابت قانون و ضمنا تکرار پذیری آن در فرم های نمودین متنوع را هرگز نباید در طرح دیالک تیکی ـ ماتریالیستی (در طرح مبتنی بر دیالک تیک ماتریالیستی) قانون، مطلق کرد.

·    مراجعه کنید به دیالک تیک فرم نمودین و محتوای ماهوی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۳
·    این فقط به یکی از مشخصه های بنیادی قانون مربوط می شود.
·    ولی تعین قانون را نمی توان در آن خلاصه کرد. 

۴
·    این از رابطه دیالک تیکی میان قانون به مثابه مناسبت (رابطه) ماهوی و فرم های نمودین آن حاصل می آید.

·    (دیالک تیک قانون (رابطه ماهوی میان پدیده ها به عنوان محتوای ماهوی) و فرم های نمودین قانون.
·    مترجم)

۵
·    وحدت دیالک تیکی اضداد که خود را در رابطه میان قانون و فرم نمودین (مجموعه فرم های نمودین هر قانون) پیشبرد می بخشد (خود را بدان تحمیل می کند)، بویژه در آن، تبیین می یابد که فرم های نمودین در هر مورد، جوانب و گشتاورهای (ممان های) مناسبت (رابطه) ماهوی قانون هستند. 

۶
·    حرکت و سیر این مناسبت (رابطه) ماهوی اما بر عکس، در مجموعه فرم های نمودین قانون است و هست. 

۷
·    به همین دلیل، قانون و فرم های نمودین آن، به طرز بلورین (منجمد و خشک) در مقابل هم قرار ندارند.
·    بلکه همدیگر را متقابلا مشروط می سازند و میان آنها وحدت دیالک تیکی برقرار است. 

۸
·    کلاسیک های مارکسیسم ـ لنینیسم بویژه به این جانب قانون توجه عظیم مبذول داشته اند.

۹
·    بدین طریق، مارکس در «کاپیتال» نشان می دهد که چگونه فرم های نمودین تصادفی با کسب متمایزیت به قانون تبدیل می شوند.

·    (مراجعه کنید به گذار از فرم ارزشی ساده و تصادفی به فرم ارزشی واقعی به مثابه قانون ارزش) 

۱۰
·    قوانین می توانند به فرم های نمودین قوانین دیگر تبدیل شوند و یا به مثابه فرم های نمودین آنها توسعه یابند.

·    (به عنوان مثال، نرخ متوسط سود که همزمان فرم نمودین قانون اضافه ارزش است.)

۱۱
·    جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی در پژوهش قوانینی که در موضوع بررسی اش مطرح می شوند، بسان دیگر علوم مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه از طرح قانون ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی شروع به کار می کند.
·    یعنی از به رسمیت شناسی خصلت عینی قوانین سوسیولوژیکی (جامعه شناسی)  شروع به کار می کند.
·    قوانین سوسیولوژیکی ئی که اولا مبتنی (بنا شده) بر پاسخ ماتریالیستی به مسئله اساسی فلسفه اند.
·    ثانیا مبتنی بر تفسیر دیالک تیکی (و تاریخی) مناسبت (رابطه) قانون با فرم های نمودینش اند.  

·    مراجعه کنید به مسئله اساسی فلسفه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر