پروفسور دکتر رولف ماکس
برگردان
شین میم شین
بخش دوم
مفهوم طبقه در مائوئیسم
ادامه
۱۰۷
· در سایه این مطابقت ایده ئولوژیکی با مائوئیسم
است که بتلهایم و پیشل و امثالهم به حمایت از عوامفریبی اجتماعی مائوئیسم می
پردازند که بر ضد توسعه سیاسی ـ ایده ئولوژیکی طبقه کارگر چین است.
۱۰۸
· اگر رویزیونیست های «چپ» با قلمداد «طبقه کارگر»
به مثابه پدیده ای در وهله اول، ایده ئولوژیکی، به تحقیر واقعی (فاکتی) نقش تاریخی
ـ خلاق طبقه کارگر واقعا موجود چین می پردازند، ایده ئولوگ های رویزیونیستی راست و
امپریالیستی از راه دیگر، یعنی از «سوی
دیگر»، اهمیت تاریخی عینی طبقه کارگر چین
برای انقلاب چین را مورد حمله قرار می دهند.
۱۰۹
· آغازگاه (نقطه آغازین) هر دو عبارت از این است
که خصلت دوران کنونی را و لذا پیشرفت تاریخی در عصر حاضر را در رابطه منفی و
خصمانه با تأثیر قانونمندی های عام تعیین می کنند.
· یعنی به انکار روابط فاکتورهای داخلی و خارجی، یعنی
به انکار پیوند میان شرایط بین المللی با رشد فاکتورهای داخلی و ملی می پردازند.
· مراجعه کنید به دوران در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
۱۱۰
ولفگانگ لئونارد
(۱۹۲۱ ـ ۲۰۱۴)
مورخ اطریشی ـ آلمانی
شوروی شناس
جمله معروف او:
«انقلاب کودکانش را اخراج می کند.»
از اعضای مادم العمر انجمن قلم آلمان غربی
· این مسئله به عنوان مثال در استدلال زیر از ولفگانگ
لئونارد تبیین می یابد:
· «در چین نه، شرایط لازم برای انقلاب از نقطه نظر
مارکس و انگلس فراهم بود و نه از نقطه نظر لنین.»
· (ولفگانگ
لئونارد، «سه تکه گشتن مارکسیسم»، ۱۹۷۰، ص ۲۷۷)
الف
· ولفگانگ
لئونارد در اینجا مارکس و انگلس را در مقابل لنین قرار می دهد.
ب
· مراحل توسعه جهان بینی مارکسیستی ـ لنینیستی
واحد را از هم می گسلد و به هر کدام استقلال می بخشد.
پ
· این نهایتا به معنی انکار جنبه بین المللی آن
است.
۱۱۱
· ولفگانگ
لئونارد بر اساس این نظراست که ادعا می کند:
· ««نه، طبقه کارگر، بلکه دهقانیت (دهقانان) می
توانستند و می بایستی در این مورد نیروی اصلی انقلاب باشند.»
· (ایضا، همانجا)
۱۱۲
· عدم بلوغ (خامی و نارسی) شرایط اجتماعی ـ
اقتصادی در داخل، اینجا به طرز متافیزیکی از توسعه ملی و بین المللی مجزا می گردد و
به صورت طرحی برای خود در آورده می شود.
۱۱۳
· در رابطه با این، ضمنا در این طرح، شرایط
اوبژکتیو از دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت در روند انقلابی بدر آورده می شود و به طرز
غیر دیالک تیکی بدان استقلال بخشیده می شود.
· (دیالک تیک اوبژکتیو ـ سوبژکتیو روند انقلابی
تخریب می شود و به صورت «دیالک تیک» تکقطبی در می آید.
محتوای دوران کنونی یعنی گذار گلوبال از سرمایه داری به سوسیالیسم مورد انکار قرار می گیرد. مترجم)
۱۱۴
· این، دوباره آغازگاهی برای استخراج فاتالیسم
معلولی از مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی خام و نارس (نابالغ) است.
· مراجعه کنید به علیت، دیالک تیک علت و معلول در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۱۱۵
· ما اینجا با رابطه نمونه وار ایده ئولوگ های
امپریالیستی با ایده ئولوگ های رویزیوینستی در رابطه با انقلاب چین سر و کار
داریم.
۱۱۶
· بدین طریق امکان انقلاب پرولتری در چین، اکیدا
انکار و رد می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر