پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
فرماسیون
اقتصادی جامعه
ادامه
۲۹
·
در مفهوم فرماسیون اقتصادی جامعه، از حقیقت امری آغاز به
کار می شود که برای هر همزیستی انسانی نقش تعیین کننده دارد.
·
یعنی از نحوه و نوع تولید وسایل وجودی و تکاملی ضرور برای حیات فرد و جامعه آغاز به کار می
شود.
·
یعنی از شیوه تولید نعمات مادی آغاز به کار می شود.
۳۰
·
این حقیقت امر با مناسبات انسان ها در پیوند قرار داده می
شود.
·
مناسباتی که بر بنیان شیوه تولید تشکیل می شوند و همراه با
آن توسعه و تحول می یابند.
۳۱
·
هر شیوه تولیدی از این دست، همراه با فرم های ایده ئولوژیکی
منطبق با خود، بنا بر درک مارکس از تاریخ (درک ماتریالیستی تاریخ) سیستم اجتماعی
خاصی را پدید می آورد.
·
فرماسیون اقتصادی جامعه خاصی را پدید می آورد.
·
(فرماسیون اقتصادی جامعه = شیوه تولیدی جامعه + فرم های
ایده ئولوژیکی جامعه.
·
مترجم)
۳۲
·
ماتریالیسم تاریخی نظر را بر جامعه به طور کلی منحرف و جلب
نمی کند.
·
ماتریالیسم تاریخی نظر را بر فرماسیون اقتصادی واقعا موجود
جامعه، جلب می کند.
·
ماتریالیسم تاریخی نظر را به تعویض هر فرماسیون اقتصادی جامعه با دیگر فرماسیون اقتصادی جامعه، جلب
می کند.
۳۳
·
جامعه شناسی بورژوایی به عوض استفاده از مفهوم فرماسیون
اقتصادی جامعه، از مفهوم زیر به مثابه
مفهوم مرکزی بهره برمی گیرد:
الف
·
مفهوم «طبیعت انسانی»
ب
·
و یا مفهوم «طبیعت انسان ها»
۳۴
·
این مفهوم «طبیعت انسانی ویا طبیعت انسان ها» با مفاهیم
انتزاعی جامعه و پیشرفت در جامعه شناسی بورژوایی در رابطه منطقی قرار دارد.
۳۵
·
شروع کردن توضیح علمی توسعه جامعه بشری با طرح مسائل زیر به
معنی شروع کردن از آخر (نواختن شیپور از سر گشادش) است:
الف
·
طبیعت انسان ها چیست؟
ب
·
جامعه چیست؟
پ
·
پیشرفت چیست؟
ت
·
گروه چیست؟
ث
·
شخصیت چیست؟
ج
·
ساختار چیست؟
ح
·
فونکسیون چیست؟
·
و الی آخر.
۳۶
·
اگر فرماسیون اقتصادی خاص جامعه، مورد پژوهش قرار نگرفته
باشد، مفاهیم عام فوق الذکر از کجا باید برداشته شوند؟
۳۷
·
اگر کسی هنوز نفهمیده که باید قبل از همه، مفهوم فرماسیون اقتصادی جامعه را تعیین کند، چگونه می
تواند به بررسی این حقیقت امر کمر بربندد
و از عهده تجزیه و تحلیل مناسبات معین
جامعه برآید؟
۳۸
·
به قول ولادیمیر لنین، «مشخصه آشکار متافیزیک که هر علمی با
آن شروع به کار می کند، از قرار زیر است:
·
تا زمانی که کسی هنوز از بررسی حقیقت امری خبر ندارد، به
اختراع تئوری های اپریوریکی (ماورای تجربی) عام می پردازد، تئوری هایی که همیشه بی ثمر و
بیهوده می مانند.»
·
(لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱، ص ۱۳۴ ـ ۱۳۵)
·
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر