جلالالدین محمد بلخی معروف به مولوی
(۶۰۴ ـ ۶۷۲
ه.ق)
تحلیلی
از
شین میم شین
درد است که آدمی را رهبر
است، در هر کاری که هست.
تا آدمی را درد کاری و هوس
و عشق کاری در درون نخیزد، قصد آن کار نکند و آن کار ـ بی درد ـ او را میسر نشود.
·
معنی تحت اللفظی:
·
رهبر هر کسی در انجام هر کاری درد است.
·
اگر در درون کسی درد و هوس و عشق به انجام کاری تشکیل
نشود، او هرگز قصد انجام آن کار را نخواهد کرد.
·
ضمنا هیچ کاری بدون تحمل درد نمی تواند انجام یابد.
۱
درد است که آدمی را رهبر
است، در هر کاری که هست.
تا آدمی را درد کاری و هوس
و عشق کاری در درون نخیزد، قصد آن کار نکند و آن کار ـ بی درد ـ او را میسر نشود.
·
مولانا در این دو جمله، واژه واحد «درد» را به دو معنی متفاوت و متضاد به کار می برد:
الف
·
درد به معنی علاقه و انگیزه و عشق از سوئی
ب
·
درد به معنی رنج و مشقت و زحمت از سوی دیگر.
۲
درد است که آدمی را رهبر
است، در هر کاری که هست.
تا آدمی را درد کاری و هوس
و عشق کاری در درون نخیزد، قصد آن کار نکند و آن کار ـ بی درد ـ او را میسر نشود.
·
درد به معنی علاقه و انگیزه و عشق به انجام کاری به معنی لذت بردن از انجام آن کار است.
·
درد به معنی رنج و مشقت و زحمت در انجام کاری به معنی
تحمل ریاضت در انجام آن کار است.
·
بنابرین می توان گفت که مولانا در این دو جمله، دیالک
تیک لذت و ریاضت را پیش شرط انجام هر کاری می داند.
·
به عبارت دیگر، انجام هر کاری از گردنه دیالک تیکی لذت و
ریاضت می گذرد.
·
لذت و ریاضت دو ضد دیالک تیکی اند:
·
با هم اند و بر هم اند.
·
دو ضد همیشه با هم اند.
·
در وحدت و تضاد با هم اند.
۳
درد است که آدمی را رهبر
است، در هر کاری که هست.
تا آدمی را درد کاری و هوس
و عشق کاری در درون نخیزد، قصد آن کار نکند و آن کار ـ بی درد ـ او را میسر نشود.
·
بدون علاقه و انگیزه و عشق به انجام کاری، یعنی بدون لذت
از انجام کاری، کسی به انجام آن کار مبادرت نمی ورزد و بدون تحمل درد و رنج و مشقت
و زحمت، یعنی بدون ریاضت، کاری به انجام نمی رسد.
·
دیالک تیک لذت و ریاضت، عشق و نفرت، شهد و شرنگ، شادی و
غم، گنج و مار، گل و خار همین است.
·
نمی توان به هیچ ترفندی به مولانا حق نداد.
·
اما چرا انجام هر کاری باید از تنگه تنگ دیالک تیک لذت و
ریاضت بگذرد؟
·
چرا برای انجام هر کاری به «رهبری به نام درد درونی»
نیاز صرفنظر ناپذیر هست و چرا بدون تحمل درد نمی توان کاری را به انجام رساند؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر