پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
فرماسیون
اقتصادی جامعه
ادامه
۱۰
·
مفهوم فرماسیون اقتصادی جامعه، جامعه را به مثابه سیستمی در
کلیتش درک و منعکس می کند:
الف
·
به مثابه سیستمی با جنبه عنصری اش
ب
·
به مثابه سیستمی با جنبه ساختاری اش
·
(یعنی در دیالک تیک عنصر و ساختار و سیستم درک و منعکس می
کند. مترجم)
·
مراجعه کنید به دیالک تیک عنصر و ساختار و سیستم در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
پ
·
به مثابه سیستمی با قوانین ساختاری اش
ت
·
به مثابه سیستمی با قوانین توسعه اش
۱۱
·
فرماسیون اقتصادی جامعه، جامعه را به مثابه ارگانیسم
(اندام) اجتماعی یکپارچه در مرحله (پلکان) توسعه تاریخی معین درک و منعکس می کند
که در برگیرنده ی کلیه حوزه ها و فرم های
کردوکار انسانی در وحدت ارگانیکی شان
و در تأثر متقابل شان است و نقش تعیین کننده در این میان از آن شیوه و طرز تولید
نعمات مادی است.
·
مراجعه کنید به ارگانیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۱۲
·
در حیات جامعه ای انسان ها، متفاوت ترین و و متنوع ترین
روابط میان انسان ها وجود دارند.
·
(حیات جامعه ای انسان ها به غلط به حیات اجتماعی انسان ها
ترجمه می شود که معنی بکلی دیگری دارد. مترجم)
۱۳
·
بالاعم باید میان مناسبات مادی و مناسبات ایده ئولوژیکی
انسان ها تفاوت گذاشت.
۱۴
·
از نقطه نظر ماتریالیسم تاریخی، مناسبات اقتصادی انسان ها،
که در روند تولید میان آنها برقرار می شوند، در مقابل کلیه روابط دیگر آنها،
نهایتا (در تحلیل نهایی. مترجم) نقش تعیین کننده به عهده دارند.
·
(یعنی کلیه روابط دیگر انسان ها تحت تأثیر تعیین کننده مناسبات
اقتصادی آنها قرار دارند. مترجم)
۱۵
·
برای اینکه مناسبات اقتصادی انسان ها، مناسبات مادی اند (مناسبات
واقعی ـ عینی اندو مترجم)
·
یعنی مستقل از آرزوها و امیال انسان ها هستند.
·
چون وابسته به سطح توسعه نیروهای مولده اند.
۱۶
·
مناسبات ایده ئولوژیکی (مناسبات سیاسی، اخلاقی، هنری، جهان
بینانه و غیره) انسان ها مبتنی (بنا شده) بر مناسبات اقتصادی آنها هستند و فقط به
مثابه چیزهایی وجود دارند که از کله انسان ها گذشته اند.
·
(ذهنی اند. مترجم)
۱۷
·
این تقسیم بندی روابط جامعه ای انسان ها به روابط مادی (واقعی ـ عینی. مترجم) و روابط ایده
ئولوژیکی، نتیجه کاربست قاطعانه و قطعی ماتریالیسم دیالک تیکی بر جامعه، بوده است.
۱۸
·
از آنجا که روابط مادی (واقعی ـ عینی. مترجم) انسان ها نقش
تعیین کننده به عهده دارند، مارکس و انگلس آنها را زیربنای جامعه مربوطه نامیده
اند و روابط مبتنی بر آنها (روابط بنا شده بر روی آنها) را روبنا نامیده اند.
۱۹
·
بر بنیان این طرح مارکس و انگلس برای اولین بار در تاریخ
تئوری جامعه بشری، امکان تفاوت گذاری میان تعداد بیشماری از حوادث و پدیده های زیر
جامعه پدید آمده است:
الف
·
امکان تفاوت گذاری میان مهم و غیر مهم (بی اهمیت)
ب
·
امکان تفاوت گذاری میان ماهوی (ذاتی) و غیرماهوی (نمودین،
ظاهری)
پ
·
امکان تفاوت گذاری میان تصادفی و ضرور (جبری)
ت
·
امکان تفاوت گذاری میان داخلی و خارجی (درونی و برونی)
۲۰
·
بر بنیان این طرح
مارکس و انگلس علاوه بر آن، برای اولین بار در تاریخ تئوری جامعه بشری، امکان آن
پدید آمده که برای این تفاوت گذاری معیاری عینی عرضه شود.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر