دنیس دیدرو
(۱۷۱۳ ـ ۱۷۸۴)
یکی از خلاق ترین
اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا
از مؤلفین برجسته دایرة المعارف.
از همکاران و دوستان دآلمبر،
روسو، کاندیلا.
پروفسور دکتر مانفرد اشتارک
ماتریالیسم قرن هجدهم
(ماتریالیسم فرانسه)
برگردان
شین میم شین
۲۱
دیدرو و هولباخ
۱
· در سال های ۶۰ قرن هجدهم که دیدرو (دیده رو) و هولباخ ـ رهبران دایرة
المعارف ـ ماتریالیسم را بنا بر قوانین تاکتیک سیاسی ترویج می دهند، جنبش
ماتریالیستی به نقطه اوج خود می رسد.
۲
· دیدرو در سال ۱۷۶۹، شاهکار ماتریالیستی خود را تحت عنوان «رؤیای دآلمبر» به تحریر می کشد.
۳
· در سال ۱۷۷۰ بسیاری از ماتریالیست های فرانسه،
تحت رهبری هولباخ، تمامت ماتریالیسم فرانسه را در کتابی تحت عنوان «سیستم طبیعت»
جمعبندی می کنند.
۴
· ماتریالیسم فرانسه در دوره قبل از انقلاب ۱۷۸۹
بر ضد کلیسا و دولت مبارزه می کند.
۵
· لشکرکشی بر ضد روحانیت و اسپیریتوئالیسم (روحگرایی)
سبب می شود که ماتریالیسم فرانسه ماده محسوس
را مبنای یگانه ی وجود قلمداد کند و
مفاهیم مذهبی از قبیل روح، آزادی و هدفگذاری را به مثابه ستون های اصلی مفهوم حیات و مفهوم طبیعت
به تیغ تیز انتقاد بندد.
۶
· طبیعت، حیات، تفکر و احساس ـ بطرز اسپینوزیستی ـ فرم
های ماده تلقی می شوند.
· (اسپیریتوئالیسم به جریان فلسفی ئی اطلاق می شود
که واقعیت را به مثابه روح و یا فرم نمودین روح تلقی می کند. مترجم)
۶
· بدین طریق، تفکر انتزاعی ـ بطور مکانیکی ـ تا
درجه برداشت های حسی تقلیل داده می شود.
۷
· دلایل اصلی اخلاق در حرکات احساسی در جهت لذت
جوئی و خود خواهی خلاصه می شوند.
۸
· این خصلت مکانیکی، خود ویژگی تمامت ماتریالیسم
ماقبل مارکسیستی بوده است.
۹
· در نیمه اول قرن هجدهم، ماتریالیسم ـ عمدتا ـ بر
ضد ایدئولوژی کلیسا وارد عمل می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر