پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
جامعه
۱
جامعه به سیستم
تاریخی ـ مشخص معینی از مناسبات اجتماعی
اطلاق می شود.
مناسبات اجتماعی ئی که به
طور قانونمند به هم گره خورده اند و انسان ها در روند زندگی خود وارد این مناسبات
اجتماعی می شوند.
۲
بخش بنیادی این مناسبات
اجتماعی تاریخی ـ مشخص معین (جامعه) را سیستم اقتصادی تشکیل می دهد، یعنی مناسبات
تولیدی تشکیل می دهد.
سیستم اقتصادی و یا
مناسبات تولیدی ئی که به نوبه خود با درجه معین توسعه نیروهای مولده مطابقت دارد.
۳
خصلت تاریخی جامعه، به
مثابه سیستم، شرطی است که بنا بر آن، جامعه «به طور کلی» وجود ندارد.
بلکه فقط و فقط سیستم های
تاریخی ـ مشخص از جامعه وجود دارند.
۴
به همین دلیل، مفهوم
بنیادی ماتریالیسم تاریخی را مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه تشکیل می دهد.
مراجعه کنید به فرماسیون
اقتصادی جامعه در دایرة
المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
۵
(این مفهوم بنیادی
ماتریالیسم تاریخی در ادبیات مارکسیستی کشور ما دقیق ترجمه نشده است.
۶
چون به صورت فرماسیون
اجتماعی ـ اقتصادی ترجمه شده است.
این ترجمه دقیق و درست
نیست و معنی به کلی دیگری دارد.
۷
خود ما هم تاکنون دچار
همین خبط و خطا شده بودیم.
۸
دلیل این خطای تبیینی، فقر
مفهومی زبان فارسی است:
۹
ما در زبان آلمانی با دو
واژه (مفهوم) متفاوت زیر سر و کار داریم:
الف
جامعه ای (گزلشافتلیش) که
در زبان فارسی درست نیست.
چون در زبان فارسی صفت از
جامعه وجود ندارد.
دلیل زبانی این خطا در ترجمه،
هم همین است.
ب
اجتماعی (سوسیال) که معنی
به کلی دیگری دارد.
۱۰
مقوله فرماسیون اجتماعی ـ
اقتصادی می تواند به دو معنی زیر تفسیر شود که هر دو با مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه،
مغایرت دارند:
الف
هم به معنی فرماسیون
اجتماعی اقتصاد
ب
و هم به معنی فرماسیون
اقتصادی اجتماع.
مترجم)
۱۱
مقوله فرماسیون اقتصادی
جامعه توسط ماتریالیسم تاریخی توسعه داده شده است.
۱۲
هم در تئوری های ماقبل مارکسیستی
سخن از جامعه بوده است.
۱۳
و هم جامعه شناسی بورژوایی
کنونی فقط مفهوم «جامعه» را می شناسد و آن را به طرز پلورالیستی حل می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر