۱۳۹۷ فروردین ۳۰, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۲۶)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)


برگردان
شین میم شین 
   
جامعه

۱
جامعه به سیستم تاریخی  ـ مشخص معینی از مناسبات اجتماعی اطلاق می شود.
مناسبات اجتماعی ئی که به طور قانونمند به هم گره خورده اند و انسان ها در روند زندگی خود وارد این مناسبات اجتماعی می شوند.

۲
بخش بنیادی این مناسبات اجتماعی تاریخی ـ مشخص معین (جامعه) را سیستم اقتصادی تشکیل می دهد، یعنی مناسبات تولیدی تشکیل می دهد.
سیستم اقتصادی و یا مناسبات تولیدی ئی که به نوبه خود با درجه معین توسعه نیروهای مولده مطابقت دارد.

۳
خصلت تاریخی جامعه، به مثابه سیستم، شرطی است که بنا بر آن، جامعه «به طور کلی» وجود ندارد.
بلکه فقط و فقط سیستم های تاریخی ـ مشخص از جامعه وجود دارند.

۴
به همین دلیل، مفهوم بنیادی ماتریالیسم تاریخی را مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه تشکیل می دهد.

مراجعه کنید به فرماسیون اقتصادی جامعه در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی

۵
(این مفهوم بنیادی ماتریالیسم تاریخی در ادبیات مارکسیستی کشور ما دقیق ترجمه نشده است.

۶
چون به صورت فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی ترجمه شده است.
این ترجمه دقیق و درست نیست و معنی به کلی دیگری دارد.

۷
خود ما هم تاکنون دچار همین خبط و خطا شده بودیم.

۸
دلیل این خطای تبیینی، فقر مفهومی زبان فارسی است:

۹
ما در زبان آلمانی با دو واژه (مفهوم) متفاوت زیر سر و کار داریم:

الف
جامعه ای (گزلشافتلیش) که در زبان فارسی درست نیست.
چون در زبان فارسی صفت از جامعه وجود ندارد.
دلیل زبانی این خطا در ترجمه، هم همین است.

ب
اجتماعی (سوسیال) که معنی به کلی دیگری دارد.

۱۰
مقوله فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی می تواند به دو معنی زیر تفسیر شود که هر دو با مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه، مغایرت دارند:

الف
هم به معنی فرماسیون اجتماعی اقتصاد

ب
و هم به معنی فرماسیون اقتصادی اجتماع.
مترجم)

۱۱
مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه توسط ماتریالیسم تاریخی توسعه داده شده است.

۱۲
هم در تئوری های ماقبل مارکسیستی سخن از جامعه بوده است.

۱۳
و هم جامعه شناسی بورژوایی کنونی فقط مفهوم «جامعه» را می شناسد و آن را به طرز پلورالیستی حل می کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر