۱۳۹۶ اسفند ۱۹, شنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۲۸)


پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر گرهارد بارچ

بخش سوم
 مکان تاریخی فلسفه
فرانسیس بیکن



فرانسیس بیکن
(۱۵۶۱ ـ ۱۶۲۶)
 
قسمت دوم
ادامه

۱۴

ارغنون نو
اثر فرانسیس بیکن
(منتشره در سال ۱۶۲۰)
فرهنگتاریخ میان طرز تفکر قرون وسطایی و پژوهش اسلوبی (متدیکی) عصر جدید
راجع به پیشرفت و رفاه عمومی

·    قبل از همه باید پرسید:
·    ارزیابی فرانسیس بیکن با توجه به «ارغنون نو» به چه میزانی درست است؟ 

۱۵
·     چون موضع نظری کسیرر ماهیتا مبتنی بر ارزیابی ایزوله «ارغنون نو» است. 

۱۶
·    «ارغنون نو» برای فرانسیس بیکن اما نه هدف، بلکه وسیله ای در خدمت هدفی و  جزئی از کل بزرگی بوده است. 

۱۷
·     در نظر گرفتن ایزوله (مجزای) «ارغنون نو» در بخش اعظم ادبیات مربوط به  فرانسیس بیکن سبب می شود که او به عنوان مصلح شکست خورده منطق تلقی شود و کل میراث او تحت الشعاع «ارغنون نو» قرار داده شود.

۱۸
·    جا زدن فرانسیس بیکن به عنوان مصلح منطق تقریبا کسب و کار همه بیکن شناسان بورژوایی تاکنونی بوده است. 

۱۹
·     بیکن اصلا نمی خواست مصلح منطق باشد.

۲۰
·     بیکن می خواست مصلح جامعه بشری باشد. 

۲۱
·     فرانسیس بیکن می نویسد:
·     «آماج حقیقی و مقرره علوم به زبان ساده این است که زندگی انسان ها به برکت اکتشافات جدید و قوای جدید استغناء کسب کند (غنی تر گردد.)» 

۲۲
·     فرانسیس بیکن همه تلاش های خود را تحت تابعیت همین آماج قرار می دهد.
·     تلاش های علمی و سیاسی ـ دولتمردی فرانسیس بیکن نیز از این سنگر و برج دیده بانی قابل توضیح اند و از قرار به کلی دیگری اند که تا کنون عرضه شده است. 

۲۳
·    «ارغنون نو» در این تلاش های فرانسیس بیکن، فقط قطعه کوچکی است و بس. 

۲۴
·     نیت و عمد واضح بیکن عبارت بود از کمک به بهبود حیات بشری.
·     در وهله اول از طریق وسعت بخشیدن به طبیعت شناسی بشری (دانش بشری راجع به طبیعت) و در پی آن گسترش حاکمیت انسان بر طبیعت. 

۲۵
·    بیکن بر این پایه است که مسئله دوربرد مربوط به وسایل مشخص برای نیل به آماج را مطرح می سازد و اندیشه تأسیس علوم جدید در ذهن او تشکیل می یابد. 

۲۶
·     بیکن هرگز نمی خواست که مؤسس منطق به مثابه آموزش تفکر درست باشد.
·     او می خواست علوم اکتشافات را، منطق اکتشافات را حلاجی کند. 

۲۷
·    واژه «منطق» راجع به بیکن را فقط در این رابطه می توان به کار برد.  

۲۸
·     بیکن ایمان راسخ داشت که علوم اکتشافات، «خود در پی اکتشافات جدید به نوبه خود پیشرفت خواهند کرد.»

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر