پروفسور دکتر کامیلا وارنکه
برگردان
شین میم شین
۱۵
· تمییز (متمایز ساختن) روشن چیزها برمبنای شاخص
های کمی و کیفی در هر سطح از توسعه واقعیت امکان پذیر است.
۱۶
· عدم توجه به دیالک تیک کمیت و کیفیت موجب ارتکاب
خطاهای خطیری می شود.
۱۷
· مکانیسیسم کمیت را مطلق می کند و
کیفیت را نادیده می گیرد.
· (به عبارت دیگر، دیالک تیک کمیت و کیفیت را
تخریب می کند، کیفیت را دور می اندازد و کمیت را مطلق می کند. مترجم)
۱۸
· مکانیسیسم بر ان است که همه کیفیت ها را می توان
بمثابه کمیت نشان داد و همه چیزها باید از کمیت ها تشکیل شوند و بس.
۱۹
· اما از آنجا که هر کمیتی بمثابه چیزی قابل تصور
است، مکانیسیسم مجبور می شود که برای
انحلال کیفیت ها به اختراع حد و مرز
حداقلی در کمیت ها کمر بربندد.
۲۰
· این حد و مرز در عناصر تجزیه ناپذیر قرار دارد
که برای آنها نه فقط نمی توان خاصیت کیفی قایل نشد، بلکه بر عکس، نوعی از کیفیت
های «محض» محسوب می شوند.
۲۱
· بدین طریق جدا کردن کیفیت از کمیت به تناقضات
منطقی منجر می شود.
۲۲
· مکانیسیسم به همین دلیل از درک قانونمندی های
کیفی کلی فرم های مختلف حرکت ماده عاجز می ماند.
· مراجعه کنید به دیالک تیک جزء و کل در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۲۳
· جدا کردن کیفیت از کمیت، اغلب به قصد عوامفریبی
و تحمیق سیاسی مردم صورت می گیرد.
۲۴
· مثلا برای عوامفریبی ادعا می کنند که سرمایه داری انحصاری ـ دولتی اصلا کاپیتالیسم نیست.
۲۵
· برای اثبات این ادعا، به مطلق کردن شاخص های کمی
معینی می پردازند که هم در سرمایه داری انحصاری ـ دولتی و هم در سوسیالیسم یافت می
شوند.
· از آنجمله اند:
الف
· سطح رشد نیروهای مولده
ب
· درجه عالی سازمان تولید و غیره.
۲۶
·
مطلق کردن
شاخص های کمی اما همزمان با پرده پوشی کردن و از نظر پنهان داشتن شاخص های کیفی
ماهوی همراه می شود.
·
شاخص های کیفی ماهوی ئی که تفاوت های بنیادی دو
سیستم اجتماعی سرمایه داری انحصاری ـ دولتی و سوسیالیسم را نشان می دهند.
۲۷
· کمیت نه تنها با کیفیت در رابطه تضاد دیالک تیکی
قرار دارد، بلکه علاوه بر آن، با آن وحدتی را تشکیل می دهد.
· زیرا هر
کمیتی همواره کمیت کیفیت معینی است.
· (به دلیل همین وحدت و تضاد است که ما از دیالک
تیک کمیت و کیفیت سخن می گوییم. مترجم)
۲۸
· وحدت دیالک تیکی کمیت و کیفیت را حد می نامند.
· مراجعه کنید به حد در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
۲۹
· کمیت، تضاد دیالک تیکی پیوست
و گسست را در خود تحقق می بخشد:
· مراجعه کنید به دیالک تیک پیوست و گسست در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
الف
· کمیت در مقایسه با کیفیت، تعینی خنثی است و حد و
مرزی که کیفیت تعیین می کند، در حق آن مصداق ندارد.
· و لذا می توان گفت که کمیت ـ فی نفسه ـ نامحدود
و بی حد و مرز است و بوسیله هیچ حد و مرزی قطع نمی شود، یعنی لاینقطع، مستمر،
تداوم مند و پیوسته است.
ب
· کمیت، اما ـ بمثابه مقدار معین قابل اندازه گیری
ـ گشتاور گسست را، عدم تداوم را در بطن خود دارد.
· مراجعه کنید به کیفیت،
کیفیت و کمیت، حد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر