مائوئیسم
و
رسالت تاریخی طبقه کارگر
(نقد ایده ئولوژی بورژوایی)
پروفسور دکتر رولف ماکس
برگردان
شین میم شین
بخش اول
ماهیت ضد
سوسیالیستی طرح مائوئیستی جامعه
ادامه
۴۵
· اما بر خلاف کمونیست ها از دید مؤلفین مانیفست
حزب کمونیستی، مهم برای مائوئیسم، قدرت و نفوذ چین تحت حاکمیت مائوئیسم، در جهان
است و نه، رسالت تاریخی پرولتاریای بین المللی و نتیجتا، نه رسالت تاریخی طبقه
کارگر چین به مثابه گردانی از پرولتاریای بین المللی.
۴۶
· حالا معلوم می شود که تغذیه گاه (تغذیه مدیوم)
اجتماعی مائوئیسم، به آغازگاه ایده ئولوژیکی ماهیتا بیگانه با مارکسیسم ـ
لنینیسم و ضمنا به نیروهای محرکه درونی
این جریان منجر شده است که با سوسیالیسم علمی اساسا در تضاد است.
۴۷
· رابطه مائوئیسم با اقشار و طبقات اجتماعی مختلف
جامعه، تحت تابعیت این نیرو های محرکه شووینیستی قرار دارد.
۴۸
· آغازگاه
سیاسی و ایده ئولوژیکی تعیین کننده ی سیاست اجتماعی مائوئیستی، گرایشی در سوء
استفاده از ظرفیت غول آسای نیروی کار موجود در چین، برای فراهم آوردن شرایط
سوبژکتیو جهت جامه عمل پوشاندن به آماج های ابرقدرتی ـ شووینیستی است.
۴۹
· اینجا پیوند بی واسطه ای با خصلت سوبژکتیویستی ـ
ولونتاریستی (مبتنی بر اراده گرایی) مائوئیسم وجود دارد.
· پیوند بی واسطه ای با در نظر گرفتن گشتاورهای
سوبژکتیو و نهایتا فکری به مثابه فاکتور مقدم در روند تاریخ وجود دارد.
· مراجعه کنید به سوبژکت، سوبژکتیو، سوبژکتیویسم
ولونتاریسم (اراده گرایی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۵۰
· این معنای حکمی از نوع زیر است:
· «انقلاب روبنا، نیروی توسعه تولید است.»
· (رنمین ریبائو، ۲۹ دسامبر ۱۹۷۹)
· (رنمین ریبائو، «روزنامه خلق»، ارگان حزب
کمونیست چین با تیراژ ۲.۵ میلیون نسخه در روز. مترجم)
· (این به معنی وارونه کردن دیالک تیک زیربنای
اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی است.
· این به معنی درک ایدئالیستی تاریخ است.
· این به معنی نمایندگی جهان بینی ایدئالیستی در
عرصه جامعه است.
· این به معنی انکار تز معروف مارکس موسوم به درک
ماتریالیستی تاریخ است.
· مترجم.)
· مراجعه کنید به درک ماتریالیستی تاریخ، درک
ایدئالیستی تاریخ، زیربنا، روبنا، ماتریالیسم تاریخی در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
۵۱
لین بیائو
(لین پیائو)
(۱۹۰۷ ـ ۱۹۷۱)
از همرزمان مائوتسه تونگ
· مائوئیسم با شعار «انقلاب روبنا، نیروی توسعه
تولید است»، مطالبه «روولوسیونیزاسیون» (انقلابی سازی) شعور و عمل را با تصور
ضرورت به اصطلاح کامپین سیاسی و ایده ئولوژیکی مستمر از نوع «انقلاب فرهنگی»
مائوئیستی و از نوع «نقد کنونی لین بیائو و کونفوسیوس» را و «جنبش توده ای» هدایت
شده منطبق با آن را پیوند می دهد.
· (کامپین
و یا لشگرکشی به اکسیون به لحاظ زمانی محدود اطلاق می شود که با همکاری افراد معین
برای نیل به آماج معین صورت می گیرد.
· مترجم)
۵۲
· معنای شعار زیر مائوتسه تونگ همین جا ست:
· «برای هر کاری، جنبش توده ای ضروری است.
· بدون جنبش توده ای نمی توان کاری کرد.»
· (هفته نامه پکن، «نقل قولی از مائوتسه تونگ»،
۱۹۷۳، شماره ۳۱، ص ۱۶)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر