پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
عمده سازی
(برجسته سازی)
۱
· عمده سازی، به کردوکاری برای تعیین جنبه و جانب
کمی و کیفی پدیده ها و روندهای اجتماعی و دینامیک (توسعه ی) آنها اطلاق می
شود.
۲
· متدهای عمده سازی مستعمل به واسطه آماج پژوهش
تعیین می شوند.
· برای اینکه عمده سازی باید به تعیین شرایط عینی،
فاکتورها (عوامل) و نیرو های محرکه ی اکتیویته (فعالیت مبتنی بر آگاهی) انسان ها
در روند توسعه اجتماعی بپردازد.
· یعنی هم روند های اوبژکتیو (عینی) را در نظر
داشته باشد و هم روند های سوبژکتیو را.
۳
· عمده سازی از این رو، باید دو جنبه زیر را در بر
گیرد:
الف
· درک و توضیح مشخصات و خصوصیات ماهوی پدیده ها و
روند های اجتماعی را
ب
· درک و توضیح عرصه های بزرگ و کوچک واقعیت اجتماعی
را
۴
· در پژوهش سوسیولوژیکی (جامعه شناسی)، درک و
توضیج جنبه و جانب کمی واقعیت اجتماعی، نقش خاصی به عهده دارد.
· برای اینکه آن، بغرنجی و تنوع پدیده ها و
روندهایی را که به شکل انبوه مطرح می شوند، به
فهم انسان ها دسترس پذیر می
سازد.
۵
· در مطابقت با دامنه ی عمده سازی، یعنی بنا بر
تعداد واحدهای بررسی هر موضوع تحت بررسی، میان دو نوع زیر از عمده سازی، تفاوت
گذاشته می شود:
الف
عمده سازی فراگیر
(توتال)
· با عمده سازی فراگیر کلیه واحدهای بررسی هر
موضوع تحت بررسی تعیین می شوند.
ب
عمده سازی جزئی
(بخشی)
· در عمده سازی جزئی، فقط تعداد معدودی از واحدهای
بررسی هر موضوع تحت بررسی تعیین می شود که نقش نماینده دارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر