پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
دانش تجربی
۱
· دانش تجربی، به نتیجه و یا به بخشی از جریان شناخت تجربی
(امپیریکی) اطلاق می شود.
الف
دانش تجربی
به مثابه نتیجه ی جریان شناخت تجربی
۱
· در استفاده از مفهوم دانش
تجربی، به مثابه نتیجه جریان شناخت، منظور، دانش تجربی ئی است که هر فرد در برخورد
به محیط زیست اجتماعی و طبیعی اش، به طور
بیواسطه (مستقیما و شخصا) کسب می کند.
۲
·
این دانش تجربی، پیش شرطی برای نفوذ نظری (تئوریکی) در
اوبژکت شناخت است.
· (در دیالک تیک تجربی و
نظری (امپیریکی و تئوریکی) نقش تعیین کننده از آن تجربی (امپیریکی) است. مترجم)
· مراجعه کنید به تجربی و نظری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۳
· این دانش تجربی، حلقه واسط
میان تئوری و پراتیک را تشکیل می دهد.
· (دیالک تیک سه عضوی پراتیک ـ دانش تجربی ـ تئوری. مترجم)
· مراجعه کنید به تئوری،
پراتیک در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی و
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
دانش تجربی
به مثابه بخشی از کردوکار معرفتی (شناخت)
۱
· کسب دانش تجربی به مثابه
روند، بخشی از کردوکار معرفتی است که پراتیک همواره حاوی آن است و به همین دلیل
خصلت اجتماعی دارد.
۲
· انسان همیشه به مدد وسایلی
که بشریت تهیه و تولید کرده (وسایل کار) و در فرم هایی که اجتماعا توسعه داده شده
اند (زبان و غیره) به شناخت تجربی محیط زیست خویش (به کسب دانش تجربی راجع به محیط
زیست اجتماعی و طبیعی خویش) نایل می آید.
۳
· کسب دانش تجربی، روندی است
که بسته به سطح دانش مکسوبه در طول تاریخ و بسته به توسعه پراتیک اجتماعی صورت می
گیرد.
۲
· علاوه بر این، باید میان
کسب دانش تجربی در چارچوب پژوهش علمی و دانش تجربی عام انسانی، تفاوت قایل شد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر