پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
توسعه
(تکامل)
۱۲
·
مسئله متدئولوژیکی تعیین کننده در بررسی روند های توسعه
(روند های تکاملی)، عبارت است از ضرورت درک و توضیح مفهومی دیالک تیک رئال ثبات اوبژکت
ها و تغییر اوبژکت ها.
۱۳
·
اینجا منبع ممکنه ای برای مطلق کردن ثبات نسبی وجود دارد.
۱۴
·
هم مشخصه طرز تفکر متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) همین است و هم
مشخصه ساختارگرایی (استروکتورالیسم) همین است که یکی از دکاکین (دکان های) کنونی
متافیزیک است.
۱۵
·
مطلق کردن ثبات نسبی ساختار های پدیده ها و اوبژکت های
اجتماعی، درک دینامیک و تاریخ را برای ساختارگرایی محال و امکان ناپذیر می سازد.
۱۶
·
پژوهش اوبژکت های توسعه یابنده (مثلا جامعه، تولید، شخصیت و
غیره)، فقط زمانی می تواند به عکس منطبق با اصل منجر شود که رابطه ژنه تیکی (رابطه
ای که با رابطه علی (علتی ـ معلولی) یکسان نیست) اوبژکت های کیفیتا نوین و اشتراط (مشروطیت)
تاریخی ـ مشخص اوبژکت های کیفیتا نوین در نظر گرفته شوند.
۱۷
·
همه اوبژکت های اجتماعی، تاریخی اند.
·
(روزی پدید آمده اند.
·
رشد کرده اند.
·
رشد می کنند.
·
و روزی زوال خواهند یافت. مترجم)
۱۸
·
هیچ یک از اوبژکت های اجتماعی ماهیت لایتغیر ندارد.
·
(جامعه در خود، شخصیت درخود و غیره درخود.)
۱۹
·
توسعه، در عین حال، فقط حاوی جایگزینی کهنه با تازه (نو)
(گسست، شکست) نیست.
۲۰
·
توسعه، ضمنا حاوی هویت (پیوست، تداوم) اوبژکت در مراحل
مختلف توسعه است.
۲۱
·
یکی از پیش شرط های مهم برای درک اوبژکت تحول یابنده، درک و
توضیح گرایشات توسعه (گرایشات تکاملی) آتی آن است.
۲۲
·
پیش شرط های مهم برای تصور دینامیکی از هر اوبژکت بدین معنا
به شرح زیرند:
الف
·
درک پارامتر های ماهوی اوبژکت
·
(مشخصات اصلی اوبژکت)
ب
·
درک قانونمندی های تغییر و توسعه این پارامترها
پ
·
درک قانونمندی های
تغییر و توسعه اوبژکت در کلیتش
ت
·
درک تأثیر متقابل اوبژکت با محیط زیست.
·
محیط زیستی که به طرز دینامیکی توسعه می یابد.
۲۳
·
با حل این مسائل پژوهش توسعه، برای پژوهش سوسیولوژیکی نیز
متدهای مته متیکی (ریاضی) اهمیت دمبدم افزونتری کسب می کنند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر