۱۳۹۶ بهمن ۲۱, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۶۹)


پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
 
شناخت
(معرفت)

۱
·    واژه شناخت در علوم و زبان عامیانه به معانی متفاوت به کار می رود. 

۲
·    می توان دستکم میان چهار معنی زیر از واژه شناخت  تفاوت قایل شد: 

الف
·    شناخت اولا شاخص احکام حقیقی منفرد است.
·    مثال:
·    «شناخت شالوده ای (بنیادی) مارکسیسم عبارت از این است که وجود اجتماعی تعیین کننده شعور اجتماعی است.»

·    مراجعه کنید به دیالک تیک وجود اجتماعی و شعور اجتماعی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

ب
·    شناخت، ثانیا شاخص  مجموعه ای از احکام حقیقی و یا مجموعه ای از احکام حقیقی محسوب شده، است.
·    مثال:
·    «فیزیک اتمی یکی از جالب ترین معارف (شناخت های) قرن ما ست.»
·    «علم (یعنی مجموعه ای از علوم خاص) پیشرفته ترین شناخت بشریت است.»   

پ
·    شناخت ثالثا شاخص روند شناخت فردی است که هر فردی در پی برداشتن گام های معرفتی به کسب معارف (شناخت ها) به معانی الف و ب نایل می آید.
·    مثال:
·    «شناخت من در این زمینه روند بغرنجی بوده است.» 

ت
·    شناخت رابعا شاخص روند شناخت اجتماعی است.
·    یعنی شاخص مجموعه روند های شناخت فردی است  که بشریت در جریان توسعه تاریخی اش کسب کرده است.
·    مثال:
·    «علم کنونی ثمره شناخت بشریت در طول قرون متمادی است.»

۳
·    ما فقط معنی الف از شناخت (شناخت اولا شاخص احکام حقیقی منفرد است) را شناخت محسوب می داریم.

۴
·    معنی ب از شناخت (شناخت، ثانیا شاخص  مجموعه ای از احکام حقیقی و یا محموعه ای از احکام حقیقی محسوب شده، است) را اما برعکس، «مجموعه شناخت» و یا «مجموعه ای از مجموعه های شناخت» محسوب می داریم. 

۵
·    معنی پ از شناخت (شناخت ثالثا شاخص روند شناخت فردی است که هر فردی در پی برداشتن گام های معرفتی به کسب معارف (شناخت ها) به معانی الف و ب نایل می آید) را «روند شناخت فردی» محسوب می داریم.   

۶
·    معنی ت از شناخت (شناخت رابعا شاخص روند شناخت اجتماعی است.
·    یعنی شاخص مجموعه روند های شناخت فردی است  که بشریت در جریان توسعه تاریخی اش کسب کرده است) را «روند شناخت اجتماعی» محسوب می داریم. 

۷
·    معارف (شناخت ها)، مجموعه های شناخت و غیره نتایج روند شناخت فردی و یا اجتماعی اند و لذا اجزای (بخش های) آن هستند.

۸
·    مجموعه معارفی (شناخت هایی) که فرد معینی در اختیار دارد، باید «مجموعه شناخت فردی» نامیده شود.  

۹
·    روند شناخت اجتماعی حاوی مجموعه شناخت اجتماعی است.
·    یعنی نتیجه کل شناخت و یا مجموعه های شناخت است که بشریت در اختیار دارد. 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر