پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
شناخت
(معرفت)
ادامه
۳۰
·
پیش شرط
لیاقت معرفتی، سطح سواد (آموزشی) معینی و
تجهیزات مادی معینی است.
۳۱
·
اینها همه
اما مسائلی اند که توسط جامعه تعیین می شوند.
۳۲
·
به همین
دلیل هر روند فردی شناخت، روندی است که به طور اجتماعی دترمینه می شود (تعین کسب
می کند.)
۳۳
·
برای روشن
شدن این مسئله باید توجه داشت که که افراد انسانی بر طبق سطح توسعه پراتیک و در
مطابقت با جایگاه خود در روند عملی زندگی، از طریق یادگیری، باید بخشی از مجموعه ـ
معارف (بضاعت معرفتی کلی) جامعه را از آن خود سازند تا بتوانند از عهده انجام
وظایف تاریخی خود برآیند.
۳۴
·
از این
رو، نه فقط تشکیل روند معرفتی جامعه، بلکه
علاوه بر آن، آماجگزاری آن و امکانات از آن خود کردن قسمی آن توسط افراد، برای
روند شناخت فردی از اهمیت شایانی برخوردار است.
۳۵
·
در هم
تنیدگی روند شناخت اجتماعی با روند شناخت فردی با پیشرفت پراتیک رو به رشد می
رود.
۳۶
·
امروزه
این مسئله با توجه به روندهای پیش رونده با انقلاب علمی و فنی و با توجه به تمییز
(متمایز گشتن) و همپیوندی (اینتگراسیون) رشد یابنده ی علوم، بویژه روشن تر می
گردد.
·
مراجعه کنید به انقلاب علمی و فنی در دایرة المعارف جامعه
شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
۳۷
·
در نتیجه،
به عنوان مثال، پیش شرط هر روند فردی شناخت، سطح عالی آموزش عمومی است.
·
بدون کسب
پیشاپیش این آموزش عالی عام، فرد نمی تواند با مجموعه ـ معارف رشد یابنده جامعه
همگام شود.
۳۸
·
در
سازماندهی شناخت، وابستگی رشد یابنده روند شناخت فردی به روند شناخت اجتماعی آشکار
می گردد.
·
ضمنا از
نقش رشد یابنده روند شناخت اجتماعی پرده برمی افتد که هر فرد برای کردوکار معرفتی
اش به همکاری بیواسطه جهت کسبش نیاز دارد.
۳۹
·
همبود های
(انجمن های) پژوهشی در علوم فقط می توانند
میان روند شناخت فردی و روند شناخت اجتماعی وساطت کنند (نقش حلقه واسط به
عهده گیرند.)
۴۰
·
وحدت
دیالک تیکی موجود میان روند شناخت فردی و روند شناخت اجتماعی، تفاوتمندی آندو روند
را پیش شرط قرار می دهد.
۴۱
·
از این
رو، فقط روند شناخت اجتماعی است که در
هیئت معین خویش و در نتایج خویش چیزهای مهم زیر را به طرز همه جانبه عرضه می
دارد:
الف
·
حوایج شناخت
کردوکار عملی بشریت را
ب
·
امکانات شناخت
کردوکار عملی بشریت را
پ
·
نتایج شناخت
کردوکار عملی بشریت را
·
و غیره را
۴۲
·
هر روند
فردی شناخت، فقط به طرز جزئی (قسمی و بخشی) از عهده این کار برمی آید.
۴۳
·
برای روند
اجتماعی شناخت،علاوه بر این، کل واقعیت عینی که بشریت را احاطه کرده، موضوع و
اوبژکت شناخت است.
·
مراجعه کنید به واقعیت عینی در دایرة المعارف جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی
۴۴
·
هر روند
فردی شناخت، فقط می تواند بر جزئی از این اوبژکت اختصاص یابد.
۴۵
·
روند
اجتماعی شناخت در دوام خویش با وجود بشریت گره خورده است.
·
در حالیکه
دوام روند فردی شناخت به وجود فرد مربوطه گره خورده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر