تضاد و تنش میان دموکراسی و حقوق بشر
از
نگاه هابرماس
آرش سرکوهی
ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطانپور
این عنوان «جنبش سکولار دموکراسی ایران»،
به
چه معنی است؟
۱
«جنبش سکولار دموکراسی ایران»
قبل از همه
بدان معنی است
که
از
دید تشکیل دهندگان این دار و دسته،
ما
با
دو نوع دموکراسی
سر و کار داریم:
الف
دموکراسی مذهبی
ب
دموکراسی لائیک و یا سکولار
۲
حالا باید خری با خورجینی مملو از قوه تخیل آورد
تا
به
تمیز دموکراسی مذهبی از دموکراسی لائیک
نایل آمد.
تمیز دموکراسی مذهبی از دموکراسی لائیک
نایل آمد.
آنچه
که
که
در آن تردیدی نیست،
این است
که
این دار و دسته
روی کله خود راه می رود
و
نه
روی پاهای خود.
یعنی
موجوداتی پا در هوا و سر در زمین اند.
به همین دلیل
برای دموکراسی
معیار فکری
اختراع کرده اند.
سؤال
اما
این است
که
بر پایه کدام معیار عینی می توان
به
تمیز دموکراسی از دیکتاتوری
نایل آمد؟
اگر کسی
لحظه ای
پای منابر (رسانه های) امپریالیستی بنشیند
متوجه می شود
که
تنها معیار عینی تق و لق طبقه حاکمه برای تمیز دموکراسی از دیکتاتوری
همان مؤلفه آرش سرکوهی است:
برای دموکراسی
معیار فکری
اختراع کرده اند.
سؤال
اما
این است
که
بر پایه کدام معیار عینی می توان
به
تمیز دموکراسی از دیکتاتوری
نایل آمد؟
اگر کسی
لحظه ای
پای منابر (رسانه های) امپریالیستی بنشیند
متوجه می شود
که
تنها معیار عینی تق و لق طبقه حاکمه برای تمیز دموکراسی از دیکتاتوری
همان مؤلفه آرش سرکوهی است:
مشروعیت رأی اکثریت در انتخابات آزاد
از
مهمترین مؤلفه های دموکراسی
است.
حالا
معلوم می شود
که
کسب مشروعیت به برکت رأی اکثریت در انتخابات خر رنگ کن
تنها معیار تمیز دموکراسی از دیکتاوری
است
و
نه
یکی از مهم ترین مؤلفه های آن.
به همین دلیل
در
رسانه های امپریالیستی
جمهوری اسلامی
جمهوری دموکراتیکی
است.
چون
هیئت حاکمه
از طریق انتخابات آزاد روی کار می آید و تعویض می شود.
۳
به همین دلیل
آلترناتیو این دار و دسته موسوم
به
«جنبش سکولار دموکراسی ایران»،
تعویض دموکراسی تئوکراتیکی با دموکراسی سکولار و یا لائیک است.
بدین طریق
و
با
این ترفند
حتی می توان
دموکراسی تئوکراتیکی کذایی
را
با دموکراسی مونارشیستی (سلطنت طلبیستی)
تعویض کرد.
خر
همان می ماند
که
هست.
فقط پالانش تعویض می شود.
سیستم سرمایه داری
حفظ می شود.
ولی
جای سید علی
را
پسر محمد رضا شاه نور به گور
و
یا
مش فرخ نگهدار
و
یا
حتی
شیرین عبادی
می گیرد
که
هم
زن است
هم
جایزه نوبل ـ موبل گرفته است
و
هم
از سر تا پا
سه کولر
است.
۴
کدام دو هنجار؟
۵
سؤال استراتژیکی آرش سرکوهی
این است
که
اگر مؤلفه مهم دموکراسی در میان باشد،
ولی
حقوق بشر بورژوایی در میان نباشد،
چه
باید کرد؟
این جور جاها ست
که
گند طرز «تفکر» فرمالیستی
در می آید.
هیتلر
هم
می تواند از طریق انتخابات آزاد و خیلی منصفانه
روی کار آید
و
جنگ جهانی توتال (سرتاسری) راه اندازد
و
ضمنا
۶ میلیون نفر از اعضای جامعه
را
به
جرم تفاوت های به اصطلاح راسیستی و ایده ئولوژیکی
قتل عام کند.
جباران جماران
هم
می توانند
با
سوء استفاده از باورهای مذهبی خلایق
از
طریق انتخابات خیلی خیلی آزاد و منصفانه
کسب مشروعیت و قدرت کنند
و
دمار از روزگار ملت در آورند.
ادامه دارد.
معلوم می شود
که
کسب مشروعیت به برکت رأی اکثریت در انتخابات خر رنگ کن
تنها معیار تمیز دموکراسی از دیکتاوری
است
و
نه
یکی از مهم ترین مؤلفه های آن.
به همین دلیل
در
رسانه های امپریالیستی
جمهوری اسلامی
جمهوری دموکراتیکی
است.
چون
هیئت حاکمه
از طریق انتخابات آزاد روی کار می آید و تعویض می شود.
۳
به همین دلیل
آلترناتیو این دار و دسته موسوم
به
«جنبش سکولار دموکراسی ایران»،
تعویض دموکراسی تئوکراتیکی با دموکراسی سکولار و یا لائیک است.
بدین طریق
و
با
این ترفند
حتی می توان
دموکراسی تئوکراتیکی کذایی
را
با دموکراسی مونارشیستی (سلطنت طلبیستی)
تعویض کرد.
خر
همان می ماند
که
هست.
فقط پالانش تعویض می شود.
سیستم سرمایه داری
حفظ می شود.
ولی
جای سید علی
را
پسر محمد رضا شاه نور به گور
و
یا
مش فرخ نگهدار
و
یا
حتی
شیرین عبادی
می گیرد
که
هم
زن است
هم
جایزه نوبل ـ موبل گرفته است
و
هم
از سر تا پا
سه کولر
است.
۴
مشروعیت رأی اکثریت در انتخابات آزاد
از
مؤلفه های مهم دموکراسی
است.
هنگامی که بین این دو هنجار تضاد افتد،
چه باید کرد؟
کدام دو هنجار؟
۵
آيا می توان به اتکاء رأی اکثریت در انتخابات آزاد و منصفانه
قوانینی متضاد با اعلامیه حقوق بشر
وضع کرد؟
این است
که
اگر مؤلفه مهم دموکراسی در میان باشد،
ولی
حقوق بشر بورژوایی در میان نباشد،
چه
باید کرد؟
این جور جاها ست
که
گند طرز «تفکر» فرمالیستی
در می آید.
هیتلر
هم
می تواند از طریق انتخابات آزاد و خیلی منصفانه
روی کار آید
و
جنگ جهانی توتال (سرتاسری) راه اندازد
و
ضمنا
۶ میلیون نفر از اعضای جامعه
را
به
جرم تفاوت های به اصطلاح راسیستی و ایده ئولوژیکی
قتل عام کند.
جباران جماران
هم
می توانند
با
سوء استفاده از باورهای مذهبی خلایق
از
طریق انتخابات خیلی خیلی آزاد و منصفانه
کسب مشروعیت و قدرت کنند
و
دمار از روزگار ملت در آورند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر