پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
۶
·
در قرون وسطی در بحث راجع به متد و یا اسلوب، به
قیاس، میدان وسیعی اختصاص داده می شود و دو فرم اصلی قیاس، بویژه مورد بررسی قرار
می گیرند:
الف
·
قیاس
ابلاغی
ب
· قیاس تناسب
۷
·
در قیاس
ابلاغی، رابطه « ایکس آنالوگ ایگرگ است» وجود ندارد.
·
چون این قیاس
متقارن نیست.
۸
·
آنچه آنالوژی
ایکس با ایگرگ را تشکیل می دهد، از کلیت ایکس به کلیت ایگرگ ابلاغ می شود.
۹
·
اما این
ابلاغ و اعطای خواص آنالوگ بوسیله ایکس به ایگرگ هیچ
رابطه آنالوژیکی را مجاز نمی دارد.
۱۰
·
اسکولاستیک
در قیاس ابلاغی، میان دو نوع زیر از قیاس تفاوت قایل می شود:
الف
·
قیاس
ابلاغی داخلی
ب
·
قیاس
ابلاغی خارجی
۱۱
·
این تقسیم
بندی وابسته به نام آنالوژی ئی است که ایکس به ایگرگ اعطا می کند و یا آنچه که
بوسیله این نام مشخص می شود:
الف
·
مثال برای
قیاس ابلاغی داخلی را تئولوژی رابطه اساسی میان
خدا و انسان می داند:
·
خدا خیر
«درخود» است و انسان (یعنی ایکس) تنها در وابستگی به خدا می تواند خیر باشد.
ب
·
مثال برای
قیاس ابلاغی خارجی، صفت «پلید» است.
·
پلید
مشخصه ای است که به چیزهای عینی ـ واقعی تعلق دارد.
·
ما
ازاندیشه های پلید و یا احساس های پلید هم صحبت می کنیم که در رابطه شان با چیزهای
پلید، پلید نامیده می شوند.
·
ایکس یعنی چیز پلید، اگرچه نام خود را به آنچه که ما اندیشه
پلید می نامیم، منتقل می کند، اما خود محتوای پلیدی را تشکیل می دهد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر