۱۳۹۶ آبان ۲۸, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۰۵)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور


توصیف

۱۴
·    تنها پس از شناخت حاصل از توضح است که می توان به عمل معنامندی مبادرت ورزید. 

۱۵
·    به همین دلیل توضیح پدیده های اجتماعی و واقعیات امور اجتماعی بضاعت علمی واقعی را نمودار می سازد. 

۱۶
·    واقعیات امور اجتماعی با تنظیم شان (طبقه بندی ئی که در اثر توصیف صورت می گیرد)، قابل توضح نیستند.
·    تنظیم واقعیات امور اجتماعی، خودش باید به مثابه نتیجه پیوند های قانونمند، استدلال و اثبات شود.

۱۷
·    فراخوان امپیریستی (تجربه گرایی) به تحدید (محدودسازی) جامعه شناسی بر توصیف مسائل اجتماعی به معنی خواندن فاتحه ای بر علمیت جامعه شناسی است.

·    مراجعه کنید به امپیریسم (تجربه گرایی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۱۸


·    این فراخوان امپیریستی به تحقیر علوم اجتماعی مبادرت می ورزد.
·    این فراخوان امپیریستی، علوم اجتماعی را علوم ایده نگاری (ایده ئوگرافیکی) قلمداد می کند که وظیفه شان در مغایرت با علوم طبیعی (علوم واضع (وضع کننده ی  قانون)، فقط ، توصیف خودویژگی های تاریخی ـ منفرد است.
·    (به زبان ویندال باند)

۱۹
·    این درک امپیریستی، مبتنی بر انکار وجود قانونمندی ها در عرصه جامعه است.

۲۰
·    درک مارکسیستی ـ لنینیستی ـ برعکس درک امپیریستی ـ عبارت از این است که وظیفه هم علوم طبیعی (علم الاشیاء، فیزیک و شیمی و بیولوژی و غیره) و هم علوم اجتماعی، هم توصیف است و هم توضیح.   

۲۱
 
·    در پژوهش سوسیولوژیکی، توصیف استاتیستیکی (علم آمار) مناسبات و واقعیات امور اجتماعی، اهمیت خاصی کسب می کند. 

۲۲
·    توصیف استاتیستیکی (علم آمار) با استفاده از پارامترها (ارزش میانگین، درصد ها و غیره) و با استفاده از روش های استاتیستیکی درخور، «فرم خاصی» از پژوهش امپیریستی را نمودار نمی سازند، بلکه اجزای لاینفک (انتگراتیو، همپیوندگشته) آن هستند. 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر