پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۷
· در پاسخ به سؤال مربوط به محتوای قانونمندی های
کلی از آناکسی مندر تا هراکلیت شاهد پیشرفت چشمگیری می شویم.
الف
اناکسی مندر ملطی
(۶۱۰ ـ ۵۴۷ ق. م.)
همراه با تالس و آناکسی
منس
نماینده اصلی جنبش فلسفی موسوم
به
روشنگری ایونی
و
یا
طبیعتفلسفه ملطی
جهانتصویر آناکسی مندر
مؤسس تئوری اوولوسیون
از فلاسفه ما قبل سقراطی
·
آناکسی مندر بطورمبهم
از تراوش قانونمند تضادها از اپایرون صحبت می
کند.
ب
آناکسی منس
(۵۸۵ ـ ۵۲۸ ق. م.)
فیلسوف
مکتب مَلَطی
از طبیعتفلاسفه
یونان باستان
ستاره شناس
او و همگنانش را فلاسفه ماقبل سقراطی می نامند
تالس، آناکسی مندر و آناکسی منس
مؤسسین مکتب ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی)
محسوب می
شوند.
·
آناکسی منس با
ارائه نظریه دیالک تیکی خود مبنی بر تعویض لاینقطع ترقیق و تغلیظ هوا، به مسئله
چگونگی پیدایش جهان از ماده اولیه (اگر هم هنوز بر مبنای حدس و گمان) پاسخ مشخص تر
می دهد.
ت
هراکلیت
(۵۵۰ ـ ۴۸۰ ق. م.)
فیلسوف ماقبل سقراطی یونان
افق فلسفی هراکلیت:
تجربه و دانش
شدن و فنا شدن
وحدت و تضاد
کاینات و آتش
واژه و روح
دولتشهر و حقوق مدنی
انسان و خدا
·
سرانجام هراکلیت بطور کلی اصل محرکه جهان را در مبارزه
اضداد می داند.
۸
· فلاسفه ماتریالیست جهان باستان، انتظام قانونمند
جهان را ناشی از اصول مادی اولیه (آب، هوا، آتش، آپایرون) می دانند و بر عینیت و
عامیت قانونمندی های حاکم بر جهان تأکید می ورزند.
۹
· فلاسفه ایدئالیست انتظام قانونمند جهان را ناشی
از اصول روحی می دانند.
الف
افلاطون
(۴۴۷ ـ ۳۴۷ ق. م.)
فیلسوف یونان باستان و از
شاگردان سقراط
نماینده ایدئالیسم عینی
· افلاطون قانونمندی موجود میان اشیاء محسوس را تجلی صرف روابط قانونمند موجود درعالم ایده ها می داند.
ب
· نظر افلاطون
در درک ایدئالیستی ـ عینی فلسفه تومیستی قرون وسطی ادامه می یابد که قوانین جهان
مادی را بمثابه نشانه مشیت الهی یعنی بمثابه گرایشات هدفمندی که خدا در اشیاء
نهاده است، تلقی می کند.
· مراجعه کنید به تومیسم
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ت
گوتفرید ویلهلم لایب نیتس
(۱۶۴۶ ـ ۱۷۱۶)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی
دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ،
سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و
اخروی (کلیسائی)
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه
خویش
· درک قوانین بمثابه مظاهر خرد الهی را لایب نیتس و برکلی نیز
ادامه می دهند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر