پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
IV
انقلاب در تفکر تاریخی
· از این رو، بنیانگذاری و توسعه ماتریالیسم
تاریخی ـ بلحاظ نظری و عملی ـ به معنی انقلابی در تفکر تاریخی و تفکر تاریخی ـ
فلسفی (تفکر مبتنی بر تاریخفلسفه) است.
· مراجعه کنید به ماتریالیسم
دیالک تیکی، ماتریالیسم تاریخی، تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینستی (رئالیسم)
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۱
· ماتریالیسم تاریخی، درک علمی ـ ماتریالیستی از تاریخ
را تشکیل می دهد و بمثابه یک تئوری فلسفی ـ تاریخی با تاریخفلسفه سابق تفاوت اساسی
دارد و به معنی غلبه عملی بر آن است.
· یعنی به معنی نفی دیالک تیکی آن است.
۲
· درک ماتریالیستی تاریخ برای اولین بار، روند تاریخی واقعی را با مشخصات زیر نشان می دهد:
الف
· روندی که بطور عینی متعین (دترمینه) شده است.
ب
· روندی که می تواند بر بنیان معیارهای عینی مورد
بررسی قرار گیرد.
پ
· روندی که در کردوکار عملی انسان ها، در کار، در
مبارزه طبقاتی و در انقلاب اجتماعی تحقق می یابد.
۳
· انگلس از قانون بزرگ حرکت تاریخ (تز موسوم به درک ماتریالیستی
تاریخ) که توسط مارکس کشف شده، به شرح زیر
سخن می گوید:
فریدریش انگلس
(۱۸۲۰ ـ ۱۸۹۴ )
· «بنا بر آن قانون بزرگ، کلیه مبارزات تاریخی ـ اعم
از اینکه در عرصه های سیاسی، مذهبی، فلسفی و یا ایدئولوژیکی صورت می گیرند ـ عملا
بیانگر کم و بیش مبارزات طبقات اجتماعی اند و هستی و کشمکش این طبقات با درجه
توسعه وضع اقتصادی آنان، یعنی با نحوه و نوع تولید و مبادله وابسته بدان، مشروط می
شود.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات مارکس و انگلس»، جلد ۲۱
، ص ۲۴۹)
۴
· درک ماتریالیستی تاریخ نشان می دهد که انسان ها تاریخ خود را عملا
چگونه می سازند.
۵
· ماتریالیسم فلسفی در درک خود از تاریخ عبارت است
از تئوری و متدئولوژی عام برای اهداف زیر:
الف
· برای تعلیم (آموزش) توضیح
تاریخ، تحلیل تاریخ و پیش بینی تاریخ بر اساس پیوندهای واقعی آن.
ب
· برای تعلیم چگونگی توضیح
تاریخ، تحلیل تاریخ و پیش بینی تاریخ بر اساس پیوندهای واقعی آن.
۶
· ماتریالیسم تاریخی، مقولات و قوانین خود را نه
از طریق گمان ورزی (اسپه کولاسیون) فلسفی، بلکه از طرق زیر بدست می آورد:
الف
· از طریق عامیت بخشیدن (ارتقای منفرد و خاص به
درجه عام) به تجارب و معارف تاریخی
ب
· از طریق عامیت بخشیدن به تجارب حاصل از مبارزات
طبقاتی
ت
· از طریق عامیت بخشیدن به تجارب ساختمان
سوسیالیستی جوامع
پ
· از طریق تعمیمعامیت بخشیدن به نتایج حاصل از
بررسی روندهای حیات اجتماعی عملی بکمک علوم منفرد
۷
· هر تاریخفلسفه که کردوکار خود را بر عوامل زیر استوار
نسازد، پس از بنیانگذاری و توسعه ماتریالیسم تاریخی، فاقد حقانیت تاریخی خواهد بود:
الف
· اگر کردوکار خود را بر بنیان روند زندگی واقعی
جامعه استوار نسازد.
ب
· اگر کردوکار خود را بر بنیان سطح توسعه نیروهای
مولده و مناسبات تولیدی استوار نسازد.
ت
· اگر کردوکار خود را بر بنیان مبارزه طبقاتی استوار نسازد.
پ
· اگر کردوکار خود را بر بنیان نقش توده های مردم
در روند تاریخی مورد نظر استوار نسازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر