پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
II
تاریخفلسفه در قرون وسطی
· خدمات فلسفی ـ تاریخی آنتیک (خدمات جهان باستان
کلاسیک به تاریخفلسفه) در قرون وسطی تداوم نمی یابند.
۱
آگوستین
(۳۴۵ ـ ۴۳۰)
اهل الجزایر
از فقهای مهم مسیحیت
فیلسوف دوره گذار از
آنتیک به قرون وسطی
مؤلف آثار تئولوژیکی
بیشمار
پدر فقه (تئولوژی) و
فلسفی مسیحیت
او تحت تأثیر افلاطون
واقعیت را سه شقه کرده است:
۱
جهان عالی ترین وجود
که فقط برای روح قابل
دسترسی است.
۲
جان ـ روح انسانی
۳
جهان شونده که برای
حواس قابل دسترسی است.
او ایمان مسیحی را
بمثابه بنیان شناخت تلقی می کرد.
· آگوستین تئوری توسعه کاذب را نمایندگی می کند که در حقیقت چیزی
جز تئوری تخیلی حرکت دایره وار مبتنی بر اسطوره شفا و نجات نیست.
الف
· محتوای تاریخ جهان در این تئوری، عبارت است از
مبارزه میان دولت الهی و دولت جهانی.
ب
· آماج این مبارزه عبارت است برقراری مجدد همبود
الهی.
۲
توماس فون
اکوین
(۱۲۲۵ ـ ۱۲۷۴)
ایتالیائی الاصل
یکی از متنفذترین فلاسفه و فقهای (تئولوگ های) تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک
از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او
هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر
است.
کلیسای کاتولیک روم او
را جزو قدیسان تلقی می کند.
· توماس فون اکوین آماج تاریخ را قربة الی الله (نزدیکی به خدا)
اعلام می کند.
الف
· بنظر او انسان ها بر طبق طبیعت خدادادی عمل می
کنند.
ب
· تغییر ـ اصولا ـ در شعور
صورت می گیرد، نه در جامعه.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر