۱۳۹۶ خرداد ۲۶, جمعه

تاریخفلسفه (۲)


 
 
 پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
   

II
تاریخفلسفه در قرون وسطی

·      خدمات فلسفی ـ تاریخی آنتیک (خدمات جهان باستان کلاسیک به تاریخفلسفه) در قرون وسطی تداوم نمی یابند.

۱

آگوستین
(۳۴۵ ـ ۴۳۰)
اهل الجزایر
از فقهای مهم مسیحیت
فیلسوف دوره گذار از آنتیک به قرون وسطی
مؤلف آثار تئولوژیکی بیشمار
پدر فقه (تئولوژی) و فلسفی مسیحیت
او تحت تأثیر افلاطون واقعیت را سه شقه کرده است:

۱
جهان عالی ترین وجود
که فقط برای روح قابل دسترسی است.

۲
جان ـ روح انسانی

۳
جهان شونده که برای حواس قابل دسترسی است.
او ایمان مسیحی را بمثابه بنیان شناخت تلقی می کرد.

·      آگوستین تئوری توسعه کاذب را نمایندگی می کند که در حقیقت چیزی جز تئوری تخیلی حرکت دایره وار مبتنی بر اسطوره شفا و نجات نیست.

الف
·      محتوای تاریخ جهان در این تئوری، عبارت است از مبارزه میان دولت الهی و دولت جهانی.

ب
·      آماج این مبارزه عبارت است برقراری مجدد همبود الهی.

۲

توماس فون اکوین
(۱۲۲۵ ـ ۱۲۷۴)  

ایتالیائی الاصل
یکی از متنفذترین فلاسفه و فقهای (تئولوگ های) تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک
از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او
هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

·      توماس فون اکوین آماج تاریخ را قربة الی الله (نزدیکی به خدا) اعلام می کند.

الف
·      بنظر او انسان ها بر طبق طبیعت خدادادی عمل می کنند.

ب
·      تغییر ـ اصولا ـ در شعور صورت می گیرد، نه در جامعه.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر