پروفسور دکتر مانفرد
بور
پروفسور دکتر
ماتهویس کلاین (نفر سوم از چپ)
برگردان
شین میم شین
ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی
ادامه
۱۰
· به همین دلیل، ماتریالیسم دیالک
تیکی و تاریخی، عالی ترین فرم توسعه فلسفی است، که بیانگر منافع پیشرو ترین
طبقه اجتماعی تاریخ، یعنی طبقه کارگر است.
۱۱
· ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی حاوی آن چنان شاخص هائی است که آن را بمثابه
اولین علم فلسفی از کلیه فلسفه های
پیشین ممتاز می سازند.
۱۲
· مارکسیسم ـ لنینیسم فلسفه را بمثابه فرمی از شعور اجتماعی در نظر می گیرد.
۱۳
· این بدان معنی است که هر فلسفه (جهان
بینی) ـ در آخرین تحلیل ـ بوسیله مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی فرماسیون
های اجتماعی مختلف که انسان ها تحت سلطه شان کار و زندگی می کنند، تعیین می شود.
· مراجعه کنید به فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
۱۴
· هر فلسفه ای با منافع و حوایج طبقات و اقشار
اجتماعی معینی پیوند نا گسستنی دارد.
· یعنی حاوی خصلت طبقاتی است و آگاهانه و یا نا
آگاهانه جانبدار است.
۱۵
· ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی ـ به این معنا ـ خود را آگاهانه بمثابه فلسفه طبقه
کارگر می داند و این طبقه اجتماعی را به منافع و رسالت تاریخی اش آگاه می سازد و به
طبقه کارگر راه رهایش همزمان خود و بشریت را نشان می دهد.
۱۶
· دلیل ماهیت اوپتیمیستی
(مبتنی بر خوش بینی تاریخی) و عمیقا هومانیستی ماتریالیسم دیالک تیکی و
تاریخی از این رو ست.
۱۷
· و لذا می توان گفت که در کانون فلسفه مارکسیستی
ـ لنینیستی، انسان قرار دارد.
· البته نه به معنای فلسفه
انسان، بلکه به معنای فلسفه ای برای
انسان.
۱۸
· مشخصه دیگر ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی
عبارت است از تعلق آن به پراتیک.
· مراجعه کنید به دیالک تیک پراتیک و تئوری در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۱۹
· تئوری و پراتیک در این فلسفه، وحدتی نا گسستنی با هم تشکیل می
دهند.
۲۰
· تعلق ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی به پراتیک، آن را به وسیله
تغییر جهان و راهنمای عمل مبدل می سازد.
۲۱
· و لذا می توان گفت که فلسفه مارکسیستی ـ
لنینیستی عمیقا فلسفه انقلاب است.
· فلسفه ای است که هدفش تغییر مناسبات اجتماعی موجود
و برقراری مناسبات اجتماعی نوین و شایسته انسانی، یعنی مناسبات سوسیالیستی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر