۱۳۹۶ خرداد ۱۲, جمعه

وحدت و مبارزه خدایان سه گانه (۳۱)

 
تحلیلی از 
مسعود بهبودی
 
 
 
دیونیسوس 
(باکوس) 
 
 ایزد شراب
زراعت انگور
 قداست می
 
دیونیسوس 
از سویی
انعکاس آسمانی (کوهساری) ـ انتزاعی تاک نشانان، شراب سازان، ساقیان و می گساران است.
 
دیونیسوس 
جامعه ـ خدا 
ست.
 
۱
ناظر بر جشن‌ های مقدس و حاصلخیزی زمین 
 
دیونیسوس 
از سوی دیگر
مسئول حاصلخیزی زمین است.
 
اگر حاصلخیزی زمین را 
امری طبیعی بدانیم،
 دیونیسوس
 طبیعت ـ خدا ست.
 
اگر حاصلخیزی زمین
را 
نتیجه شخم و کود و آب و غیره بدانیم، 
باید
 او 
را 
انعکاس آسمانی (کوهساری) ـ انتزاعی کشاورزان، زحمتکشان چاه مستراح و طویله حیوانات خالی کن، چارپاداران کودکش و کشاورزان بدانیم.
 
دیونیسوس 
در این صورت
جامعه ـ خدا 
ست.
 
۲
مظهر  رهایی 
  ایزد نجات
منجی
 
نیاکان ما
  فونکسیون نجات
  را
به احتمال قوی
در رابطه با می مستی بخش به دیونیسوس داده اند.
 
در قاموس آنان
می اعضای جامعه را مست و بی هوش می سازد
 و 
از 
دغدغه های حیات 
رهایی می بخشد.
 
نیاکان ما
توهم رهایی را با واقعیت رهایی عوضی گرفته اند.
 
۳
خدای می‌ گساری و هرزگی 
 
نیاکان ما
مستی و بی خبری و لاابالیگری ناشی از مستی 
را
در آیینه آسمان منعکس کرده اند 
و
 مفهوم حاصله 
را
در 
هیئت دیونیسوس
 مادیت 
(الهیت) 
بخشیده اند.
 
 ۴
 در سال ۱۸۶ قبل از میلاد 
مجلس سنا این کیش را ممنوع کرد
 چون
 نه تنها باعث هرزگی و فساد بیش از حد می‌ شد، 
بلکه طبقات پایین جامعه را به توطئه بر ضد مقامات دولتی برمی انگیخت.
 
در این تجربه اجتماعی
همان ضرب المثل معروف به 
مستی و راستی
جامه عمل پوشیده است:
مستی توده، همان و دادخواهی از مقامات دولتی روم، همان.
 
این مستی 
نه به معنی دچار گشتن به بیهوشی، خاموشی و فراموشی
بلکه برعکس،
 به معنی هشیاری و کسب تهور و بی باکی برای دادخواهی است.
 
۵
دیونیسوس 
دوازدهمین خدای اولمپ بود.
یعنی آخرین نفر از آنان بود.
 
۶
اکنون
باید به سؤال زیر جواب دهیم:
 چرا 
اکثر خدایان
در قاموس نیاکان ما
هم طبیعت ـ خدا هستند و هم جامعه ـ خدا؟
 
۷
 
دلیل این نگرش نایکان ما
به احتمال قوی
این است
که 
آنها
با 
طبیعت در هارمونی و هماهنگی زیسته اند.
 
بومیان امریکایی، آسیایی و استرالیایی
کماکان
در هارمونی با طبیعت زندگی می کنند.
 
این بدان معنی است
که
در قاموس آنان
دیالک تیک طبیعت و انسان (اجتماع، جامعه)
برقرار است 
و
 در این دیالک تیک
نقش تعیین کننده
 از آن طبیعت 
است.
 
۸
اکنون این سؤال مطرح می شود 
که
 ما چگونه به این نظر رسیده ایم؟
 
۹
دلیل ما این است که 
خدای خدایان
 (زئوس) 
قبل از هر چیز
خدای آذرخش و عقاب 
 است.
یعنی طبیعت ـ خدا ست.

۱۰
وقتی انسان با طبیعت در هارمونی به سر برد،
طبیعی است که انعکاس او در آیینه آسمان هم
دیالک تیک طبیعت ـ خدا و انسان و یا جامعه ـ خدا 
باشد.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر