تحلیلی از
مسعود بهبودی
مسعود بهبودی
آتنا
(آتنه)
مینرو
(ایزدبانوی خرد و فرزانگی)
خدای
دانایی
اندرز
جنگ
دفاع از شهرها
تمایلات قهرمانانه
بافندگی
کوزه گری
صنایع دستی مختلف بیشمار دیگر
در هیئت زنی مسلح به سپر و نیزه
با دامنی بلند
با کلاه خودی بر سر
با نگاهی نافذ
سؤال این بود
که
نیاکان ما
در آن زمان
چه نیازی به جنگ و مقاومت داشته اند؟
۱
علت اساسی جنگ ها و مقاومت ها در این زمان
سطح نازل توسعه نیروهای مولده است.
۲
تهیه نان و مسکن و دیگر مایحتاج حیاتی
در این دوره از توسعه اجتماعی
کار مشقت باری است.
۳
شرایط جغرافیایی
در رابطه با نعمات مادی
و
وسایل تولید نعمات مادی
نقش مهمی در سهولت و دشواری تهیه مایحتاج حیاتی جامعه
به عهده دارد.
۴
مناطق مجاور دریاها، کرانه رودها، وجود اراضی قابل کشت، وجود مراتع برای دامپروری، وفور حیوانات و و جود شکارگاه و غیره
بلحاظ تهیه مواد حیاتی
بر مناطق کویری و یا کوهستانی برتری داشته اند.
۵
پیدا کردن این مناطق و امکانات تولید مایحتاج مادی
یکی از مهم ترین مسائل زندگی نیاکان ما بوده اند.
۶
جنگ ها و مقاومت ها
بر سر همین امکانات زیست بوده اند.
۷
آنچه که امروز به وفور یافت می شود
و یافتنش امری عادی و پیش پا افتاده می نماید،
در آن زمان حکم کیمیا داشته است.
۸
بر سر پناهگاهی، غاری، چشمه آبی
مرتع و چراگاهی، شکارگاهی
مزرعه و گاو و گوسفند و الاغی
چه بسا جنگ ها و مقاومت ها صورت گرفته اند.
۹
آتنا
(آتنه)
ایزد جنگ
دفاع از شهرها
به همین دلیل جنگ و مقاومت تیدئالیزه شده است
و
دیالک تیک مقاومت و مبارزه در آیینه آسمان منعکس شده
و
جامعه میتولوژیکی (ایده ئولوژیکی) پوشیده است
تا سینه به سینه
نسل به نسل منتقل شود و فراموش نگردد.
۱۰
ایده ئولوژی
مثلا
میتولوژی (علم الاساطیر)،
تئولوژی (دین و مذهب)
لیبرالیسم (آزادی ـ برابری ـ برادری)
ایراسیونالیسم (خردستیزی)
مارکسیسم ـ لنینیسم
فرم های بسط و تعمیم مقوله جان اند
و
به مثابه جان
در خدمت نان اند.
۱۱
روحانیت اساطیر
روحانیت ادیان و مذاهب
فلاسفه بورژوازی آغازین
فلاسفه بورژوازی واپسین
فلاسفه پرولتاریا
معماران جان جامعه اند.
۱۲
درست به همان سان که دهقانان، دامپروران، صیادان، صنعتگران، پیشه وران، پزشکان، پرولتاریا، بنایان و غیره
مولدان نان و مسکن و مایحتاج مادی جامعه اند.
۱۳
نان و جان
(تولید مادی و تدوین و تبلیغ ایده ئولوژی)
رابطه دیالک تیکی ناگسستنی با هم دارند.
۱۴
ایندو در
دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
تجرید می یابند.
۱۵
زیربنای اقتصادی
تعیین کننده ی روبنای ایده ئولوژیکی است.
۱۶
طرز تهیه نان و مسکن و مایحتاج مادی دیگر
تعیین کننده
طرز تفکر اعضای جامعه است.
تعیین کننده ایده ئولوژی اعضای جامعه است.
تعیین کننده روبنای ایده ئولوژیکی جامعه است.
۱۷
در بقیه فونکسیون های آتنا همین
زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
آشکار می گردد:
الف
آتنا
الهه ی تمایلات قهرمانانه
۱
تمایلات و روحیات قهرمانانه
یکی از اجزای اتیک (اخلاق) جامعه بوده است.
۲
همین فضیلت اخلاقی نیاکان ما در آیینه آسمان منعکس شده
و
هیئت الهه ای به خود گرفته است
تا سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شود
و
به حفظ و توسعه زیربنای اقتصادی جامعه مددرساند.
۳
اتیک (اخلاق) یکی از عناصر مهم روبنای ایده ئولوژیکی هر جامعه است.
۴
جالب اما درک دیالک تیکی حیرت انگیز و ستیاش انگیز نیاکان ما ست:
ب
آتنا
الهه
بافندگی
کوزه گری
صنایع دستی مختلف بیشمار دیگر
۱
همه این فونکسیون ها
به زیربنای اقتصادی جامعه مربوط می شوند.
۲
بافندگی
در خدمت تهیه پوشاک نیاکان ما بوده است.
۳
کوزه گری
در خدمت تهیه وسایل پخت و پز و حمل و نقل و خور و نوش و حفظ و حراست مواد غذایی بوده است.
۴
صنایع دستی دیگر از قبیل نجاری و آهنگری و مسگری و غیره هم به همین سان.
۱۸
آتنا
الهه
جنگ و دفاع
تمایلات قهرمانانه
بافندگی
کوزه گری
صنایع دستی مختلف بیشمار دیگر
۱
می توان گفت که دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
در آیینه آسمان منعکس شده و در هیئت الهه مهمی به نام آتنا
تجسم میتولوژیکی یافته است.
۲
آتنا
نتیجه انعکاس دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
در آیینه آسمان است.
۳
آتنا
تجسم مهمترین دیالک تیک هستی اجتماعی است:
دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
۴
نیاکان ما بی کمترین تردید
مارکسیست های تمامعیار
بوده اند.
۵
چون تز موسوم به
درک ماتریالیستی تاریخ
دیالک تیک نیروهای مولده و مناسبات تولیدی
دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
(دیالک تیک نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی
(زیربنای اقتصادی) ـ روبنای ایده ئولوژیکی)
یکی از اساسی ترین کشفیات مارکس است.
ادامه دارد.
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
پاسخحذف
پاسخحذفویرایش:
آتنا (آتنه)
ایزد جنگ
دفاع از شهرها
به همین دلیل جنگ و مقاومت ایدئالیزه شده است
و
دیالک تیک مقاومت و مبارزه در آیینه آسمان منعکس شده
و
جامه میتولوژیکی (ایده ئولوژیکی) پوشیده است
تا سینه به سینه
نسل به نسل منتقل شود و فراموش نگردد.
چون تز موسوم به
درک ماتریالیستی تاریخ
دیالک تیک نیروهای مولده و مناسبات تولیدی
دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
(دیالک تیک نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی (زیربنای اقتصادی) ـ روبنای ایده ئولوژیکی)
یکی از اساسی ترین کشفیات مارکس است