جمعبندی از
مسعود بهبودی
لئونارداوینچی
(۱۴۵۲ ـ ۱۵۱۹)
کسی که
با نقل قول بزرگان
اقامه دلیل و برهان می کند
در حقیقت
به عوض به کار انداختن عقل خود،
حافظه اش را به کار می اندازد.
در وصف انتخابات
مهدی یوسفی
صداقت، شهامت، خدمت، تجربه، سلیقه، تعهد، تلاش، امانت داری، وفاداری، ایمان، اخلاق و الی ماشاالله
واژه هایی که تاریخ انقضای شان خیلی زود به سر می آید.
به کوتاهی یک هفته.
برنامه ای که میان این واژه ها رنگ می بازد.
پوسترهایی که چهره شهر را می آزارد.
دست و پا زدنی عجیب برای خدمت...
ولی
نه
اینها همه شاید تراوش های ذهن بد بین من باشد.
اینجا همه چیز خیلی هم خوب است.
اینجا همه به فکر من هستند.
همه التماسم می کنند که مشکلاتم را رفع کنند.
البته می دانم که آنها همه از سر تواضع وعده می دهند
و گرنه
مشکلات که برای حل شدن خلق نشده اند.
اگر همه مشکلات رفع شود،
دوره بعد را چه کنیم؟
نکند جمعی دیگر
بی شعار
بمانند.
روز قیامت جواب خدا را چه بدهم؟
نه من راضی به این همه جفا نیستم.
من که این همه سنگدل نبودم.
نسل آینده ی بی مشکل را کدام وجدان بیدار بر می تابد؟
مشکل اگر نباشد،
تکلیف دلسوزان چه می شود؟
چگونه و کجا خدمت کنند، آخر؟
اکنون چشمانم را
ـ آهسته و با دلهره ـ
باز می کنم.
بگذار نگاهی به اطرافم بیندازم.
نه،
خدا را شکر مشکلات به قوت خود باقی اند.
حالا می توانم نفس راحتی بکشم که
نان کسی آجر نمی شود.
پایان
ویرایش از
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
حکیم ابوالقاسم لاهوتی
خواهی که شود
زمانه
خرم از تو
مگذار رسد
به
هیچ دل
غم از تو
اما پی اثبات حق، ار لازم شد
بگذار برنجد
دل عالم از تو
سهراب سپهری
زمانه
خرم از تو
مگذار رسد
به
هیچ دل
غم از تو
اما پی اثبات حق، ار لازم شد
بگذار برنجد
دل عالم از تو
تا شقایق هست زندگی باید کرد.
۱
حتی اگر نسل شقایق بر افتد
زندگی باید کرد.
مش سهراب.
زندگی باید کرد.
مش سهراب.
۲
زندگی
زندگی
که دست خود زنده نیست.
۳
زندگی
دیکتات طبیعت مادر مهربان است.
۴
زندگی
بی جانشین ترین نعمت طبیعت مادر مهربان است.
عشق
مفهوم معروف مبهمی است.
۱
روی مفهوم عشق باید کار فکری عرقریز صورت گیرد.
۲
ما مدتی است که روی آن کار می کنیم.
۳
عشق
را می توان به عشق خودپو ویا خود به خودی و به عشق آگاهانه
طبقه بندی کرد.
۴
عشق آگاهانه
را
فروغ فیلسوف
در اشعار واپسینش
(پس از تولدی دیگر)
نمایندگی می کند.
۵
بقیه عشق ها خودپو هستند.
۶
آدم کسی را می بیند و بی اختیار در قید او گرفتار می آید.
۷
عشق
در ایران و جهان به معنی سکس و غیره هم
تحریف شده است.
۸
این
اصلا عشق نیست.
۹
بر تابلوی در فاحشه خانه نوشته اند
خانه عشق.
۱۰
این
توهین به مفهوم عشق است.
۱۱
عشق ربطی به سکس ندارد.
تله
نصرت رحمانی
رعد است و برق
باران، سر شکیب ندارد
چون تازیانه
کمر راه
در هم شکسته است
شب پیر و خسته است
وقتی که می روی
قفلی به در مبند
شاید اطاق کوچک من
ـ امشب ـ
پناهگاهی گردد
یاران گمشده باز ایند
و
باز
شعله در اجاق بخندد
شعری و خنده ای و گپی
امید تازه
نصرت رحمانی
رعد است و برق
باران، سر شکیب ندارد
چون تازیانه
کمر راه
در هم شکسته است
شب پیر و خسته است
وقتی که می روی
قفلی به در مبند
شاید اطاق کوچک من
ـ امشب ـ
پناهگاهی گردد
یاران گمشده باز ایند
و
باز
شعله در اجاق بخندد
شعری و خنده ای و گپی
امید تازه
روی کومه بپاشد.
پایان
ویرایش از
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
ویرایش از
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
بهشت
هدیه و سوقات نیست
هدیه و سوقات نیست
که
دادنی، گرفتنی، رفتنی و ماندنی باشد.
۱
بهشت چیست؟
۲
بهشت موعود
اوتوپی شیرین به یاد مانده
از
دادنی، گرفتنی، رفتنی و ماندنی باشد.
۱
بهشت چیست؟
۲
بهشت موعود
اوتوپی شیرین به یاد مانده
از
بهشت برباد رفته و از یاد رفته
در زمین است.
۳
این اما به چه معنی است؟
۴
این بدان معنی است که
بهشت موعود
۳
این اما به چه معنی است؟
۴
این بدان معنی است که
بهشت موعود
را
باید
بر اساس خطوط کلی و عام بهشت برباد رفته
ساخت.
۵
تصور و تصویر اوتوپیکی بهشت برباد رفته و از یاد رفته
۵
تصور و تصویر اوتوپیکی بهشت برباد رفته و از یاد رفته
را
باید
باید
با مواد و مصالح موجود
مادیت بخشید.
۷
گذار از اوتوپی به واقعیت
۸
مادیت بخشی به اندیشه و ایده و اوتوپی
با مصالح و امکانات موجود
به مدد کار و پیکار و همبستگی
مادیت بخشید.
۷
گذار از اوتوپی به واقعیت
۸
مادیت بخشی به اندیشه و ایده و اوتوپی
با مصالح و امکانات موجود
به مدد کار و پیکار و همبستگی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر