پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
· تاریخفلسفه عنوانی است برای جمعبندی تئوری های فلسفی راجع به تاریخ جامعه بشری
و راجع به امکانات و وظایف علم تاریخ.
۱
· طرح های فلسفی ـ تاریخی آغازین به شکل تأملات
اسطوره ای مربوط به انحلال فرم های سازمانی جامعه اشتراکی اولیه بوسیله جامعه
طبقاتی و آغاز استثمار انسان بوسیله انسان و
بوسیله دولت وجود داشته اند.
۲
· خصلت تاریخی این روند را می توان در عوامل زیرین
مشاهده کرد:
الف
· در درام های مبارزه میان قوای ظلمت و نور، مبارزه
ای که آسمان و زمین را به لرزه در می افکند.
· (درام به متونی با نقش های متعدد اطلاق می شود.
· درام چه بسا با محتوائی وسیعتر مطرح می گردد و
شامل متون تئاتر، نمایشنامه، متون اوپرا، موسیقی، باله و غیره می گردد.
· درام و حماسه و غزل سه نوع ادبی بنیادی تلقی می
شوند. مترجم)
ب
· در «زوال عصر طلائی»
ت
· در مبارزه میان خانواده و دولت.
I
تاریخفلسفه
در جهان باستان
· طرح های تاریخی ـ فلسفی سیستماتیک (منظم) واقعی متکی
بر تفکرات اسطوره ای، با تشکیل و توسعه فلسفه پدید می آیند.
۱
امپدوکلس
(495 ـ 435 ق. م.)
از
فلاسفه پیشاسقراطی
سیاستمدار، خطیب و شاعر
· اشاره به ایده «عصرطلائی» و انحلال آن با پیدایش
تضاد میان فقیر و غنی، مالکیت خصوصی و اقتصاد پولی توسط امپدوکلس، افلاطون و غیره همراه با اشاره به جامعه
و دولت ایدئال آینده صورت می گیرد.
۲
· تصور عصر طلائی بویژه در سوفیسم، در آثار
کینیکرها، اپیکوریست ها و در استوئیسم همزمان سمتگیری انتقادی ـ اجتماعی از
اوضاع زمان خود و جامعه آرزوئی آتی به خود می گیرد.
۳
· تاریخ نگاری آنتیک (جهان باستان کلاسیک) آثار
تاریخی ـ فلسفی (آثار مربوط به تاریخفلسفه) ارزشمندی عرضه می کند.
الف
توکیدس
(454 ـ 399 ق.
م.)
مورخ و استراتژ مهم
یونان باستان
توکیدیدس در مقابل تصور حکومت الهی و یا حکومت تقدیر
و سرنوشت، تزی را مطرح می سازد که بنا بر آن، انسان ها خود، تاریخ خود را می سازند
و ضمنا تاریخ بمثابه تکرار مکرر نمودار می شود.
ب
هیپوکرات از کوزی
(460 ـ
370 ق. م.)
مورخ و پزشک معروف جهان
باستان
· هیپوکرات کوزی حوادث تاریخی را با خصلت خلقی نقل می کند که
بوسیله آب و هوا، طرز خانه سازی و مناسبات دولتی مشروط می شوند.
ت
پولی بیوس
(200 ـ 120
ق. م.)
مورخ بزرگ یونان
باستان.
مؤلف اثر چهل جلدی
موسوم به «تاریخ» که
در روم جزو کتب درسی
بوده است.
· پولی بیوسبه اصل جهانی باور دارد
که در جریانات تاریخی پیروز می شود و آن را توشه می نامد.
۲
· تفکر آنتیکی (جهان باستان کلاسیک) هنوز به روند
تاریخی واقعی بمثابه توسعه تضادمند بالنده از مراحل نازل به عالی پی نبرده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر