پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر
(۱۹۳۵ ـ ۱۹۹۱)
تئوریسن مارکسیست ـ لنینیست دولت و حقوق
استاد دانشگاه
مؤلف آثار بیشمار
فصل سیزدهم
دولت ـ تئوری
پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر
برگردان
شین میم شین
(۱۳۰۱ ـ ۱۳۶۷)
اعدام در زندان اوین
بخش اول
دولت ـ تئوری بورژوائی کلاسیک
۱
دولت ـ تئوری بورژوائی کلاسیک در دوران گذار تمام ارضی (گلوبال) از فئودالیسم به کاپیتالیسم در فرجه زمانی ۳۰۰ ساله تشکیل شد.
مراجعه کنید به دوران در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۲
دولت ـ تئوری بورژوائی کلاسیک در خدمت اثبات ضرورت و الزام غلبه بر دولت فئودالی و استقرار دولت بورژوائی بر ویرانه های آن بود.
۳
به همان سان که جامعه ـ تئوری بورژوائی کلاسیک در خدمت اثبات ضرورت و الزام غلبه بر جامعه فئودالی و استقرار جامعه بورژوائی بر ویرانه های آن بود.
۴
دولت ـ تئوری بورژوائی کلاسیک به همین دلیل قبل از هر چیز به تفسیر تاریخی پدیده های سیاسی، دولتی و قضایی ـ حقوقی می پرداخت.
۵
چون ایده ئولوژی فئودالی، مذهبی ـ روحانی بود، انتقاد بورژوائی از آن نیز می بایستی بالضروره (به ناگزیر، جبرا)، ضد مذهبی ـ ضد روحانی باشد.
یعنی راسیونال (عقلی، عقلایی) باشد.
۶
به همین دلیل، تشکیل دولت ـ تئوری بورژوائی کلاسیک، در چالش با درک مذهبی ـ روحانی از دولت صورت گرفت.
بویژه در چالش با فلسفه توماس فون اکوین، صورت گرفت.
۷
در فلسفه توماس فون اکوین، دولت به مثابه نظام مبتنی بر اراده و مشیت الهی قلمداد می شد که وظیفه اش، هدایت ابنای بشر به سوی خدا ست.
۸
از این رو، مشغله اصلی دولت ـ تئوری بورژوائی کلاسیک، اثبات بطلان دلایل مذهبی ـ روحانی و تحت تابعیت عقل و معرفت (شناخت) قرار دادن آن بود.
۹
قطع رابطه با درک مذهبی ـ روحانی دولت به مثابه بخش ضرور و الزامی نظام دنیوی الهی، با آموزه های نومینالیستی مارسیلیوس فون پادوا شروع شد.
۱۰
مارسیلیوس فون پادوا
(۱۲۷۵ ـ ۱۳۴۳)
دولت ـ تئوریسین
سیاستمدار
نماینده مهم ارسطوئیسم اسکولاستیکی
مؤلف کتاب
«پاسدار صلح» (۱۳۲۴)
مارسیلیوس فون پادوا در این اثرش، مطالبات مهم زیر را مطرح می سازد:
الف
جدائی ایمان از عقل
ب
جدائی حقیقت الهی از حقیقت انسانی
پ
جدائی حاکمیت مذهبی ـ روحانی از حاکمیت دنیوی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر