پروفسور دکتر فرد
اشتاوفنبیل
برگردان
شین میم شین
· فرهنگ به معنی پرستاری، مواظبت
و تکمیل هر شیئ قابل بهسازی و قابل تهذیب بوسیله انسان ها ست.
· فرهنگ، بویژه به معنی بهسازی و
تهذیب کردوکار حیاتی خود انسان ها ست.
1
· فرهنگ (کولتور) در ازمنه قدیم به معنی آماده کردن زمین برای
کشت و کار به کار می رفت.
2
· در ازمنه قدیم آماده کردن زمین
برای برآورده ساختن حوایج انسانی را اگری کولتور (فرهنگ فلاحتی، کشاورزی) می
نامیدند.
3
· بعدها تربیت، آموزش و تکمیل
توانائی ها و امیال انسانی ببرکت «آموزش روحی و معنوی» را فرهنگ نامیدند.
4
· و سرانجام فرهنگ به معنی تربیت
روحی افراد انسانی به کمک فلسفه، علم، اخلاق و هنر بکار رفت.
5
· در قرن هفدهم و هجدهم مفهوم
فرهنگ وسعت بیشتری یافت و شامل همه چیزهائی شد که انسان هم به محیط زیست خود اضافه می کند و هم در توسعه و تکامل خویش به وضع و حال طبیعی خود می افزاید،
تا به کمال خویشتن خویش نایل آید.
6
یوهان گوتفرید هردر
(1744 ـ 1803)
نویسنده، شاعر، مترجم، تئولوگ، تاریخفیلسوف و
فرهنگفیلسوف کلاسیک وایمار (آلمان)
متنفذترین نویسنده و متفکر عصر روشنگری
ستارگان چهارگانه وایمار (هردر، وایلند، گوته، شیللر)
آثار:
بررسی منشاء زبان
ایده هائی راجع به فلسفه تاریخ بشریت
باد و خورشید
متانقدی بر «نقد خرد محض» کانت
· پوفندورف (1672) ، آدلونگ
(1782) و هردر مفهوم فرهنگ را به معنی امروزین آن
به کار بردند، که یکی از عناصر مهم مفهوم بورژوائی ـ
هومانیستی فرهنگ را تشکیل می دهد.
7
· مفهوم فرهنگ بسته به این که
استکمال انسانی در کدام یک از نکات زیرین دیده می شود، عرصه های اجتماعی و فردی
محدود و یا وسیع کردوکار حیاتی انسان ها را در هر فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی در
بر می گیرد:
الف
· استکمال انسانی در تربیت معنوی
ـ روحی، به کمک فلسفه، علم، هنر و غیره را.
ب
· استکمال انسانی در تحول
خلاقانه محیط زیست و تأثیر متقابل این روند بر
توسعه و تکامل ماهیت اجتماعی انسان.
پ
· استکمال انسانی در تأثیر
ایدئولوژی او بر روند فوق الذکر.
8
· مارکسیسم ـ لنینیسم بر آن است
که خصلت فرهنگ هر فرماسیون اجتماعی را نحوه و نوع شرکت طبقات و اقشار مختلف در
تولید، توزیع و از آن خود کردن ارزش های معنوی تعیین می کند، که خود وابسته به زیربنای
اقتصادی و عضوبندی اجتماعی جامعه است.
9
· نقش، فونکسیون و تأثیر ارزش
های جهان بینانه، اتیکی (اخلاقی) و استه تیکی در رابطه با هدایت رفتار اجتماعی
بطور اپریوری (ماورای تجربی) در شخصیت انسان ها
نهفته نیست، بلکه به مبارزه طبقات برای تسلط
بر شیوه تولید ارزش های مادی و معنوی وابسته است.
10
· به این دلیل است که هر
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی، فرهنگ منطبق با خود را پدید می آورد، برای تکمیل خود
به آنها نیاز پیدا می کند و فرهنگ در جامعه منقسم به طبقات خصلت طبقاتی دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر