۱۳۹۵ دی ۲۶, یکشنبه

دیالک تیک در قاموس مسعود امیدی (9)


ادعای دیالک تیک و بی طرفی در جنگ سوریه
سرچشمه:
نوید نو

تحلیلی از
ربابه نون

٣
برداشت نگارنده از تحلیل مبتنی بر دیالکتیک ماتریالیستی،
تحلیلی است که
مبنای حرکت و تغییر و تحولات دائمی پدیده ها را
در تضادهای پیچیده و متعددی جستجو نماید که
 در درون و بیرون پدیده های مورد بررسی وجود داشته
و در کنش و واکنش، تنش، درگیری و نبرد و مبارزه دائمی و گاه آشتی ناپذیر علیه یکدیگرند.

·       سومین مشخصه ی تحلیل مبتنی بر دیالک تیک ماتریالیستی از دید مسعود امیدی، «جست و جوی مبنای حرکت و تغییر و تحولات دائمی پدیده ها در تضاد های پیچیده و متعدد داخلی و خارجی است.»

1

·       مسعود امیدی به همان میزان از تضاد دیالک تیکی خبر دارد که علامه جات جماران و فقهای چاه جمکران خبر دارند.

تضاد 
به تأثیر متقابل دو ضد اطلاق می شود که
 ناگزیر از همبائی با هم اند،
مشروط کننده ی یکدیگرند
و در عین حال
مستثنی سازنده ی یکدیگرند.

به عبارت دیگر،
دو ضدی که با هم در رابطه وحدت، ضدیت و «مبارزه» قرار دارند:

تضاد 
عبارت است از
وحدت و «مبارزه» اضداد.

·       تارنمای دایرة المعارف روشنگری صدها صفحه از بزرگ ترین فلاسفه اروپا راجع به تضاد ترجمه و منتشر کرده است.

·       معلوم نیست که مسعود امیدی در کره زمین زندگی می کند و یا در کره مریخ.
·       عضو حزب غار است و یا عضو انجمن غار و غور.

·       مراجعه کنید به تضاد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


2
برداشت نگارنده از تحلیل مبتنی بر دیالکتیک ماتریالیستی،
تحلیلی است که
مبنای حرکت و تغییر و تحولات دائمی پدیده ها را
در تضادهای پیچیده و متعددی جستجو نماید که
 در درون و بیرون پدیده های مورد بررسی وجود داشته

·       مسعود امیدی درک ساده لوحانه و عوام واره ای از تضاد دیالک تیکی دارد.

·       آدم باید اندکی فانتزی داشته باشد و رهنمود مسعود امیدی را مثلا در تحلیل دیالک تیکی ـ ماتریالیستی جمهوری جماران جامه عمل بپوشاند.
·       آنگاه باید مبنای حرکت و تغییر و تحولات دائمی جمهوری جماران را در در تضادهای داخلی و خارجی اش  بجوید.
·       مسعود امیدی خیال می کند که بشریت با دو نوع تضاد (تضاد های داخلی و تضاد های خارجی)  سر و کار دارد:

الف

·       حریفی از سفر هیئتی از جماران به روسیه گزارش داده است.
·       حریف حیرت زده از این است که این هیئت جمارانی در هتل و متل روسیه با همدیگر بر سر هیچ و پوچ، دعوا و مرافعه و چه بسا چاقوکشی داشته اند.

·       اینها تازه در رأس هرم جهنم جماران نشسته اند.

·       بنا بر رهنمود مسعود امیدی باید میلیون ها «تضاد» داخلی در این طویله جست و جو و تحلیل شوند تا انشاء الله در روز محشر بتوان تحلیلی از آن ارائه داد.

ب


·       اجامر جمهوری جماران غیر از اجامر نصراللهی لبنان با همه آحاد بشر «تضاد» خارجی دارند.
·       تعداد تضادهای خارجی اجامر جماران سر به میلیون ها می زند.
·       بگذریم از تضادهای اجامر جمکران.
·       برای تحلیل این طویله باید عمر نوح داشت تا تضادهای خارجی را جمع و جور کرد، تحلیل آنها پیشکش.

3

برداشت نگارنده از تحلیل مبتنی بر دیالکتیک ماتریالیستی،
تحلیلی است که
مبنای حرکت و تغییر و تحولات دائمی پدیده ها را
در تضادهای پیچیده و متعددی جستجو نماید که
 در درون و بیرون پدیده های مورد بررسی وجود داشته

·       مسعود امیدی حتما برای تحلیل جنگ سوریه، «تضاد» های داخلی و خارجی پیچیده و متعدد آن خرابات خاورانی را جست و جو و تحلیل کرده است.
·       «تضاد»  اسد با اپوزیسیون رنگارنگ را.
·       «تضاد»  القاعده با داعش را
·       «تضاد»  عردوغان با اسد بن اسد را
·       «تضاد»  عردوغان با اکراد سوریه را
·       «تضاد»  ترک های سوریه با اکراد سوریه را
·       «تضاد» اکراد سوریه با اسد بن اسد را
·       «تضاد»  اسد با عزرائیل را
·       «تضاد»  داعش با جماران را
·       «تضاد»  داعش با اکراد سوریه را
·       «تضاد»  داعش با اکراد عراق را
·       «تضاد»  اسد با قطر را
·       «تضاد»  قطر با اسد و جماران را
·       «تضاد»  اسد با عرعرستان را
·       «تضاد»  امپریالیسم آلمان با داعش را
·       «تضاد»  امپریالیسم امریکا با اسد بن اسد را
·       «تضاد» او با ما با پوتین را
·       «تضاد»  پوتین با داعش را
·       و الی آخر را

·       خواهیم دید که تحلیل مسعود امیدی از چه قرار است:

به عمل کار بر آید
به سخن رانی نیست.

4
در تضادهای پیچیده و متعددی جستجو نماید که
 در درون و بیرون پدیده های مورد بررسی وجود داشته
و در کنش و واکنش، تنش، درگیری و نبرد و مبارزه دائمی و
گاه آشتی ناپذیر علیه یکدیگرند.

·       تضادهای داخلی و خارجی مثلا جنگ سوریه، از دید مسعود امیدی روابط زیر را با یکدیگر دارند:  

الف
·       در کنش و واکنش با یکدیگرند.

·       مسعود امیدی از تئوری تضاد کمترین خبری ندارد.

·       برای اینکه خصلت دیالک تیکی پدیده ها را نمی شناسد و یا به رسمیت نمی شناسد.
·       تضاد درونی هر پدیده در واقع تضاد دیالک تیکی اقطاب متضاد است که با پیوند دیالک تیکی توأم است.
·       تضاد دیالک تیکی سیب، مثلا تضاد فرم و محتوای سیب است که با پیوند دیالک تیکی فرم و محتوای آن توأم است.
·       کنش و واکنش مثلا فرم و محتوا جفنگی بیش نیست.

ب

·       باید ببینیم که کنش و واکنش اقطاب متضاد در جنگ سوریه را مسعود امیدی به چه ترفندی جستجو، کشف و تحلیل می کند.

·       ارتش اسد، داعش را بمباران می کند و داعش واکنش نشان می دهد و سر ده نفر از اسرای سوری و یا روسی را از تن جدا می کند و فیلم برمی دارد و در فضای مجازی منتشر می کند و شق القمر می کند.

·       حزب الله از اسد بن اسد حمایت می کند و مجاهدین فی سبیل الله واکنش نشان می دهند و بمب بر کمر یتیمی می بندند و در گوشه ای از دمشق انتحار عنگلابی می کنند و کیف خر می کنند.

پ
و در کنش و واکنش، تنش، درگیری و نبرد و مبارزه دائمی
و گاه آشتی ناپذیر علیه یکدیگرند.

·       «تضاد» های داخلی و خارجی هر پدیده از دید مسعود امیدی ضمنا در تنش و درگیری و نبرد و مبارزه دائمی اند.
·       این هنوز چیزی نیست.
·       چیز این است که «تضاد» های داخلی و خارجی هر پدیده گاهی آشتی ناپذیر اند.

·       آنتاگونیسم و یا آشتی ناذپیری تضادها را مسعود امیدی حتما توضیح خواهد داد:

تحلیل دیالکتیکی
در اینجا چند نکته اساسی را باید (در)  مد نظر قرار دهد:
اولاً
نباید به ساده اندیشی درافتد و تصور نماید که فقط یک تضاد می تواند عامل مبارزه و حرکتی باشد که در پدیده مورد بررسی ایفای نقش می کند.
بلکه مجموعه ای از تضادها ممکن است
در ارتباط با حرکت پدیده ها ایفای نقش نمایند.

دوماً
توجه داشته باشد که سهم و میزان تأثیر گذاری تضادهای مختلف در روند حرکت و تغییرات مرتبط با یک پدیده
ضرورتا مساوی نبوده
بلکه ممکن است از بسیار زیاد تا بسیار کم
مقادیر مختلفی به خود بگیرد.

 سوماً
با توجه به اینکه تضادهای درونی هر پدیده،
جهت حرکت و تغییرات آن را تعیین می کنند،
شناسایی این تضادها بسیار مهم است.

علاوه بر این
با توجه به درهم تنیدگی روندهای اقتصادی- اجتماعی و پدیده های سیاسی در عصر جهانی سازی و ارتباطات و تعبیری که
تحت عنوان "دهکده جهانی" از آن نام برده می شود،
بویژه (باید به)  تداخل زیاد محدوده های درونی و بیرونی پدیده ها،
توجه داشته باشد
که شناسایی محدوده های درون و بیرون هر پدیده
به هیچوجه آسان نبوده
و از پیچیدگی زیادی برخوردار می باشد
که کار شناخت و تحلیل را بسیار دشوار و با اهمیت می کند. 

·       از این جفنگیات کلی و انتزاعی مسعود امیدی، خواننده فقط می تواند به این نتیجه رسد که تحلیل مبتنی بر دیالک تیک ماتریالیستی، سنگی عظیم تر از وزن بشریت است که برداشتنی نیست.
·       یعنی تحلیلی است که تحلیل نیست.
·       یعنی قرائت پیشاپیش فاتحه ای بلند است بر هر چه تحلیل است و هست.

·       ما اما این قلمبه ها و سلمبه های مسعود امیدی را مورد تحلیل دیالک تیکی قرار می دهیم تا شاید مستفیض شویم و اجر عظیم بریم.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر