پروفسور
دکتر یورگن اشمولاک
برگردان
شین میم شین
7
·
فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی معاصر،
فرد انسانی را بطرز ایدئالیستی تفسیر می کند.
8
·
فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی معاصر،
شالوده های تاریخی ـ مشخص، اقتصادی و طبقاتی توسعه فرد انسانی را نادیده می گیرد.
9
·
فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی معاصر،
فرد و جامعه را اغلب بطرز متافیزیکی در مقابل هم قرار می دهد.
10
·
فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی معاصر
در لفافه ی نمایندگی «آزادی و بی همانندی فردی کمیاب» افراد انسانی انسانتصاویر
زیر را از آن عرضه می دارد:
الف
·
به مثابه «موجود عقلی محض»
ب
·
به مثابه موجودی که ذاتا خردستیز
(ایراسیونال) است.
پ
·
به مثابه موجودی که ذاتا اسیر
غرایز ابدی و تغییر ناپذیر است.
ت
·
به مثابه موجودی که تصویر زمینی
ایده الهی است.
11
·
فرد انسانی در جامعه شناسی و
روانشناسی اجتماعی مدرن بورژوائی بمثابه موجودی غیرتاریخی و انتزاعی مطرح می شود و
با تعاریف و روابط فکری و یا روانی، مشخص می گردد.
12
داوید امیل دورکهایم
آوانگاری
فرانسوی
(1858
ـ 1917)
جامعه
شناس بزرگ قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم
·
دورکهایم و جامعه شناسانی از قبیل
لئوپولد فون ویزه، رنه کوزوگ و دیوید ریسمن توسعه فرد را عمدتا به مثابه چیزهای زیر می دانند:
الف
·
به مثابه روند همرنگ سازی فرد با
جامعه
ب
·
به مثابه روند از آن خود کردن وضع
موجود
پ
·
یعنی
به مثابه روند پذیرش هنجارها و معیارهای ارزشی اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی مولود
جامعه سرمایه داری در خانواده، در کارخانه و در فرم هایمختلف حیات اجتماعی
13
·
فونکسیون اجتماعی این «تئوری» های
مربوط به فرد قبل از همه از قرار زیر است:
الف
·
تقویت همرنگ سازی اجتماعی افراد با
سرمایه داری انحصاری ـ دولتی
ب
·
ارائه موازین لازم برای
«انتگراسیون ایدئال» (همپیوندی مطلوب) ممکنه ی افراد.
14
یاکوب لوی
موره نو
(1889 ـ 1974)
پزشک
روانشناس
جامعه شناس
مؤسس پسیکودرام
سوسیومتری
روان درمانی
گروهی
اطریشی ـ امریکائی
·
یاکوب لوی موره نو به عنوان مثال، تأسیس «وزارتخانه
های مربوط به روابط افراد» را در زمان خود پیشنهاد می کرد.
15
·
فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ
لنینیستی در درک ماتریالیستی ـ دیالک تیکی خود از فرد انسانی، برعکس، بر آن است که
شیوه تولید نعمات مادی و روابط اجتماعی تاریخی ـ مشخص و روابط اجتماعی ـ سیاسی،
ایدئولوژیکی و فرهنگی ناشی از آن، مشروط کننده ی زندگی و توسعه، شعور و رفتار
افراد منفرد است.
16
·
افراد انسانی قبل از همه در روند
حیات مادی، در کردوکار تولیدی مبتنی بر مناسبات تولیدی مربوطه و در کردوکار عملی و
روحی (فکری، هنری و غیره) خود در حیات
سیاسی و فرهنگی، توسعه و تکامل می یابند و شخصیت خود را قوام می بخشند.
17
·
تنها فلسفه و جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی است که بر این مبنای نظری و متدئولوژیکی می تواند تصور مستدل
علمی در باره شکوفائی و کارآئی قوای ماهوی فرد انسانی در تأثیر متقابل فعالش با
شرایط حیات اجتماعی ارائه دهد و مبانی نظری لازم را برای وحدت دیالک تیکی فرد و
جامعه تعیین کند و در سوسیالیسم تحقق بخشد.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر