۱۳۹۵ دی ۲۶, یکشنبه

فرد (2) (بخش آخر)


پروفسور دکتر یورگن اشمولاک
برگردان
 شین میم شین

7
·       فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی معاصر، فرد انسانی را بطرز ایدئالیستی تفسیر می کند.

8
·       فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی معاصر، شالوده های تاریخی ـ مشخص، اقتصادی و طبقاتی توسعه فرد انسانی را نادیده می گیرد.

9
·       فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی معاصر، فرد و جامعه را اغلب بطرز متافیزیکی در مقابل هم قرار می دهد.

10
·       فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی معاصر در لفافه ی نمایندگی   «آزادی و بی همانندی فردی کمیاب» افراد انسانی انسانتصاویر زیر را از آن عرضه می دارد:

الف
·       به مثابه «موجود عقلی محض»

ب

·       به مثابه موجودی که ذاتا خردستیز (ایراسیونال) است.

پ

·       به مثابه موجودی که ذاتا اسیر غرایز ابدی و تغییر ناپذیر است.

ت

·       به مثابه موجودی که تصویر زمینی ایده الهی است.

11
·       فرد انسانی در جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی مدرن بورژوائی بمثابه موجودی غیرتاریخی و انتزاعی مطرح می شود و با تعاریف و روابط فکری و یا روانی، مشخص می گردد.  

12


داوید امیل دورکهایم
آوانگاری فرانسوی
(1858 ـ 1917)
جامعه شناس بزرگ قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم

·       دورکهایم و جامعه شناسانی از قبیل لئوپولد فون ویزه، رنه کوزوگ و دیوید ریسمن  توسعه فرد را عمدتا به مثابه چیزهای زیر می دانند:

الف
·       به مثابه روند همرنگ سازی فرد با جامعه

ب
·       به مثابه روند از آن خود کردن وضع موجود

پ

·        یعنی به مثابه روند پذیرش هنجارها و معیارهای ارزشی اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی مولود جامعه سرمایه داری در خانواده، در کارخانه و در فرم هایمختلف حیات اجتماعی

13
·       فونکسیون اجتماعی این «تئوری» های مربوط به فرد قبل از همه از قرار زیر است:

الف
·       تقویت همرنگ سازی اجتماعی افراد با سرمایه داری انحصاری ـ دولتی  

ب
·       ارائه موازین لازم برای «انتگراسیون ایدئال» (همپیوندی مطلوب) ممکنه ی افراد.

14

یاکوب لوی موره نو 
(1889 ـ 1974)  
پزشک
روانشناس
جامعه شناس
مؤسس پسیکودرام
سوسیومتری
روان درمانی گروهی
اطریشی ـ امریکائی

·       یاکوب لوی موره نو به عنوان مثال، تأسیس «وزارتخانه های مربوط به روابط افراد» را در زمان خود پیشنهاد می کرد.

15
·       فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی در درک ماتریالیستی ـ دیالک تیکی خود از فرد انسانی، برعکس، بر آن است که شیوه تولید نعمات مادی و روابط اجتماعی تاریخی ـ مشخص و روابط اجتماعی ـ سیاسی، ایدئولوژیکی و فرهنگی ناشی از آن، مشروط کننده ی زندگی و توسعه، شعور و رفتار افراد منفرد است.

16
·       افراد انسانی قبل از همه در روند حیات مادی، در کردوکار تولیدی مبتنی بر مناسبات تولیدی مربوطه و در کردوکار عملی و روحی (فکری، هنری و غیره)  خود در حیات سیاسی و فرهنگی، توسعه و تکامل می یابند و شخصیت خود را قوام می بخشند.

17
·       تنها فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی است که بر این مبنای نظری و متدئولوژیکی می تواند تصور مستدل علمی در باره شکوفائی و کارآئی قوای ماهوی فرد انسانی در تأثیر متقابل فعالش با شرایط حیات اجتماعی ارائه دهد و مبانی نظری لازم را برای وحدت دیالک تیکی فرد و جامعه تعیین کند و در سوسیالیسم تحقق بخشد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر