محمد مجتهد
شبستری
(۱۳۱۵
در شبستر)
چرا
مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنان نیامدند؟
(۰۵
دی ۱۳۹۵)
منبع:
وب
سایت شخصی محمد مجتهد شبستری
ویرایش و تحلیل از
ربابه
نون
من
معتقدم تا این رویاروئی مستقیم اتفاق نیفتد
آن
محیط بسته سنتی منجمد که مراجع تقلید در آن بسر می برند
باز
نخواهد شد و
چرخه
عقیم سلطه پذیری آنان از عوام و تنها به خواسته ها و افکار عوام اندیشیدن و فتوا
دادن برای امور مربوط به عوام
و
تربیت مبلّغ برای عوام را
مهم
ترین مشغله خود دانستن،
ادامه خواهد یافت و
قرائت رسمی دینی کشور ما
همچنان قرائت عوامانه خواهد بود.
·
در قاموس محمد مجتهدی شبستری،
مراجع تقلید حکومتی در چرخه عقیمی گرفتارند.
·
چرخه یعنی سیکل، گردش.
·
مثلا حفر چاه، چرخه و یا تکرار مکرر پایین
فرستادن دلو خالی و پر از سنگ و خاک و شن و ماسه بالا امدن آن است.
·
در قاموس محمد مجتهدی شبستری،
مراجع تقلید حکومتی در چرخه عقیم و بی حاصل زیر گرفتارند:
1
خوزه اورتگا گاسه و مارتین هایدگر فاشیست
(1883 ـ 1955)
فیلسوف، جامعه شناس، نویسنده اسپانیائی
نماینده تئوری نخبگان
آثار:
تشکیل و تلاشی ملت
ایده نسل
قیام توده ها
چرخه
عقیم سلطه پذیری آنان از عوام
·
این چرخه عقیم مبتنی بر سلطه پذیری
مراجع تقلید حکومتی از عوام است.
·
محمد مجتهدی شبستری جامعه بشری را
در سنت فلاسفه فاشیسم، مثلا خوزه اورتگا گارسه ـ فاشیست اسپانیائی ـ به دو «طبقه» سوبژکتیو
تقسیم بندی می کند:
الف
·
«طبقه» سوبژکتیو اول از اقلیت انگشت شمار نخبه تشکیل می یابد که دو
تفسیر متفاوت از کتاب و سنت ارائه می دهند:
·
تفسیر سنتی و تفسیر مدرن.
·
مثلا خود محمد مجتهدی شبستری و
مراجع تقلید حکومتی و امثالهم جزو اقلیت انگشت شمار نخبه محسوب می شوند که اشرف
موجودات اند.
ب
·
«طبقه» سوبژکتیو دوم از اکثریت
قریب به اتفاق اعضای جامعه تشکیل می یابد که به صفت قبیحه عوام «مزین» می شوند.
·
یعنی توده های مولد و زحمتکش شهر و
روستا که در قاموس محمد مجتهدی شبستری مشتی خرفت و خر اند.
2
چرخه
عقیم سلطه پذیری آنان از عوام
·
همین توده خرفت و خر به زعم محمد
مجتهدی شبستری، مراجع تقلید حکومتی را تحت سلطه خویش قرار داده اند.
·
وارونه نمائی به همین می گویند:
·
توده 70 میلیونی عوام بر شانه های
چند ده هزاری نخبه نشسته است و تازیانه به دست، پیش می تازد.
·
اکثریت 99 درصدی سوار بر اقلیت یک
در صدی است.
·
اگر شیخ محمود دولت آبادی بشنود،
جنون خواهد گرفت.
·
چون از دید او اقلیت نخبه (روشنفکر)
باید بر گرده توده بنشیند و شلاق زنان
توده را از منجلاب ذلت نجات بخشد.
·
مراجعه کنید به سیری در جهان بینی محمود
دولت آبادی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
·
از دید محمد مجتهدی شبستری، جمهوری
جماران و جمکران، جمهوری کمونیستی تمام عیار است.
·
ولی هنوز احدی در جهان از این جنت
جماران و جمکران خبر ندارد.
3
چرخه
عقیم سلطه پذیری آنان از عوام و تنها به خواسته ها و افکار عوام اندیشیدن
·
تحت سلطه مادی عوام قرار داشتن
مراجع تقلید حکومتی، همان و تحت تابعیت فکری عوام قرار داشتن آنها، همان.
·
بدین طریق، شوخی شوخی، توده های
مولد و زحمتکش به عنوان طبقه حاکمه جمهوری جماران محسوب می شوند که مراجع تقلید
حکومتی، مأمورین معذور آنها (عوام) نمودار می گردند که فکر و ذکری جز اندیشیدن به
خواسته ها و افکار عوام ندارند.
4
چرخه
عقیم سلطه پذیری آنان از عوام و تنها به خواسته ها و افکار عوام اندیشیدن
و فتوا
دادن برای امور مربوط به عوام
·
کسب و کار دیگر مراجع تقلید حکومتی،
فتوا صادر کردن در زمینه امور مربوط به عوام است.
·
فتوا یعنی تبیین حکم خدا در زمینه
معینی.
·
منظور محمد مجتهدی شبستری از فتوا،
احتمالا صدرو رهنمود در مورد شکیات مقلدین است.
·
مثلا اگر ندانسته در ماه مبارک
رمضان سیر دل خوردی، روزه ات باطل نمی شود.
·
چون آدم جایز الخطا ست.
·
بویژه اگر در کدوی کله مغز اندیشنده
نداشته باشد.
·
اگر مسافر باشی، نباید روزه بگیری.
·
اگر روزه برای سلامتی ات مضر باشد،
از روزه گرفتن معاف خواهی بود.
·
توصیه اکید محمد مجتهدی شبستری این
است که مراجع تقلید حکومتی نباید به عوام فتوا دهند.
·
بلکه باید به نخبه های جامعه بپردازند.
·
مثلا در جلسات هفتگی و یا دو هفتگی
در حسینیه عرشاد شرکت کنند و به سؤالات هرمه نویتیکی ـ اسکولاستیکی پرسشگران نخبه
جواب دهند.
5
چرخه
عقیم سلطه پذیری آنان از عوام و تنها به خواسته ها و افکار عوام اندیشیدن و
فتوا
دادن برای امور مربوط به عوام
و
تربیت مبلّغ برای عوام را مهم ترین مشغله خود دانستن
·
کار دیگری که مراجع تقلید حکومتی
نباید بکنند، تربیت مبلغ برای عوام است.
·
از دید محمد مجتهدی شبستری، آخوند پروری
نباید کسب و کار اصلی مراجع تقلید حکومتی باشد.
·
سؤال ناقابل از علامه شبستر ندیده ی
شبستر این است که مگر اجامر جمکران و جماران، فرصت تدریس در حوزه های «علمیه» و
تربیت آخوند دارند؟
·
مگر حضرات وقت آزاد از سیاحت و سیاست
و تجارت و قضاوت و غیره دارند که آخوند پروری پیشه کنند؟
·
مگر تقسیم کار میان آنها وجود
ندارد؟
6
چرخه
عقیم سلطه پذیری آنان از عوام و تنها به خواسته ها و افکار عوام اندیشیدن
و فتوا
دادن برای امور مربوط به عوام
و
تربیت مبلّغ برای عوام را مهم ترین مشغله خود دانستن،
ادامه خواهد یافت و
قرائت رسمی دینی کشور ما همچنان قرائت عوامانه
خواهد بود.
·
نتیجه فاجعه بار همه این کسب و کار
های مراجع تقلید حکومتی، دوام قرائت و یا هرمه نویتیک عوامانه خواهد بود.
·
هرمه نویتیک عوامانه؟
·
منظور محمد مجتهدی شبستری از قرائت
عوامانه چیست؟
·
مگر دعوا بر سر قرائت سنتی و مدرن نبود؟
·
قرائت سنتی قرآن و حدیث و روایت و
خبر که قرائت عوامانه نبوده و نیست.
·
پاسخ دادن به شکیات مقلدین و صدور
فتوا برای عوام که به معنی هرمه نویتیک عوامانه نیست.
·
دعوا بر سر چیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر