پروفسور
دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
15
·
اینجا ست که فایده ای که من از
رابطه ای می برم، خود با این رابطه بیگانه است.
16
·
همانطور که در بالا در رابطه با
توانائی و استعداد انسانی دیدیم، از هر توانائی و استعدادی یک محصول بیگانه با آن
طلب می شود، رابطه ای طلب می شود که تعیین کننده اش، مناسبات اجتماعی اند.
·
این رابطه، رابطه فایده رسانی نامیده
می شود.
17
·
اینها همه در مورد بورژوا صدق می
کند:
·
برای او تنها یک رابطه ی اگوئیستی
(مبتنی بر خود خواهی) ارزش دارد و آن رابطه مبتنی بر بهره کشی و استثماراست.
18
·
همه ی روابط دیگر نیز برای بورژوا
تا آن حد ارزش دارند که تابع این رابطه باشند.
·
وقتی او با روابطی مواجه شود که تابع این رابطه
نیستند، می کوشد تا آنها را حد اقل در عالم خیال خود تابع این رابطه سازد.
19
·
بیانگر مادی این فایده رسانی، پول
است.
·
پول معیارارزش هر چیزی، هرانسانی
وهر مناسبت اجتماعی ئی است.
·
(فریدون تنکابنی پول را معیار معیارها (معیارالمعاییر)
می نامد. مترجم)
20
·
علاوه بر این با مختصر نظری می توان دریافت که ما با متد
اسپه کولاتیوی (متد مبتنی بر حدس و گمان) کاملی
سر و کار داریم که از مناسبات واقعی میان انسان ها، مناسباتی که «من» با انسان های
دیگر دارم، مقوله «استفاده» را (البته نه از سر تأمل و یا تمایل صرف) تجرید می کند
و سپس مجددا همان مناسبات (مناسباتی که مقوله از آنها تجرید شده است) را برای
اثبات واقعیت این مقوله مورد استناد قرار می گیرد.
21
·
هگل کاملا بهمان سان و با همان حق، کلیه مناسبات را
بمثابه مناسبات روح مطلق مطرح می سازد.
22
·
بنابرین، تئوری هولباخ، توهم فلسفیِ بلحاظ تاریخی محقی
است در باره بورژوازی نوخاسته در فرانسه که علاقه و هوس بهره کشی و استثمار او
هنوز می توانست بمثابه میل او به توسعه همه جانبه افراد در مناسبات رها شده از
بندهای فئودالی محسوب شود.
23
·
آزادی انسان ها ـ به معنای بورژوائی اش ـ و رقابت البته
در قرن هجدهم تنها راه ممکن برای گشودن راه توسعه آزادتر به روی مردم بود.
24
·
اعلام تئوریکی شعور منطبق با این پراتیک بورژوائی، اعلام
تئوریکی شعور فایده رسانی متقابل بمثابه رابطه عام کلیه افراد نسبت به همدیگر نیز
یک پیشرفت جسارت امیز و آشکار بود.
·
به معنی افشای بزک سیاسی، پدرسالارانه، مذهبی و راحت
طلبانه ی استثمار فئودالی بود.
·
بزکی که با شکل استثمار آن زمان مطابقت داشت و توسط قلم
بدستان سلطنت مطلقه سیستماتیزه شده بود.
25
·
پیشرفت تئوری فایده رسانی و و تئوری استثمار و مراحل
مختلف آن، با دوره های توسعه مختلف بورژوائی دقیقا در رابطه بوده است و در آثار
هلوه تیوس و هولباخ بلحاظ محتوای واقعی از حد دگرنویسی رایج در آثار قلم بدستان
دوره سلطنت مطلقه فراتر نرفته است.
26
·
این طرز تبیین دیگری بود و یا بهتر است، بگوییم آرزوئی
بود برای توضیح همه مناسبات موجود بر مبنای رابطه مبتنی بر بهره کشی و استثمار، بر
مبنای داد و ستد ناشی از حوایج مادی و شیوه های برآورده ساختن آنها تا توضیح خود
امر.
·
تکلیف تعیین شده بود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر