ادعای
دیالک تیک و بی طرفی در جنگ سوریه
سرچشمه:
نوید نو
تحلیلی از
ربابه
نون
۵
برداشت نگارنده از تحلیل مبتنی بر دیالکتیک ماتریالیستی،
تحلیلی است که:
نکته دیگر نیز مفهوم تکاملی مبتنی بر "نفی در
نفی" یا نفی دیالکتیکی در پروسه شناخت است
که
از مفاهیم انتزاعی و کلی
به مفاهیم مشخص
می انجامد
بر اساس این مفهوم،
آلترناتیو بالقوه ( آنتی تز) هر پدیده ای
در دل آن پدیده
(تز) پرورده می شود
و حاصل کنش و واکنش و تضاد بین این دو به پدیده دیگری که
اساسا پدیده جدیدی
است (سنتز)، می انجامد که
از یک سو در درون
خود در بردارنده آنها ست و
از سوی دیگر نه اولی است و نه دومی
·
مسعود امیدی که می خواست، تحلیل مبتنی
بر دیالک تیک ماتریالیستی را توضیح دهد، به تریاد تز و آنتی تز و سنتز رسیده است.
·
ضمنا آنتی تز را به مثابه آلترناتیو
تصور می کند.
·
ما نخست این جمله او را مورد تحلیل
قرار می دهیم تا بعد نفی نفی را از دید هگل و مارکس و انگلس و لنین به اختصار توضیح
دهیم:
1
بر اساس این مفهوم
·
بر اساس کدام مفهوم؟
مفهوم تکاملی مبتنی بر
"نفی در نفی" یا نفی دیالکتیکی
در پروسه شناخت
·
بر اساس مفهوم تکاملی مبتنی بر نفی
نفی و یا نفی دیالک تیکی؟
·
مگر چنین مفهومی وجود دارد که چیز
دیگری هم بر آن بنا شود؟
·
اگر وجود دارد، چرا مسعود امیدی آن
را نام نمی برد؟
2
بر اساس این مفهوم،
آلترناتیو بالقوه ( آنتی تز) هر پدیده ای
در دل آن پدیده
(تز) پرورده می شود
·
حتی اگر منظور مسعود امیدی از مفهوم
مجهول، قانون نفی نفی و یا مفهوم نفی دیالک تیکی باشد، تریاد تز و آنتی تز و سنتز
که بر اساس آن استوار نیست.
·
تریاد تز و آنتی تز و سنتز، نتیجه تجرید
میلیون ها تز و آنتی تز و سنتز است:
·
یعنی بر شالوده چیزها، پدیده ها،
سیستم ها و روندهای واقعی ـ عینی تشکیل شده است.
·
مثل هر مفهوم ننه مرده دیگر که در
بخش های قبلی روند و روال تشکیل شان توضیح داده شد.
3
بر اساس این مفهوم،
آلترناتیو بالقوه ( آنتی تز) هر پدیده ای
در دل آن پدیده
(تز) پرورده می شود
·
برای تدریس تریاد تز و آنتی تز و
سنتز، ژرژ پولیتسر معلم فلسفه کارگران پاریس و مؤلف «اصول مقدماتی فلسفه»، مثال
ساده ای زده است:
·
بیضه پرندگان را تز نامیده است.
·
این بدان معنی است که مفهوم تز
نتیجه ی تجرید انواع مختلف بیضه های پرندگان و امثالهم است.
·
این بدان معنی است که او همه این بیضه
ها را مورد تجرید قرار داده است.
·
یعنی جنبه های منحصر به فرد آنها را
مورد صرفنظر قرار داده و وجه مشترک همه آنها را عمده کرده است و مفهوم تز را به دست اورده است که در زبان های
مختلف تحت اسامی مختلف بر زبان رانده شده است.
·
تز بر اساس مفهوم که ساخته نشده
است.
·
تز بر اساس همین بیضه ها، مثلا تخم
مرغ ساخته شده است.
4
بر اساس این مفهوم،
آلترناتیو بالقوه ( آنتی تز) هر پدیده ای
در دل آن پدیده
(تز) پرورده می شود
·
ژرژ پولیتسر، نطفه درون بیضه ها را
آنتی تز نامیده است.
·
سیر و سرگذشت تشکیل مفهوم آنتی تز
هم بسان سیر و سرگذشت همه مفاهیم دیگر
است.
·
آنتی تز نتیجه تجرید چیزها، پدیده
ها، سیستم ها و روندهای واقعی و عینی است.
·
مثلا در نتیجه تجرید نطفه موجود در
بیضه های مختلف و متفاوت، ژرژ پولیستر به مفهوم آنتی تز رسیده است.
5
بر اساس این مفهوم،
آلترناتیو بالقوه ( آنتی تز) هر پدیده ای
در دل آن پدیده
(تز) پرورده می شود
·
آنتی تز که آلترناتیو نیست.
·
آنتی تز قطبی از اقطاب دیالک تیکی است:
·
ما در این مورد با دیالک تیک تز و آنتی
تز سر و کار داریم:
·
دیالک تیک محتوای بیضه (سفیده و
زرده و آنزیم ها و ویتامین ها و غیره) و نطفه بیضه، فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک
تز و آنتی تز است.
6
بر اساس این مفهوم،
آلترناتیو بالقوه ( آنتی تز) هر پدیده ای
در دل آن پدیده
(تز) پرورده می شود
و حاصل کنش و واکنش و تضاد بین این دو
به پدیده دیگری که
اساسا پدیده جدیدی
است (سنتز)، می انجامد
که
از یک سو در درون
خود در بردارنده آنها ست و
از سوی دیگر نه اولی است و نه دومی
·
تز و آنتی تز رابطه دیالک تیکی با
هم دارند.
·
یعنی در آن واحد با هم اند و بر هم
اند:
·
در وحدت و «مبارزه» با هم قرار
دارند.
·
مسعود امیدی حرف دهن خود را حتی
نمی داند.
·
به همین دلیل از کنش و واکنش و
تضاد دم می زند.
·
تز و آنتی تز با هم تضاد دیالک
تیکی ئی را تشکیل می دهند.
·
اگر شرایط عینی لازم برای رشد نطفه
در درون بیضه مثلا دمای معین فراهم آید، نطفه با از آن خود کردن تدریجی محتوای
بیضه (سفیده و زرده و غیره) رشد می کند و پس از طی تغییرات کمی به حد عینی معین می
رسد و تحول کیفی می یابد.
·
یعنی به جوجه تبدیل می شود و از
بیضه بیرون می آید.
·
این به چه معنی است؟
7
و حاصل کنش و واکنش و تضاد بین این دو
به پدیده دیگری که
اساسا پدیده جدیدی
است (سنتز)، می انجامد که
از یک سو در درون
خود در بردارنده آنها ست و
از سوی دیگر نه اولی است و نه دومی
·
جوجه که دربردارنده نطفه و محتوای تخم
مرغ نیست.
·
کسی که برای توضیح نفی دیالک تیکی و
نفی نفی از تریاد تز و آنتی تز و سنتز استفاده می کند از مفهوم نفی دیالک تیکی بی
خبر است:
·
اقطاب دیالک تیکی پس از نفی، هر دو نفی
می شوند.
·
سنتز مثلا جوجه، نتیجه نفی هم تز و
هم آنتی تز است.
·
حل هر تضاد دیالک تیکی هم از همین
قرار است:
·
حل تضاد دیالک تیکی یعنی قبض روح
هر دو قطب دیالک تیکی.
·
نوزاد جانوران و انسان هم به همین
سان است.
·
نوزاد که حاوی و حامل نطفه و
مخلفات رحم مادرش نیست.
·
حل دیالک تیک اشرافیت برده دار و
توده های برده هم به همین سان.
·
حل این تضاد به معنی پایان بردگی
برده ها و اربابی اشرافیت برده دار است.
·
برده پس از سرنگونی نظام برده داری
به رعیت بدل می شود و اشرافیت برده دار به اشرافیت فئودال بدل می شود.
·
نه از تاک نشان می ماند و نه از
تاکنشان.
ادامه دارد.
خسته نباشید
پاسخحذفسالها پیش سازمان پیکار نقدی بر نظرات ژرژ پولیتسر منتشر کرد
ممکن است آن نقد را برسی کنید و به هم اندیشی بگذارید ؟
نظرات احسان طبری در باره تضاد را برسی کنید و به هم اندیشی بگذارید
ضد "کلمه" "واژه" "لغت" از جنبه لغت نامه یی چیست ؟
یا بهتر است سوال کنم چه چیزهایی است
و آنرا از چه جنبه هایی می توان برسی کرد ؟
نظرات عبدالکریم سروش را پروفسور آگاهی نقد کرده اند
ممکن است آنرا به هم اندیشی بگذارید ؟
خسته نباشید
زنده باشید
اگر پیدا کنیم. حتما
پاسخحذف