۱۳۹۵ آذر ۱۸, پنجشنبه

دیالک تیک خدمت و خیانت (5)


فرازهایی از کتاب شهلا زرلكي  
تحت عنوان
«در خدمت و خیانت زنان» 
ویرایش و تحلیل از
مریم دال و ربابه نون

البته درباره کوتاهی عمر چنین نزاعی
 باید به محرک ها و نیازمندی های جنسی دوجانبه،
همخانگی و مغشوش بودن مرزهای زندگی خصوصی دو انسان
 اشاره کرد.

·        مؤلف همخانگی را دلیلی بر کوتاهمدت بودن نزاع، مشاجره و چالش زن و شوهر می داند.
·        منظور او احتمالا این است که زن و شوهر چاره ای جز کوتاه آمدن ندارند.
·        برای اینکه زیر یک سقف زندگی می کنند.

1
البته درباره کوتاهی عمر چنین نزاعی
 باید به محرک ها و نیازمندی های جنسی دوجانبه،
همخانگی و مغشوش بودن مرزهای زندگی خصوصی دو انسان
 اشاره کرد.

·        چالش در قاموس مؤلف، محتوای مطلقا مخرب و منفی دارد.
·        روشنفکران عجق ـ وجق عیرانی با چالش نظری و یا هماندیشی بیگانه اند.
·        چالش فکری، هماندیشی و بحث از نظر آنها یعنی دعوا و مشاجره و نزاع.
·        در بهترین حالت، چیزی در حد چاقوکشی.

·        در فیس آباد می توان پیه شنیدن چند فحش آبدار را بر تن مالید و با این استنباط این جماعت از هماندیشی و چالش نظری آشنا شد و بعد غسل توبه ریخت و از هر هماندیشی فرار کرد. 

2
البته درباره کوتاهی عمر چنین نزاعی
 باید به محرک ها و نیازمندی های جنسی دوجانبه،
همخانگی و مغشوش بودن مرزهای زندگی خصوصی دو انسان
 اشاره کرد.

·        شاید حق با مؤلف باشد.
·        این کوتاه آمدن ها اما مانع چالش متمدنانه، منطقی، خونسردانه، عقلی و حل حتی المقدور تضاد فی مابین می شوند.
·        در نتیجه ی انباشت این تضادهای چرکین حل ناشده در بطری روح و روان، رابطه زناشوئی از محتوا تهی می شود.

·        اگر احیانا از هم نپاشد، در تظاهر و تزویر خلاصه می شود.
·        ذکر جوک های بی مزه برای هزارمین بار
·        درخواست مصرانه از همسر برای ذکر جوک تکراری
·        هندوانه چپاندن الکی و کشکی زیر بغل همسر.
·        تحویل دادن دست و دل بازانه دروغ های شاخدار مکرر.
·        همخوابگی تظاهر آمیز در سنت حضور حاضر و غایب.
·        بلحاظ فیزیکی عشق بازی با همسر و بلحاظ فکری عشق بازی با معشوق ایدئال و چه بسا رئال.
·        نقش بازی به عوض زندگی.

3
البته درباره کوتاهی عمر چنین نزاعی
 باید به محرک ها و نیازمندی های جنسی دوجانبه،
همخانگی و مغشوش بودن مرزهای زندگی خصوصی دو انسان
 اشاره کرد.

·        منظور از مرزهای زندگی همان همخانگی است.
·        این ولی فقط بلحاظ فیزیکی است و نه بلحاظ فکری.
·        موقتی است و نه همیشگی.

·        در فیلم های غربی و بویژه ژاپنی این مسئله بکرات تماتیزه می شود:
·        شوهر از در خانه بیرون می رود و معشوق از پنجره به خانه دعوت می شود.
·        شوهر به بهانه کار از خانه مشترک بدر می زند و حلقه بر در خانه معشوق می زند.

تنوع توانگر کند فرد را
خبر کن مونوگام خونسرد را.

4
همه امکانات آشتی برای زن و شوهر مهیا ست:
حلقه اتصالی به نام فرزند
اشتراک مکان زندگی
دیدارهای مکرر صبحگاهی
میز شام و تختخواب دونفره ای که
آن دو را به آغوش باز خود فرا می خواند.

·        این تز مؤلف را نخست تجزیه و بعد تحلیل می کنیم:

5

همه امکانات آشتی برای زن و شوهر مهیا ست:

·        آره.
·        همه امکانات آشتی هم برای زن و شوهر و هم برای همه دشمنان تشنه به خون یکدیگر در همه جبهه های جنگ مهیا ست.
·        این آشتی ها اما همان خصلتی را دارند که مشاجره و نزاع های فوق الذکر داشته اند.

·        زن و شوهر و همه دشمنان رنگارنگ به جنگ و ستیز پایان می دهند.
·        اما نه برای برقراری صلح ابدی (به قول ایمانوئل کانت.) 
·        بلکه برای تجدید قوا و تدارک جنگ جدید و آغاز جنگ مهیب تر و مخرب تر.

6
همه امکانات آشتی برای زن و شوهر مهیا ست:

·        همزیستی صلح آمیز زن و شوهر و بقیه دشمنان تشنه به خون همدیگر، زمانی امکان پذیر می گردد که تضاد اصلی فی مابین به ترفندی حل شود.

·        چگونه می توان تضاد زن و شوهر و دشمنان دیگر را حل کرد؟

·        چگونه می توان تضاد های طبقاتی را، مثلا تضاد برده ها با خداوندان برده را، تضاد رعایا با خداوندان رعیت و ملک و مستغلات و مزارع و مراتع را، تضاد کارگران با سرمایه داران را حل کرد و صلح پایداری برقرار ساخت؟

7
همه امکانات آشتی برای زن و شوهر مهیا ست:

·        تضاد آشتی ناپذیر میان زن و شوهر و میان اقطاب دیالک تیکی دیگر را با حل تضاد طبقاتی اصلی جامعه می توان حل کرد:
·        برای حل تضاد بردگان با خداوندان برده، باید تبر بر ریشه نظام اجتماعی ـ اقتصادی برده داری زد تا نه از برده ها نشانی بماند و نه از خداوندان برده.

·        راه حل دیگر تضاد های فوق الذکر نیز به همین سان است. 

8

همه امکانات آشتی برای زن و شوهر مهیا ست

·        ولی حتی اگر مالکیت خصوصی جای خود را به مالکیت اجتماعی دهد، تضاد زن و شوهر و بقیه انسان ها به دلایل دیگر ادامه حیات خواهد داد.
·        برای برقراری صلح پایدار میان زن و شوهر، برتولت برشت، پیشنهادی دارد:
·        تبدیل عشق آغازین میان زن و شوهر به دوستی.

·        به دو دلیل زیر:

الف
·        اولا به این دلیل که دوستی بر خلاف عشق، نه یکطرفه، بلکه دوطرفه است.
·        دوستی حبل المتین محکم و ارجمندی است.

ب
·        ثانیا به این دلیل که دوستی بر خلاف عشق، نه غریزی ـ ژنه تیکی، بلکه عقلی (راسیونال) است.
·        دوستی بر خلاف عشق نه خودپو و خرکی، بلکه آگاهانه و مبتنی بر شناخت متقابل است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر