مهدی اخوان ثالث
(1307 ـ 1369)
هستن
زمستان
(1335)
ویرایش
و تحلیل از
ربابه
نون
گفت
و گو از پاک و ناپاک است
ما
به "هست" آلوده ایم، ای پاک و ای ناپاک .
پست
و ناپاکیم ما هستان
گر
همه غمگین، اگر بیغم
·
معنی تحت اللفظی:
·
ای پاک و ای ناپاک، ما هستان، بی
اعتنا به اینکه بی غم هستیم و یا غمگین، به «هست» آلوده ایم و ناپاک و پستیم.
·
این بند شعر بند تنبانی اخوان از
حواس پرتی شاعر پرده برمی دارد:
1
گفت
و گو از پاک و ناپاک است
ما
به "هست" آلوده ایم، ای پاک و ای ناپاک .
پست
و ناپاکیم ما هستان
گر
همه غمگین، اگر بیغم
·
هم اعلام پیشاپیش موضوع شعر به
مثابه گفت و گوئی راجع به پاکان و ناپاکان و هم مخاطب قرار دادن پاکان و ناپاکان
کذائی و انتزاعی، بدان معنی است که اخوان، دوئالیسم هابیل و قابیل کریم را به شکل دوئالیسم
پاک و ناپاک بسط و تعمیم می دهد.
·
بشریت بدین طریق، به دو دسته بلور
واره و لایتغیر، طبقه بندی می شود:
·
دسته ای از بشریت پاک قلمداد می شود
و دسته دیگر ناپاک.
2
گفت
و گو از پاک و ناپاک است
ما
به "هست" آلوده ایم، ای پاک و ای ناپاک .
·
اینکه هر دو دسته دوئالیستی بشریت
به «هست» (زندگی) دل بسته اند، امری طبیعی و غریزی است و اصلا ننگ و عیب و عار نیست.
·
هستی، حیات و یا زندگی، متعالی ترین
نعمت طبیعی ـ اجتماعی است.
·
حیات عالی ترین درجه تکامل ماده
است.
·
مولانا ببرکت شم تیز خویش از این
روند و روال تکاملی خبر داده است:
از جمادی، مردم و نامی شدم
مردم از نامی و حیوانی شدم
مردم از حیوانی و آدم شد.
·
معنی تحت اللفظی:
·
مرحله ی ماده معدنی بودن را پشت سر
گذاشتم و نبات شدم.
·
از مرحله نباتی گذشتم و حیوان شدم
و پس از طی مرحله حیوانی، آدم شدم.
3
از جمادی، مردم و نامی شدم
مردم از نامی و حیوانی شدم
مردم از حیوانی آدم شد.
·
این نظر مولانا، از سر تا پا رئالیستی، راسیونالیستی و علمی است.
·
حیرت انگیز این است که او چگونه به
این سیر تکاملی قانونمند واقعی پی برده است.
·
سیر تکاملی بشریت واقعا هم همین است که
مولانا می گوید:
·
سیر تکاملی بشریت از ماده معدنی و
بی جان شروع می شود و بعد مراحل آلی نباتی و حیوانی را طی می کند و به انسان می
رسد.
·
این شعر مولانا ضمنا سرشار از دیالک
تیک ماتریالیستی است.
·
حیرت انگیزتر این است که او چگونه
به این دیالک تیک مارکسیستی ـ لنینیستی رسیده است؟
4
از جمادی، مردم و نامی شدم
مردم از نامی و حیوانی شدم
مردم از حیوانی آدم شد.
·
در این شعر مولانا، دیالک تیک کمیت
ـ کیفیت، مقوله فلسفی مهم حد و قانون دیالک تیکی گذار از تغییرات کمی به کیفی ـ در
تحلیل نهائی ـ تبیین می یابند.
·
مولانا در ظلمتکده قرون وسطی، علمی
تر از علمای امپریالیسم و فئودالیسم ـ فوندامنتالیسم می اندیشد.
·
مولانا کجا، روح الله و عبدالکریم
و مرتضی مطهری کجا؟
·
مراجعه کنید به دیالک تیک کمیت ـ کیفیت، حد، قانون دیالک تیکی گذار
از تغییرات کمی به کیفی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
5
گفت
و گو از پاک و ناپاک است
ما
به "هست" آلوده ایم، ای پاک و ای ناپاک .
پست
و ناپاکیم ما هستان
گر
همه غمگین، اگر بیغم
·
حیات به مثابه قله متعالی توسعه و
تکامل ماده در قاموس اخوان، چیزی در حد طاعون است و شکوه و شکایت و هارت و پورت اخوان
از آلودگی هستان به «هست» است.
·
اگر هستان کذائی از زندگی دل
برکنند و به پیشواز مرگ روند، شق القمر کرده اند.
·
همان شق القمری که فئودال زاده از
خود راضی معروف، حضرت صادق هدایت کرده
است.
·
اخوان در مدح او هم شعر بلندی
سروده است.
·
این اشعار اخوان به معنی تبلیغ
نیهلیسم اند.
·
شرایط پسیکولوژیکی ناشی از رژیم خونتا،
اختناق و سرکوب پهلوی نمی تواند نتیجه ای بهتر از نیهلیسم داشته باشد.
·
آدم، آدم است.
·
امید آدمیان را اجامر آدمیت زدائی
شده می توانند نیست و نابود سازند.
6
گفت
و گو از پاک و ناپاک است
ما
به "هست" آلوده ایم، ای پاک و ای ناپاک .
پست
و ناپاکیم ما هستان
گر
همه غمگین، اگر بیغم
·
اخوان بشریت را ـ بی اعتنا به
اینکه پاک باشد و یا ناپاک ـ پست و ناپاک محسوب می دارد.
·
این ادعای اخوان بلحاظ منطقی، متناقض
است:
·
بشریت نمی تواند هم به دو دسته دوئالیستی
پاک و ناپاک طبقه شود و هم ناپاک قلمداد شود.
·
این نشانه وضع روحی و روانی و فکری
وخیم شاعر شکنجه دیده و تواب است.
7
پست
و ناپاکیم ما هستان
گر
همه غمگین، اگر بیغم
·
نشانه دیگر حواس پرتی و پریشان اندیشی
شاعر، ارتباط دادن پستی و ناپاکی کذائی بشریت به غمگینی و بیغمی آنها ست.
·
شادی و غم حالات پسیکولوژیکی اند و
می توانند با تغییر شرایط شادی بخش و یا اندوهبار، به یکدیگر تبدیل شوند.
·
شادی و غم که نمی توانند کسی را
پست و ناپاک و یا شریف و پاک سازند.
·
این شعر اخوان شاید بند تنبانی
ترین شعر او باشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر