پروفسور دکتر گونتر
کروبر
برگردان
شین
میم شین
1
·
علت به واقعیت امری اطلاق می شود که در چارچوب پیوند علی
(علت و معلولی) معینی، واقعیت امر دیگری به
نام معلول را ضرورتا پدید می آورد.
2
·
تلاش انسان برای کشف منشاء و یا علت اولیه (شیئ آغازین) پدیده
های طبیعی پیرامون خویش از همان آغاز تاریخ همراه او بوده است.
3
·
انسان جامعه اولیه، علت پدیده ها را در قوای ماورای
طبیعی می جست.
4
·
مفهوم علت برای اولین بار در فلسفه یونان باستان موضوع بررسی
فلسفی وسیع قرار گرفت.
1
علت در فلسفه ارسطو
·
نظریه ارسطو در باره علت، بلحاظ تاریخی ـ فلسفی از اهمیت
زیادی برخوردار است.
·
ارسطو به چهار دسته از علل اشاره دارد:
1
·
علت مادی
2
·
علت صوری (علت فرمال)
3
·
علت مؤثر
4
·
علت غائی
2
·
بنظر ارسطو، علت مادی و علت صوری تعیین کننده وجود اشیاء
هستند:
الف
·
فرم در مواد فرم نیافته (بی فرم)، بی حرکت و بی جنبش و
بی کیفیت (یعنی ماده از نظر ارسطو) نفوذ می کند و آن را به چیزی مشخص و واقعی مبدل
می سازد.
·
به نظر ارسطو، علت مادی به سنگی می ماند که مجسمه ساز روی
آن کار می کند.
ب
·
علت فرمال و صوری اما به هنر مجسمه ساز می ماند، هنری که
در ماده فاقد کیفیت نفوذ می کند و آن را به مجسمه ای مبدل می سازد.
3
·
علت مؤثر و علت غائی اما برعکس، به «شدن» اشیاء مربوط می
شوند.
4
·
علت مؤثر به تلنگر خارجی می ماند که موجب حرکت اجسام می
شود و علت غائی، قصد و نیتی است که با آن چیزی بوجود آورده می شود و کردوکار معینی
جامه عمل می پوشد و ....
5
مثال
الف
·
پدر، علت مؤثر
کودک است.
ب
·
تندرستی، علت غائی ورزش.
·
(ارسطو : متافیزیک الف 1013 ، 24 تا الف 1014 ، 25)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر