۱۳۹۵ آبان ۱, شنبه

عبد کلان ترها، نظام ها و «نظام» شناسی ها (8)


«نظام» را چگونه بفهميم
عبدی کلا نتری
سخنرانی در مرکز کِه ‌وُرکيان
دانشگاه نيويورک
( ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶) 
سرچشمه:
صفحه فیسبوک
 وی وی یان

تحلیلی از
یدالله سلطان پور

سطح سوم،
 تحليل عرصه ‌ی فرهنگی و ايدئولوژيک است،
يعنی
نحوه ‌ای که يک نظام به قلب‌ ها و ذهن‌ ها نفوذ مي‌ کند،
راه‌ های راضی نگهداشتن مردم
و
مشروع ساختن نظام،
چه رسانه ‌ای، چه از راه هنر يا موسيقی يا مراسم اعياد و عزاداری و فولکلور شيعی،
فرهنگ توده ‌گير، صدا و سيما، سينما، تئاتر،
 يا آموزش و پرورش، کودکستان و دبستان،
و کانال‌های ارتباطی ديگر،
چيزی که لوئی آلتوسر اسمش را گذاشته
«آپارتوس‌ های ايدئولوژيک دولتی»،
دستگاه های ايدئولوژيک.
 به اصطلاح عوامانه،
 دستگاههای مغزشويی مثلاً.
 همه‌ ی نظام‌ ها دارای دستگاه های ايدئولوژيک خاص خودشان هستند.
حتی نظام های ليبرال دموکراتيک.

·        به جمله بندی عبد «کلان» تر ها در این بند از گفتار او  باید اندکی دقت کرد:

1
سطح سوم،
 تحليل عرصه ‌ی فرهنگی و ايدئولوژيک است،
يعنی نحوه ‌ای که يک نظام به قلب‌ ها و ذهن‌ ها نفوذ مي‌ کند...

·        این جمله بندی او معیوب است.
·        چون تحلیل چیزی با خود آن چیز یکی نیست:
·        منظور او این است که عرصه فرهنگی و ایده ئولوژیکی، به «نحوه نفوذ دادن نظام به قلب ها و ذهن ها و غیره» اطلاق می شود.
·        تحلیل این چیزها اما چیز دیگری است.
·        تحلیل «نحوه نفوذ دادن نظام به قلب ها  و ذهن ها و غیره» کار فکری روی ترفندهای مربوطه است و نه خود ترفندها.

·        سؤال این است که چرا عبد «کلان» تر ها، نظر خود را درست فرمولبندی نمی کند؟ 

2
سطح سوم،
 تحليل عرصه ‌ی فرهنگی و ايدئولوژيک است،
يعنی نحوه ‌ای که يک نظام به قلب‌ ها و ذهن‌ ها نفوذ مي‌ کند...

·        دلیل این عجز عبد «کلان» تر ها از فرمولبندی درست اندیشه، احتمالا رونویسی او از زباله های علمای امپریالیستی است.

·        او به احتمال قوی در مدارس عالی (دانش کاه های) امپریالیستی و یا فئودالی ـ فوندامنتالیستی آموزش دیده است.

·        اصطلاح «نفوذ در قلب ها و ذهن ها» ترجمه تحت اللفظی رهنمود تئوریسین های امپریالیستی است که موسوم به «تسخیر هارت اند مایند» است.
·        این اصطلاح پس از اشغال خاک عراق، نقل و نبات رسانه های امپریالیستی بود:
·        ترجمه مضمونی این اصطلاح، تسخیر دل و دین است که در ادبیات قرون وسطای ایران و حتی در اشعار شعرای معاصر به وفور بکار رفته است:

فیض کاشانی

دل و دین و عقل و هوشم همه را بر آب دادی
ز کدام باده
 ساقی
به من خراب دادی

هوشنگ ابتهاج (سایه)
 
ندانم آن که دل و دین ما به سودا داد
بهای آن چه گرفت و به جای آن چه خرید

 
الف
·        نظامیان امپریالیستی برای تسخیر هارت (دل) سکنه کشور اشغال شده ی عراق از سوئی در کوچه و برزن به کودکان عراقی، آب نبات مجانی می دادند و پشت پرده به رؤسای قبایل، اسکناس تر و تمیز و تازه هدیه می کردند. 

ب
·        نظامیان امپریالیستی از سوی دیگر برای تسخیر مایند (دین) عراقی ها، در رادیو و تلویزیون و مطبوعات، برنامه های «ام تی وی» (کانال موزیک) و مزخرفات سکسی از قبیل پلی بوی و غیره عرضه می کردند و در شهر های بزرگ، سکس شاپ دایر می کردند.

·        هدف و آماج امپریالیسم تسخیر دل و دین عراقی ها بود.

3
سطح سوم،
 تحليل عرصه ‌ی فرهنگی و ايدئولوژيک است،
يعنی
نحوه ‌ای که يک نظام به قلب‌ ها و ذهن‌ ها نفوذ مي‌ کند،

·        نحوه رخنه دادن حقانیت و علمیت نظام به اذهان توده، نمی تواند عرصه باشد.
·        ضمنا نمی تواند عرصه فرهنگی و ایده ئولوژیکی باشد.
·        فقط می تواند، طرز و طریق و ترفند تبلیغ ایده ئولوژی طبقه حاکمه باشد.
·        فرم های متنوعی از استحمار خلایق باشد.

4
سطح سوم،
 تحليل عرصه ‌ی فرهنگی و ايدئولوژيک است،
يعنی
راه‌ های راضی نگهداشتن مردم

·        راه راضی نگهداشتن مردم، ربط تعیین کننده ای به عرصه فرهنگی و ایده ئولوژیکی ندارد.

·        این کار ـ قبل از همه ـ از طریق بهسازی وضع معیشتی مردم صورت می گیرد:

·        اول شکم خلایق سیر می شود تا مغزشان از کاسه کله بیرون آورده شود و در لیفه شلوار گنجانده شود.

·        عبد «کلان» تر ها می تواند از جمارانیان حتی در این زمینه بیاموزد:

الف
·        اجامر جماران پس از قبضه قدرت به کارگران در شهرهای بزرگ برای خانه سازی زمین مفت و مجانی دادند.

ب
·        رجائی شهید رحمة الله علیه در نماز جمعه اعلام کرد که به پیران قوم، 100 توامان داده خواهد شد.

پ
·        به پاسداران عازم جبهه سکس مجانی (صیغه فی سبیل الله)  داده شد.

ت
·        برای توده های دهقان که فرزندان شان لباس پاسداری در بر کرده بودند تا از مین زارها بگذرند، گازوئیل و وسایل کشاروزی و حتی اراضی کشت داده شد.

4
سطح سوم،
 تحليل عرصه ‌ی فرهنگی و ايدئولوژيک است،
يعنی
راه‌ های راضی نگهداشتن مردم

·        عبد «کلان» تر ها حتی از دار و دسته ناسیونال ـ سوسیالیسم (ایة الله عظمی آدولف هیتلر) می تواند در این زمینه بیاموزد که پس از قبضه قدرت برای توده های میلیونی بیکار، هم اشتغال با مزد اعلا فراهم آورد و هم بخشی از ثروت غارت شده از یهودی ها و کمونیست ها و کولی ها و ملل دیگر را ارزانی اراذل اوباش اس اس و اس آ و غیره کرد.
·        آلمانی ها به رفاه چشمگیر دست یافتند تا در ممالک دیگر به سیاحت بپردازند و ضمنا دل و دین ملل دیگر را تسخیر کنند.

·        کدام تحلیل عرصه فرهنگی و ایده ئولوژیکی؟ 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر