«نظام»
را چگونه بفهميم
عبدی
کلا نتری
سخنرانی
در مرکز کِه وُرکيان
دانشگاه
نيويورک
( ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶)
سرچشمه:
صفحه
فیسبوک
وی وی یان
تحلیلی
از
یدالله
سلطان پور
سطح
سوم،
تحليل عرصه ی فرهنگی و ايدئولوژيک است،
يعنی
نحوه
ای که يک نظام به قلب ها و ذهن ها نفوذ مي کند،
راه
های راضی نگهداشتن مردم
و
مشروع
ساختن نظام،
چه
رسانه ای، چه از راه هنر يا موسيقی يا مراسم اعياد و عزاداری و فولکلور شيعی،
فرهنگ
توده گير، صدا و
سيما، سينما، تئاتر،
يا آموزش و پرورش، کودکستان و دبستان،
و
کانالهای ارتباطی ديگر،
چيزی
که لوئی آلتوسر اسمش را گذاشته
«آپارتوس
های ايدئولوژيک دولتی»،
دستگاه
های ايدئولوژيک.
به اصطلاح عوامانه،
دستگاههای مغزشويی مثلاً.
همه ی نظام ها دارای دستگاه های ايدئولوژيک
خاص
خودشان هستند.
حتی
نظام های ليبرال دموکراتيک.
·
به جمله بندی عبد «کلان» تر ها در
این بند از گفتار او باید اندکی دقت کرد:
1
سطح
سوم،
تحليل عرصه ی فرهنگی و ايدئولوژيک است،
يعنی
نحوه ای که يک نظام به قلب ها و ذهن ها نفوذ مي کند...
·
این جمله بندی او معیوب است.
·
چون تحلیل چیزی با خود آن چیز یکی
نیست:
·
منظور او این است که عرصه فرهنگی و
ایده ئولوژیکی، به «نحوه نفوذ دادن نظام به قلب ها و ذهن ها و غیره» اطلاق می شود.
·
تحلیل این چیزها اما چیز دیگری
است.
·
تحلیل «نحوه نفوذ دادن نظام به قلب
ها و ذهن ها و غیره» کار فکری روی
ترفندهای مربوطه است و نه خود ترفندها.
·
سؤال این است که چرا عبد «کلان» تر
ها، نظر خود را درست فرمولبندی نمی کند؟
2
سطح
سوم،
تحليل عرصه ی فرهنگی و ايدئولوژيک است،
يعنی
نحوه ای که يک نظام به قلب ها و ذهن ها نفوذ مي کند...
·
دلیل این عجز عبد «کلان» تر ها از
فرمولبندی درست اندیشه، احتمالا رونویسی او از زباله های علمای امپریالیستی است.
·
او به احتمال قوی در مدارس عالی
(دانش کاه های) امپریالیستی و یا فئودالی ـ فوندامنتالیستی آموزش دیده است.
·
اصطلاح «نفوذ در قلب ها و ذهن ها»
ترجمه تحت اللفظی رهنمود تئوریسین های امپریالیستی است که موسوم به «تسخیر هارت
اند مایند» است.
·
این اصطلاح پس از اشغال خاک عراق،
نقل و نبات رسانه های امپریالیستی بود:
·
ترجمه مضمونی این اصطلاح، تسخیر دل
و دین است که در ادبیات قرون وسطای ایران و حتی در اشعار شعرای معاصر به وفور بکار
رفته است:
فیض
کاشانی
دل
و دین و عقل و هوشم همه را بر آب دادی
ز
کدام باده
ساقی
به
من خراب دادی
هوشنگ
ابتهاج (سایه)
ندانم
آن که دل و دین ما به سودا داد
بهای آن چه گرفت و به جای آن چه خرید
بهای آن چه گرفت و به جای آن چه خرید
الف
·
نظامیان امپریالیستی برای تسخیر
هارت (دل) سکنه کشور اشغال شده ی عراق از سوئی در کوچه و برزن به کودکان عراقی، آب
نبات مجانی می دادند و پشت پرده به رؤسای قبایل، اسکناس تر و تمیز و تازه هدیه می
کردند.
ب
·
نظامیان امپریالیستی از سوی دیگر
برای تسخیر مایند (دین) عراقی ها، در رادیو و تلویزیون و مطبوعات، برنامه های «ام
تی وی» (کانال موزیک) و مزخرفات سکسی از قبیل پلی بوی و غیره عرضه می کردند و در
شهر های بزرگ، سکس شاپ دایر می کردند.
·
هدف و آماج امپریالیسم تسخیر دل و
دین عراقی ها بود.
3
سطح
سوم،
تحليل عرصه ی فرهنگی و ايدئولوژيک
است،
يعنی
نحوه
ای که يک نظام به قلب ها و ذهن ها نفوذ مي کند،
·
نحوه رخنه دادن حقانیت و علمیت
نظام به اذهان توده، نمی تواند عرصه باشد.
·
ضمنا نمی تواند عرصه فرهنگی و ایده
ئولوژیکی باشد.
·
فقط می تواند، طرز و طریق و ترفند
تبلیغ ایده ئولوژی طبقه حاکمه باشد.
·
فرم های متنوعی از استحمار خلایق
باشد.
4
سطح
سوم،
تحليل عرصه ی فرهنگی و ايدئولوژيک
است،
يعنی
راه
های راضی نگهداشتن مردم
·
راه راضی نگهداشتن مردم، ربط تعیین
کننده ای به عرصه فرهنگی و ایده ئولوژیکی ندارد.
·
این کار ـ قبل از همه ـ از طریق
بهسازی وضع معیشتی مردم صورت می گیرد:
·
اول شکم خلایق سیر می شود تا
مغزشان از کاسه کله بیرون آورده شود و در لیفه شلوار گنجانده شود.
·
عبد «کلان» تر ها می تواند از
جمارانیان حتی در این زمینه بیاموزد:
الف
·
اجامر جماران پس از قبضه قدرت به
کارگران در شهرهای بزرگ برای خانه سازی زمین مفت و مجانی دادند.
ب
·
رجائی شهید رحمة الله علیه در نماز
جمعه اعلام کرد که به پیران قوم، 100 توامان داده خواهد شد.
پ
·
به پاسداران عازم جبهه سکس مجانی
(صیغه فی سبیل الله) داده شد.
ت
·
برای توده های دهقان که فرزندان
شان لباس پاسداری در بر کرده بودند تا از مین زارها بگذرند، گازوئیل و وسایل
کشاروزی و حتی اراضی کشت داده شد.
4
سطح
سوم،
تحليل عرصه ی فرهنگی و ايدئولوژيک
است،
يعنی
راه
های راضی نگهداشتن مردم
·
عبد «کلان» تر ها حتی از دار و
دسته ناسیونال ـ سوسیالیسم (ایة الله عظمی آدولف هیتلر) می تواند در این زمینه
بیاموزد که پس از قبضه قدرت برای توده های میلیونی بیکار، هم اشتغال با مزد اعلا
فراهم آورد و هم بخشی از ثروت غارت شده از یهودی ها و کمونیست ها و کولی ها و ملل
دیگر را ارزانی اراذل اوباش اس اس و اس آ و غیره کرد.
·
آلمانی ها به رفاه چشمگیر دست
یافتند تا در ممالک دیگر به سیاحت بپردازند و ضمنا دل و دین ملل دیگر را تسخیر
کنند.
·
کدام تحلیل عرصه فرهنگی و ایده
ئولوژیکی؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر