پروفسور دکتر گونتر
کروبر
برگردان شین
میم شین
21
عام
در ماتریالیسم دیالک تیکی
1
·
از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی عام به طور واقعی و
عینی وجود دارد، ولی نه بطور گسیخته، مجزا و مستقل از منفرد، بلکه در منفرد و با
منفرد.
2
·
عام تمامت منفرد را منعکس نمی کند.
3
·
عام نه کلیت تنوع و تلون منفرد ها را، بلکه فقط خواص و
روابط مشترک آنها را شامل می شود.
4
·
به قول لنین، «هر عامی، بخشی، جنبه ای، جهتی از منفرد و
یا ماهیت آن است.
·
هر عامی، فقط بطور تقریبی کلیت منفرد را شامل می شود.
·
هرمنفردی بطور ناتمام وارد خطه عام می گردد.»
·
(ولادیمیر لنین، «کلیات»،
جلد 38، ص 340)
5
·
عام در رابطه دیالک تیکی تضادآمیزی با منفرد و خاص قرار
دارد.
6
·
عام فقط در منفرد وجود دارد، ولی هرمنفردی نیز در عین
حال عامی است:
·
به قول لنین، «هر منفردی به نحوی از انحاء عام نیزاست»
·
(ولادیمیر لنین، «کلیات»،
جلد 38، ص 340)
7
·
خاص واسطه دیالک تیکی میان منفرد و عام است
8
·
خاص، در مقابل عام، منفرد است و در مقابل منفرد، عام است.
9
·
دیالک تیک عام (خاص) و منفرد، حاوی نوعی هیرارشی (سلسله
مراتب) است:
·
آنچه در قیاس با امر مشخصی عام است، می تواند در قیاس با
امر مشخص دیگری منفرد باشد.
·
مثلا حیات در مقابل گیاه و جانور یک عام است، ولی در
مقابل ماده، منفرد است.
10
·
درک ماتریالیسم دیالک تیکی از رابطه منفرد و عام ماهیتا
بر مونیسم مادی بنا شده است.
·
مراجعه کنید به مونیسم (یکتائیت) در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
11
·
جهان تمامی فرم های ساختاری، حرکتی و تکاملی منفرد ماده لایتناهی
و متنوع است.
·
اما این فرم های مادی به عنوان منفرد حاوی خواص و خصایص
مشترک متفاوتی اند که تعلق آنها را به طبقات و گروه های معینی از اشیاء تعیین می
کنند و عامیت آنها را امکان پذیر می سازند.
12
·
البته عامیت هر گروهی از اشیاء فقط در خصایص و خواص
مشترک فی مابین نیست، بلکه علاوه بر آن در روابط جدید موجود میان آنها نیز نهفته
است.
·
مثلا یک نوع بیولوژیکی در مقابل افراد منفرد آن نوع، عام
محسوب می شود.
·
نوع اما فقط جمع ریاضی افراد مربوطه و یا خواص مشترک فی
ما بین نیست، بلکه براساس روابط جدید میان افراد نوع و میان نوع مزبور و انواع دیگر مشخص می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر